رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: پژوهش های کشاورزی این مرکز در احیای دریاچه ارومیه و رفع این بحران تاثیرگذار است و مسوولان ذیربط می توانند از این پژوهش ها استفاده کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ لطفعلی زاده در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر مراکز و موسسات تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: این مرکز در راستای رفع نیازهای بخش کشاورزی استان و انجام پژوهش های تاثیرگذار در رفع بحران دریاچه ارومیه به مرحله بلوغ تحقیقاتی رسیده است.

وی گفت: تحقیقات مربوط به احیای دریاچه ارومیه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی را می توان در چندین بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

لطفعلی زاده افزود: تحقیقات مربوط به اصلاح الگوی کشت شامل معرفی ارقام جدید زراعی و باغی، ارقام متحمل به شوری و خشکی، استعدادیابی مناطق مختلف استان برای کشت گیاهان مختلف در این مرکز انجام شده است.

وی گفت: در بخش آبخیزداری اجرای طرح های سامانه سطوح آبگیر باران، الگوبندی و تغییرات سطوح آب های زیر زمینی و ... بخشی از پژوهش های این مرکز در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

وی افزود: چندین برنامه دانش بنیان و کاربردی نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد که از آن جمله می توان به تدوین بسته اجرایی بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: محققان مجرب این مرکز حضور فعال در برخی از کمیته های علمی و تحقیقاتی استان از جمله کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش و فناوری و کمیته احیا دریاچه ارومیه را مطالبه می کنند.

وی افزود: عدم ورود بذور، سموم و ادوات به بخش کشاورزی قبل سپری کردن مراحل ارزیابی و بومی سازی نیز از درخواست های پژوهشگران این مرکز به شمار می رود.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.