عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نبود ضمانت اجرایی را بزرگترین مشکل طرح‌های جامع کلانشهر تبریز برشمرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ایرج شهین باهر در نشست علمی-تخصصی نقد و بررسی طرح جامع پیشنهادی کلان‌شهر تبریز در دانشگاه تبریز گفت: تعریف نشدن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، طرح‌های جامع را به ابزاری برای درآمدزایی شهرداری‌ها تبدیل کرده و در نهایت طرح نگاشته شده با آن‌چه در عمل اتفاق می‌افتد هم‌خوانی ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به این‌که در کشورهای پیشرفته سیستم واحدی برای تامین درآمد شهرداری‌ها تعریف شده است افزود: اگر صدها طرح نوشته شود و قابلیت اجرای آن وجود نداشته باشد بی فایده خواهد بود .

رئیس دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه تبریزهم با انتقاد از ماهیت طرح‌های جامع گفت: سال‌هاست که در کشورهای پیشرو در زمینه شهرسازی استفاده از طرح‌های جامع منسوخ شده با این حال در کشور ما بالاترین سند توسعه شهری طرح‌های جامع هستند.

شهرام روستایی افزود: قبل از ازدیاد جمعیت باید تامین زیرساخت‌ها آماده شود و در طرح‌های شهری لحاظ نمود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به بند 34 ماده 71 قانون وظایف شوراها گفت: طرح جامع پس از تایید شورای اسلامی شهر می تواند به تصویب مراجع ذیربط قانونی برسد و وظیفه تصویب و نظارت بر اجرای طرح جامع برعهده این شوراست.

فریدون بابائی اقدم هدف از این نشست را استفاده از نظرات علمی اساتید برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز در نقد علمی طرح جامع عنوان کرد و از مجامع علمی و اساتید صاحب نظر دعوت کرد در راستای اعتلای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی به نقد عملکرد آن بپردازند.

ایران آهور عضو دیگر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به این‌که شهر تبریز 11 سال برنامه توسعه شهری نداشته است گفت: با ایجاد شورای محلات در شهر تبریز باید در جهت پررنگ کردن نقش مردم در اداره امور شهر اقدام کنیم.

رسولی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با انتقاد از تخریب و تغییر کاربری فضای سبز در شهر تبریز خواستار توجه طرح جامع به معماری ساختمان‌ها و خیابان‌‌های شهر، معظل حاشیه‌نشینی در تبریز، ساماندهی مسیر مهران‌رود، معظل ترافیک، ساماندهی آرامستان شهر شد.

نماینده شرکت مهندسین مشاور تهیه کننده طرح جامع شهر تبریز با حضور در نشست به دفاع از طرح خود پرداخت و اساتید دانشگاه و اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری در نقد آن صحبت کردند.

عضو هیئت علمی گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز در نقد طرح جامع پیشنهادی گفت: شهرهای امروزی بسان رباطی هستند که در نهایت سازندگان خود را خواهند بلعید.

شهریور روستایی با منسوخ شمردن روش‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در طرح جامع گفت: شهرهای امروزی با استفاده از الگوهای مبتنی بر دانایی به آفرینش شهرهای خلاق، دانامحور و پویا دست زده‌اند.

استاد دانشگاه تبریز، زمین افزوده شده در طرح جامع پیشنهادی برای توسعه شهر تبریز را میراث آیندگان دانست و گفت: با دستاندازی در این زمین‌ها به آیندگان خیانت می‌کنیم.

درسخوان عضو کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: در نگارش طرح جامع می‌بایست تفاوت مناطق لحاظ و ظوابط علمی و اصولی منطبق با شرایط تبریز برای آن وضع شود.

عزتی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تبریز ریشه همه اختالافات را نبود مدیریت واحد شهری دانست و گفت: بین سیاست‌های کلان کشور و سیاست‌های اداره شهر تناقض وجود دارد که در نهایت به ضرر شهرها تمام می‌شود.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.