مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی جاده ها را محیط مناسبی برای سرمایه گذاری دانست که با سرمایه گذاری در این زمینه می توان به اشتغال و امنیت جاده ها کمک کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد وحدتی فرافزود: 58 هزار و 345 نفر به طور مستقیم در بخش حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی شاغل هستند و جهت گیری در این بخش براساس اسناد بالادستی و سند چشم انداز 20 ساله ترسیم شده است.

وی گفت: بخش حمل و نقل نمونه عینی از اصل 44 قانون اساسی است و تاکنون براین اساس 61 هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در این حوزه از خراسان رضوی سرمایه گذاری شده است.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی افزود: این استان به برکت وجود حضرت امام رضا (ع) در بخش حمل و نقل مسافری و کالایی رتبه های اول تا سوم کشور را دارد.

وی با اشاره به فعالیت 262 شرکت حمل و نقل کالایی و چهار پایانه مرزی در خراسان رضوی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال 12 میلیون تن کالا در جاده های استان جابه جا شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: هفت درصد از حجم کل جابجایی کالا در کشور متعلق به خراسان رضوی است که 21 درصد از کل کالاهای جابه جا شده در استان طی نیمه نخست امسال مربوط به سنگ آهن و 16 درصد مربوط به سیمان بوده که سه استان تهران، اصفهان و هرمزگان عمده ترین مقصد کالاهای صادراتی از این استان بوده اند.
وحدتی فر گفت: 35 هزار دستگاه کامیون در جاده های خراسان رضوی کالاها را جابه جا می کنند که در این زمینه این استان رتبه چهارم کشور را دارد.

وی با اشاره به فعالیت هشت هزار ناوگان مسافری، 133 شرکت مسافری و هشت هزار راننده در این استان افزود: در نیمه نخست امسال 10 میلیون مسافر در این استان جابه جا شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: استان خراسان رضوی در شاهراه ترانزیتی شرق – غرب کشور قرار گرفته که چند پایانه مرزی و 169 شرکت حمل و نقل بین المللی در آن فعالیت دارند.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی گفت: در شش ماهه نخست امسال 821 هزار تن کالا از پایانه های مرزی استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش داشته اما همچنان خراسان رضوی با 25 درصد صادرات کالا از پایانه های مرزی رتبه نخست کشور را دارد.
وی افزود: از کل صادرات از مرزهای خراسان رضوی در نیمه نخست امسال سهم مرز دوغارون 45 درصد، سهم مرز سرخس 21 درصد، سهم مرز لطف آباد 31 درصد و سهم مرز باجگیران سه درصد بوده است.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی در زمینه واردات کالا از پایانه های مرزی رتبه پنجم کشور را در شش ماه نخست امسال کسب کرده و در این مدت واردات کالا در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21 درصد افزایش داشته است که سهم مرز سرخس از این میزان 84 درصد، سهم مرز دوغارون 10 درصد و سهم مرز لطف آباد شش درصد بوده است.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی ادامه داد: سهم این استان از ترانزیت ورودی کالا به کشور در شش ماه نخست امسال 15 درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش داشته و سهم مرزهای سرخس از این نوع ترانزیت 45 درصد، سهم لطف آباد 52 درصد و سهم دوغارون سه درصد است.

وحدتی فر گفت: خراسان رضوی در نیمه نخست امسال در تزانزیت خارجی با 42 درصد از سهم کشور در این زمینه رتبه اول را به دست آورده اما ترانزیت خارجی در این مدت در استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13 درصد کاهش داشته است که سهم مرزهای سرخس از این میزان ترانزیت 34 درصد، دوغارون 26 درصد و لطف آباد 40 درصد بوده است.

وی بیان کرد: در نیمه نخست امسال 544 هزار و 115 مسافر از مرزهای استان جابه جا شدند که سهم مرزهای دوغارون از این میزان 59 درصد، باجگیران 18 درصد و لطف آباد 18 درصد می باشد.

وی افزود: در سال گذشته شمار سوانح جاده ای در استان در مقایسه با سال قبل از آن 10 درصد کاهش داشته و در این زمینه رتبه 12 کشور را داریم.

استان خراسان رضوی با 38 هزار راننده باری، 41 هزار دستگاه ناوگان جاده ای، 394 شرکت باری و مسافری، 92 انجمن صنفی مسافری، 17 انجمن صنفی کالا و 28 میلیون تن کالای جا به جا شده در سال پس از استانهای اصفهان و خوزستان رتبه سوم کشور را دارد.

این استان همچنین رتبه پنجم کشور را در زمینه واردات، رتبه نخست را در بخش صادرات و رتبه دوم کشور را در زمینه ترانزیت ورودی و خروجی کالا داراست و 99 درصد بخش حمل و نقل خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است. 

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.