رییس اداره بیماری‌های مستقیم با آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی از جهانی شدن مقاومت دارویی خبر داد.

دکتر عشرتی رییس اداره بیماری‌های مستقیم با آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نظام مراقبت باید بتواند به صورت منظم با زمان بندی مناسب داده‌ها را جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل کند و به صورت دقیق برای ارتقاء سلامت از آن استفاده کند که 10 واقعیت درباره AMR وجود دارد از جمله این که AMR در واقع توانایی میکروارگانیسم برای متوقف کردن عملکرد یک آنتی‌میکروبیال است. مقاومت دارویی یک مشکل جهانی است و پدیده‌ای که به طور طبیعی اتفاق می‌افتد که استفاده نابجای آنتی‌بیوتیک این پدیده را بدتر می‌کند. همچنین کیفیت کم دارویی می‌تواند منجر به مقاومت دارویی در افراد گردد. 

وی افزود: نگهداری حیوانات به خاطر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان رشد دهنده می‌تواند مقاومت دارویی را افزایش دهد. علاوه بر این پیشگیری و کنترل عفونت ضعیف در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تشدید کننده مقاومت دارویی می‌باشد. فراخوان سازمان جهانی بهداشت برای پیکار با مقاومت دارویی از اردیبهشت سال جاری از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: این فراخوان یک بستر 6 قسمتی را شامل می‌شود. تهیه یک برنامه جامع تعهد کامل جامعه برای اجرای آن یکی از بسته‌های این فراخوان است که همه‌ی دستگاه‌ها را درگیر کرده است و الزام اجرای برنامه جامعه مقاومت آنتی‌بیوتیکی در برنامه ششم توسعه است که اگر نباشد راه به جایی نمی‌برد که موازی کاری بین بخشی و درون بخشی از جمله چالش‌های این بخش می‌باشد. 

وی در خصوص برنامه‌های دیگر فراخوان جهانی عنوان کرد: تقویت نظام مراقبت و افزایش ظرفیت آزمایشگاهی، اطمینان از دسترسی مناسب به آنتی‌بیوتیک با کیفیت قابل اطمینان ضرورت قانونمند کردن مصرف آنتی‌بیوتیک در حوزه دامپروری و کشاورزی، توسعه پیشگیری و کنترل عفونت و توسعه پژوهش و ایجاد ابزارهای جدید از جمله چالش‌های برنامه فراخوان بوده است. 

وی در پایان گفت: توجه مسئولان به این بخش‌ می‌تواند تأثیر بسزایی در کنترل بیماری و در نتیجه هزینه‌ها داشته باشد تا بتوانیم چالش‌های موجود را با برنامه‌ریزی درست از میان برداریم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار