نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برخی مسئولین تنها راه حل مشکلات کشور را رابطه با آمریکا می‌بینند و معتقدند که برای حل امور جاری کشور باید با آمریکا مذاکره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع پسابرجام و نفوذ که امروز(سه شنبه) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به تبیین حرکت‌های دانشجویی پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهارداشت: قبل از انقلاب اسلامی، جریانات دانشجویی درقالب گروه‌های مارکسیستی و همچنین ملی‌گرایی فعالیت می‌کردند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجهه دینی به جریانات دانشجویی اضافه شد که همین جریانات اسلامی دانشجویی همواره پیشتاز فعالیتهای این حوزه بودند.

وی افزود: دو روز 16 آذر 32 و 13 آبان 57 اشتراکات و همچنین تفاوت‌هایی دارند؛ اصلی‌ترین ویژگی‌ این دو روز استکبارستیزی و مبارزه با استکبار خارجی است با این تفاوت که در 16 آذر علاوه بر استکبارستیزی تغییر حاکمیت نیز از اهداف دانشجویان بوده ولی در 13 آبان و با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا هدف، تقویت حاکمیت و انقلاب اسلامی بوده است.

زاکانی در ادامه تصریح کرد: همانطور که اسلام آمریکایی یعنی اسلامی که در عربستان سعودی و ترکیه وجود دارد مذموم است به همان میزان جنبش دانشجویی آمریکایی هم مذموم و ناپسند است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به نفوذ انقلاب اسلامی ایران در دیگر کشورها و جوامع اظهار داشت: انقلاب اسلامی در سایر کشورهای جهان نفوذ چشمگیری داشته در حالیکه کشورهای غربی و آمریکا همواره با تمام توان سعی در نفوذ در ایران داشته‌اند اما امروز می توان گفت که پس از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی ایران در موضع برتر در جهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما هیچگاه در عرصه معادلات جهانی منفعل نبوده‌ایم، تصریح کرد: امروز قدرت‌های جهانی منافع خود را بر بستر غلبه بر جمهوری اسلامی پایه‌گذاری می‌کنند.

زاکانی با انتقاد از راهبرد دولت برای حل مشکلات کشور اظهار داشت: متاسفانه دولت، حل مشکلات را تنها در مذاکره با آمریکا می‌بیند در حالیکه اگر از منافع انقلاب اسلامی دست بکشیم قطعا دشمنان به سراغ ما خواهند آمد و در صدد نفوذ در جمهوری اسلامی خواهند بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دو نگاه در مسئولین برای حل مسائل داخلی وجود دارد، اظهار داشت: اولین نگاه، معطوف به توان داخلی برای ساخت ایران اسلامی و پیشرفت انقلاب بوده و در صدد پیشرفت ایران برای جلوگیری از افول است اما متاسفانه در مقابل، برخی مسئولین تنها راه حل مشکلات کشور را رابطه با آمریکا می‌بینند و معتقدند که برای حل امور جاری کشور باید با آمریکا مذاکره کرد تا بتوان مسائل را به نتیجه رساند اما این تفاوت در نگاه مسئولین می تواند راه را برای ضربه آمریکا به کشور باز کند.

زاکانی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دوران پسابرجام و آینده کشور اظهار داشت: بعد از برجام نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برجام نباید در داخل کشور باعث تفرقه شود و منافع ملی قربانی جریانات سیاسی شوند، ما باید به فکر آینده باشیم و در این راه نباید دولت و مجلس هر یک جداگانه برای خود کار کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: دولت و مجلس اکنون هم در یک جهت قرار دارند و اگر قرار بر حل مشکلات است باید از شعار بپرهیزیم و برخلاف صداقت سخنی مطرح نکنیم.

وی با بیان اینکه دولت اگر مدعی پیشرفت و رشد اقتصادی است، باید با آمار و ارقام آن را اثبات کند.


زاکانی با بیان اینکه اگر برجام ایرادی دارد باید دولت و مجلس آن را حل کنند، تصریح کرد: در زمینه سیاست خارجی نیز باید از توان کشور استفاده کرد و دانست که آمریکا تنها کشور خارجی نیست و نباید صرفا آمریکا را طرف مذاکره قرار داد.

نماینده مردم تهران در مجلس در مورد اجرای برجام در آینده نیز اظهار داشت: برجام باید مطابق نامه مقام معظم رهبری اجرایی شود، برجام کف منافع ایران را تامین می کند اما دیگر نمی توان بیشتر از آن انتظار داشت و باید همین سند را به خوبی اجرا کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا مراحل به نتیجه رسیدن برجام به طور کامل زیر نظر رهبری بوده یا خیر  و اگر این طور است به چه دلیلی ایشان بندهای 9 گانه را مطرح کردند، اظهار داشت: بعضی دوستان در مجلس معتقد بودند که رهبری خودشان از جزئیات برجام مطلع هستند اما همانطور که رهبری فرمودند تنها در جریان کلیات و تعیین مسائل اصلی نقش داشتند نه در جزئیات، ما نیز در مجلس فکر می‌کردیم که برجام تحت نظر شورای عالی امنیت ملی پیش می رود که دبیر این شورا نیز این مسئله را رد کرد.

زاکانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فقط آمریکا مصداق نفوذ است و نباید نگران روسیه‌، چین یا دیگر کشورها باشیم، تصریح کرد: اول اینکه در دنیا نزاع بر سر منافع است اما این منافع برای برخی کشورها متفاوت است و از آنجایی که آمریکا هدف خود را نابودی انقلاب اسلامی تعیین کرده، طبیعی است که در صدد نفوذ در کشور ما باشد. اما روسیه با جمهوری اسلامی ایران منافع مشترک دارد.

وی افزود: روسیه براساس نقشه راه جمهوری اسلامی ایران که امام (ره) و مقام معظم رهبری ترسیم نموده‌اند حرکت می‌کند و می بینیم که اکنون در سوریه در حال مبارزه با گروه های تروریستی است، البته اگر آمریکا هم محترمانه و بر مبنای برابری با جمهوری اسلامی برخورد کند ما هم چنین برخوردی خواهیم داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: ما تا وقتی که آمریکا دست از کینه‌توزی علیه ایران بر ندارد قطعا با این کشور در تضاد خواهیم بود و هیچ رابطه‌ای میان دو کشور ممکن نیست.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از عملکرد کمیسیون رسیدگی به برجام چه بود و آیا در راستای اهداف جمهوری اسلامی حرکت کرد، اظهار داشت: در ابتدا باید گفت که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین تیم مذاکره کننده‌شان موافق بررسی برجام در مجلس نبودند و در مصاحبه‌هایشان بصورت مکرر این مسئله را مطرح کردند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه آقای لاریجانی نیز با استناد به اینکه همان طور که قطع‌نامه 598 برای بررسی به مجلس نیامد برجام نیز نباید در مجلس بررسی شود، افزود: اما ما تأکید کردیم که برجام بدلیل آنکه تعهد نامه‌ای بین‌المللی است ضرورت دارد که در مجلس مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: آقای لاریجانی که در ابتدا مخالف بررسی برجام در مجلس بودند پس از اظهارات رهبر در دیدار با سران قوا و تأکید بر اینکه ضرورت دارد مجلس در زمینه برجام ورود پیدا کند، با بررسی برجام در بهارستان موافقت کردند.

زاکانی با اشاره به اینکه ما از بررسی برجام در مجلس 4 مقصود کلی داشتیم، اظهار داشت: اولین مسئله در این باره رعایت قانون بود.

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: اما نکته مهمتر این بود که در این تعهدنامه باید دقت بیشتری صورت گیرد چراکه بزرگترین و مهمترین سند بین ما و دشمنانمان بسته شده است.

وی با بیان اینکه در شورای عالی امنیت ملی دقت کافی در بررسی برجام صورت نگرفته بود، اذعان داشت: در جلساتی که در کمیسیون ویژه بررسی برجام برگزار کردیم به نقاطی رسیدیم که این نهاد بررسی دقیقی از این سند به عمل نیاورده است.

زاکانی گفت: مقصود دیگر ما از بررسی برجام در مجلس این بود که مردم به طور کامل متوجه شوند که این سند چیست چراکه تا قبل از بررسی آن در مجلس، مردم در جریان کم و کیف این سند به طور کامل نبودند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با تأکید بر اینکه ما در مجلس ضوابطی را برای مشروعیت سازی تعیین می‌کنیم، اظهار داشت: در این زمینه نیز طی جلساتی که در کمیسیون ویژه تشکیل دادیم تأکید کردیم که باید برای طرفین مذاکره شروطی بگذاریم و نباید تعهدات برجام را صفر تا صد بپذیریم.

زاکانی با بیان اینکه برجام موضوعی ملی است نه سیاسی، بیان کرد: تا به امروز هیچ مقام مسئولی نقد و خدشه‌ای به گزارش کمیسیون ویژه برجام نکرده است.

وی افزود: اعضای این کمیسیون طرحی را در راستای مشروعیت بخشی در برجام برای قرائت در صحن علنی آماده کرده‌اند که تا به امروز رئیس مجلس شورای اسلامی اجازه مطرح کردن آن را ندادند ولی در نامه رهبری بخشی از این طرح آمده بود.

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا ضعف‌ها و مصلحت ‌اندیشی‌های کمیسیون ویژه برجام منجر به نوشتن نامه از سوی رهبری شد، اظهار داشت: به طور کلی این نامه ضرورت داشت و در آن مسئولیت‌ها به سمت رهبری نمی‌رفت بلکه ایشان نکات کلی را بیان کردند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برجام چقدر پتانسیل دارد که پروژه نفوذ را در مملکت ما عملی کند، تصریح کرد: از نظر آنها برجام یک گام است و داخل آن ظرفیت‌های زیادی نهفته است و آسیب‌های گوناگونی دارد.

وی افزود: اما اگر هشیار باشیم و دقت کنیم می‌توانیم این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

زاکانی در همین زمینه ادامه داد: دورتر را نگاه کنید و مصالح کشور را در نظر بگیرید آنها در موضعی نیستند که اگر ما شرطی بگذاریم نپذیرند در واقع آمریکا محتاج‌تر از این است که ما بر سر وعده‌هایمان با آنها باشیم.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه مسائل مهمتری از برجام وجود دارد اما در مجلس به آن آنطور که باید و شاید پرداخته نمی‌شود، عنوان داشت: اعتراض شما نسبت به اینکه چرا با موضوعات دیگر جدی برخورد نمی‌شود درست است اما از این جهت که می‌گویید چرا تا این حد در مجلس به برجام پرداخته شد درست نیست.

زاکانی افزود: متأسفانه و علی‌رغم اینکه در دوره‌های گذشته مجلس پیرامون مسائلی چون تحقیق و تفحص از دانشگاه‌ها و دستگاه قضا اقدامات خوبی را انجام دادیم، اجازه قرائت این گزارش‌ها در صحن علنی داده نشد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا در بررسی برجام شائبه سیاسی وجود داشت، تأکید کرد: در برجام جناحی و سیاسی برخورد نکردیم و امکانی را فراهم آوردیم که تیم دوستان دولت و همچنین تیم دولت قبلی در جلسات حاضر شوند و نظراتشان را بیان کنند.

زاکانی تأکید کرد: نکته قابل توجه در این باره این است که حتی کسانی که با ما مخالف بودند در این کمیسیون میدان عملی برایشان فراهم شد و همان‌ها می‌گفتند که این سند بسیار مهم است و قرار است در آینده برای ما تعیین تکلیف کند.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از روزها در کمیسیون برجام حتی 12 ساعت جلسات چالشی ولی در عین حال محترمانه داشتیم، گفت: تأکید ما بر این بود که چون آیندگان درباره ما قضاوت می‌کنند این سند مهم باید با دقت بیشتری بررسی شود.

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا مجلس پیرامون مسائل دیگر به اندازه برجام فعالیت نمی‌کند، اظهار داشت:  برای مثال برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس کافی است.

نماینده مردم تهران افزود: اگر این کمیسیون فعال شود و دستگاه قضا اجازه ورود این کمیسیون به دادگاه بررسی مفاسد را بدهد، ریشه فساد در بخش‌های عمده کنده می‌شود ولی متأسفانه نمی‌گذارند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: هیچ کس نمی‌گوید که ما با دنیا صحبت نکنیم اما مهمترین ضربه این است که راه برای دشمن باز شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه عده‌ای می‌گفتند برجام را بی کم و کاست بپذیریم و عده‌ای دیگر می‌گفتند که تحت هیچ شرایطی آن را نپذیریم، هر دو گروه اقلیت نمایندگان بودند.

زاکانی افزود: اکثریت نمایندگان معتقد بودند برای آمریکا شرط واقعی بگذارید چون این کشور محتاج شروط را می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه دشمن بدنبال از بین بردن امنیت کشورمان است، تأکید کرد: اگر چشمانمان را ببندیم بزرگترین منفذ نفوذ از موضع وادادگی است.

زاکانی با اشاره به وجود مشکلاتی در برجام اظهار داشت: در این سمت اشکالات متعددی وجود دارد و دشمن می‌خواهد آنرا مثل شمشیری بالای سر ما نگه دارد تا هر وقت برخلاف آنها رفتار کنیم از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار