رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: صادرات تولید داخلی را تضمین می کند و در رقابت با بازارهای خارجی است که می توانیم کیفیت تولیدات را تضمین کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛جلالپور در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی ایران کفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی باید برای رفع مشکلات صادرات، نگاه روشنفکرانه و واقع بینانه داشته باشیم.

وی گفت: تسهیل مقررات و گسترش زیرساختهای صادرات، ایجاد تنوع در بازهای صادراتی و انتقال فناوریهای پیشرفته در ابلاغیه مقام معظم رهبری مورد تاکید واقع شده است اما در واقعیت این مهم تحقق نیافته است.

وی یادآور شد: در سال 2013 تا 2014 رتبه ایران در رقابت پذیری و مقررات زدایی بین 140 کشور 105 بود، در حالی که قطر رتبه 2 و عمارات رتبه 5 در تسهیل مقررات زدایی به خود اختصاص داده بود و با مقرراتی که دولت بر بنگاههای اقتصادی تحمیل می کند، نمی توان صحبت از تولید برای صادرات داشت.

وی با بیان اینکه کمیته مقررات زدایی، بحث تسهیل قوانین را دنبال می کند گفت: فاصله زیادی با رتبه چشم انداز داریم و باید کار جدی در این زمینه انجام شود.

جلالپور با اشاره به جایگاه دوم ایران در آزادی اقتصادی و بسته بودن فضای رقابت اقتصادی گفت: در این فضای اقتصادی نباید از بنگاههای اقتصادی انتظار داشت تا در بازارهای جهانی فعالیت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ارتقای کیفیت دادگاهها در حوزه اقتصادی گفت: با تحقق این زیرساختها می توان انتظار سرمایه گذاری تولید برای کشورهای منطقه داشت.

جلالپور ادامه داد: تا شاخص رتبه فضای کسب و کار مناسبی نباشد؛ دولت اقدام به کوچک سازی بدنه خود نکند، بروکراسی اداری بر اقتصاد تاثیر گذار باشد و تا وقتی که شاهد ثبات سیاستهایی در زمینه تولید و صادرات نباشیم؛ رفت و آمدهای هیاتهای اقتصادی منجر به صادرات و تولید نخواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از شرایط ارزی، پولی و بانکی کشور گفت: امروز اولین دغدغه مسائل ارزی و پولی است و آنچه در بحث ارز می بنیم با آنچه که در برنامه چهارم و پنجم بود مغایر است.

وی خواستار اصلاح محاسبه نرخ تورم داخلی و ارزی شد و گفت: سسیاستهای مالی، تسهیلات بانکی و پیش بینی نرخ بهره، باید اصلاح شود، اخذ نرخ بالای 20 درصد برای ارز، عملا برای اقتصاد صادرات محور دست و پاگیر خواهد بود.

جلالپور گفت: تنوع بازارها خصوصا در شرایط پیش روی؛ نیاز به سرمایه گذاری مشترک دارد که نیازمند بالا رفتن و ارتقای شاخص کسب و کار است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ایجاد شرایط مناسب برای هلدینگ های صادراتی و برای حضور سرمایه گذاران داخلی در کشورهای خارجی گفت: باید یک استراتژی توسعه صادرات، برای حداقل 2 دهه آینده ترسیم کنیم تا با اطمینان به تولید و صادرات، شرایط مطمئنی را برای رقابت سالم ایجاد کنیم.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.