دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: رابطه متقابل میان احزاب و رسانه‌ها با دولت ویژگی حکومت مردم‌سالار است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در همایش "اعتماد؛ ملت و دولت" که عصر امروز(9 آذر ماه) در دانشگاه تهران پیرامون نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتماد‌آفرینی میان دولت و ملت برگزار شد، اظهار داشت: در یک حکومت مردمسالار، هم احزاب و رسانه‌ها در قبال دولت وظایفی دارند و هم دولت در قبال احزاب و رسانه‌ها وظایفی دارد که هر کدام از آنها باید به نحو احسن به وظایف خود عمل کنند.

دبیرکل ندا در ادامه افزود: احزاب و رسانه‌ها در قبال دولت چهار وظیفه اصلی دارند که شامل نقش نظارتی، نقش انتقادی، نقش انتقالی و نقش حمایتی می شود.

وی افزود: منظور از نقش نظارتی، همان نظارت بر دولت و حاکمیت کشور است؛ احزاب به عنوان بازوی حکومتی وظیفه دارند تا اقدامات دولت را رصد و اگر اشکالی وجود داشت آن را گوشزد کنند.

فراهانی ادامه داد: دلیل آنکه فساد اداری در کشورهای پیشرفته دنیا کم است، نظارت و ذره‌بینی است که احزاب و رسانه‌ها بر دولت‌های خود دارند، دولتها هم می‌دانند که اگر خطایی کنند احزاب و رسانه‌ها آنرا رصد کرده و با آن برخورد می‌کنند.

دبیر کل حزب ندای تصریح کرد: نقش انتقالی همان انتقال دغدغه‌های ملت به حکومت است؛ کسانی که به قدرت می‌رسند به خاطر جایگاهشان از مردم جدا می‌شوند و همین فاصله باعث شکاف میان دولت و ملت می‌شود. احزاب و رسانه‌ها می‌توانند این شکاف‌ها را کنترل کنند چون در میان مردم هستند و تمام مشکلات آنها را می‌دانند.

به گفته فراهانی، احزاب و رسانه‌ها به مثابه پلی میان دولت و ملت هستند که اگر این پل از بین برود مشکل جدی بوجود می‌آید و ارتباط میان دولت و ملت قطع می‌شود.

فراهانی تاکید کرد: سومین نقش احزاب و رسانه‌ها، نقش حمایتی است که باید از دولت و حاکمیت کشور در مسیر توسعه صورت گیرد چرا که مسیر توسعه در تمام عرصه‌ها طی نمی‌شود مگر آنکه با یک اراده جمعی همراه باشد.

وی در تبیین نقش انتقادی احزاب و رسانه تصریح کرد: رسانه‌ها و احزاب نباید فقط از دولت تعریف کنند و باید بتوانند با شناختن مشکلات و اشکال‌گیری از دولت‌ها بعنوان چشم ملت، دولت را مورد نقد قرار دهند که این مهمترین فرق میان حکومت‌های سلطه‌گر با حکومت‌های مردمسالار است.

فراهانی اضافه کرد: در مقابل، وظیفه دولت در قبال رسانه‌ها و احزاب دادن آزادی به آنهاست البته متأسفانه در بعضی موارد برخی از احزاب و رسانه‌ها از این آزادی‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

دبیر کل ندا ادامه داد: همچنین تسهیل در گسترش رسانه‌ها و احزاب یکی از وظایف دولتهاست، دولت موظف است از تمامی احزاب و رسانه‌ها حمایت مادی و معنوی کند حتی اگر مخالفش باشند.

وی با بیان اینکه مشورت گیری از احزاب و رسانه‌ها آخرین وظیفه دولت نسبت به احزاب و رسانه‌ها است، خاطرنشان کرد: دولت باید از اتاق‌ فکر احزاب و رسانه‌ها برای اتخاذ تصمیمات درست استفاده کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: فراهانی ، دولت ، احزاب ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار