ممكن است كسی «شاعر دوره انقلاب» باشد ولی «شاعر انقلاب» نباشد؛ شعر انقلاب واجد مولفه‌هایی مبتنی بر تعهد و دغدغه‌های سیاسی اجتماعی است كه شاعرانی كه نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت هستند نمی‌توانند شاعر انقلاب باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛عباس احمدی، شاعر و پژوهشگر ادبی، درباره ایجاد جریان‌های ادبی و ماهیتی كه پیدا می‌كنند، گفت: هر جریان شعری برآمده از حركت اجتماعی فرهنگی زمانه خاص خود است، از جمله جریان شعر جنگ و جریان شعر آیینی و... . این مختص ایران هم نیست، مثلا ما شعر جنگ را در ژاپن و كوبا و فرانسه و ... هم داریم.

وی ادامه داد: جریان شعر انقلاب هم دقیقا همین‌طور است و حركت و خیزش انقلاب اسلامی باعث بروز آن شده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در دهه‌های اخیر ارگان‌ها یا سازمان‌هایی از آن حمایت كردند و رشد بیشتری پیدا كرده است.

این ادیب اظهار كرد: وقتی چنین جریان‌های ادبی و هنری شكل می‌گیرد، می‌توان برای آن‌ها مولفه و شاخصه‌هایی تعیین كرد و درباره آن‌ها حرف زد. قطعا شعر انقلاب اسلامی هم دارای مولفه‌ها و شاخصه‌های ویژه خود است و تعیین این ویژگی‌ها و شاخصه‌ها كار لازم و خوبی است. همچنین حمایت از آن هم توسط ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی هنری كار خوب و شایسته‌ای است.

وی با بیان اینكه شاعرانی كه نسبت به انقلاب و جنگ و رویدادهای مرتبط با آن بی‌تفاوت هستند نمی‌توانند شاعر انقلاب اسلامی باشند، افزود: باید مرزبندی دقیقی بین شاعرانی كه واقعا مصداق عنوان شاعر انقلاب هستند وكسانی كه نمی‌توانند شاعر انقلاب شمرده شوند، ایجاد شود. 

به گفته احمدی، ممكن است كسی «شاعر دوره انقلاب» باشد ولی «شاعر انقلاب» نباشد؛ شعر انقلاب واجد مولفه‌هایی مبتنی بر تعهد و دغدغه‌های سیاسی اجتماعی است كه شاعرانی كه نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت هستند نمی‌توانند شاعر انقلاب باشند.

این پژوهشگر ادبیات فارسی اظهار كرد: شعر سیاسی اجتماعی در كشور ما قدمتی بیش از صد سال دارد و تقریبا از زمان مشروطه آغاز شده و این تعهد سیاسی اجتماعی در شعر انقلاب هم راه یافته است و اگر این تعهدات و دغدغه‌های اجتماعی سیاسی را از آن بگیریم چیزی از آن باقی نمی‌ماند. 





برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار