محققان با استفاده از گرافن موفق به تولید نسل جدیدی از خازن‌ها شدند که علاوه بر نگهداری انرژی بیشتر، می‌توان از آن برای تولید ابزارهای هوشمند پوشیدنی استفاده کرد.

تولد نسل جدید باتری‌هابه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استفاده از گرافن (Graphene) در فناوری‌های امروزی موضوع تازه‌ای است. این ماده در سال 2004 توسط محققان دانشگاه منچستر انگلیس کشف شد. از موارد استفاده‌ی این ماده می‌توان به ساخت صفحه‌نمایش‌های لمسی منعطف اشاره کرد. 

گروهی از محققان دانشگاه رایس آمریکا (Rice University) موفق شدند با استفاده از این ماده یک وسیله‌ی ذخیره‌سازی انرژی بسیار قدرتمند به نام میکرو ابر خازن (microsupercapacitors) ایجاد کنند. عملکرد میکرو ابر خازن شباهت بسیاری به باتری‌ها دارد؛ اما سرعت ذخیره و آزادسازی انرژی در آن بیشتر است.

تفاوت ابر خازن با خازن در این است که می‌تواند بین 10 تا 100 برابر انرژی بیشتری در خود ذخیره کند. از ابر خازن در ابزارهایی استفاده می‌شود که چرخه‌ی شارژ و دشارژ سریعی دارند. این چرخه کاملاً مخالف ذخیره‌سازی بلندمدت انرژی است. استفاده از گرافن برای تولید میکرو ابر خازن این مشکل را حل کرده و مدت ذخیره‌ی انرژی را افزایش داده است.

محققان داتشگاه رایس ادعا کردند محصول تولید شده توسط آن‌ها 50 برابر سریع‌تر از باتری‌های معمولی شارژ شده و در بسیار کندتر از خازن‌های امروزی انرژی خود را از دست می‌دهد. قدرت ذخیره‌سازی و زمان تخلیه انرژی میکرو ابر خازن با ابر خازن‌های موجود در بازار برابری می‌کند.

تولید این وسیله  بسیار سریع‌تر از ابر خازن های فعلی است. میکرو ابر خازن به اندازه‌ای کوچک است که می‌توان از آن در تولید ابزارهای هوشمند و به خصوص ابزارهای پوشیدنی هوشمند استفاده کرد. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



منبع: سایبربان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.