تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای بازگشت نخبگان مقیم خارج از کشور،هزار و 600میلیارد تومان بودجه صندوق نوآوری وشکوفایی و فعالیت بیشتر شرکت های دانش بنیان درحوزه دارویی مهمترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فن آوری منتشر شد.

فروش 23 میلیارد تومانی صادرات سه شرکت فن‌آور محور
عطاالله ربانی رییس پارک علم و فناوری البرز گفت:با استقبال علاقه‌مندان حوزه فن‌آوری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک به 64 شرکت رسیده است که از این تعداد شرکت 25 شرکت دانش‌بنیان فن‌آور محور هستند و در حوزه برق، الکترونیک، بیولوژی و بیوتکنولوژی فعالیت می‌کنند.

رییس پارک علم و فن‌آوری البرز تأکید کرد: همچنین سه شرکت فن‌آوری محور مستقر در پارک در سال 93، 23 میلیارد تومان صادرات داشتند.

ارائه تسهیلات مالی ویژه برای صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری اظهار کرد: با توجه به بسته حمایتی صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان در هیأت عامل صندوق نو‌آوری و شکوفایی کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند علاوه بر درخواست‌های جاری خود برای صادرات محصولات یا تبادل فن‌آوری از تسهیلات این بسته که سرمایه در گردش، سرمایه ثابت، یارانه سود تسهیلات، تسهیلات حمایت از صادرات، ضمانت نامه بانکی و تسهیلات حمایت از انتقال فن‌آوری است استفاده کنند.

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای بازگشت نخبگان مقیم خارج از کشور
غلامعلی منتظر معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی برای بازگشت نخبگانی که مقیم خارج از کشور هستند در نظر گرفته است تسهیلاتی که منجر به بازگشت تعدادی از آنها شده است. هم‌اکنون اگر تعدادی از متخصصان برجسته ایرانی بخواهد وارد ایران شود بنیاد او را راهنمایی می‌کند تا در یکی از پایگاه‌های تخصصی که هم‌اکنون در کشور وجود دارد و روز به روز در حال افزایش است مشغول به فعالیت شود.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون 15 پایگاه تخصصی در حوزه‌های مختلف وجود دارد و ما افراد را معرفی می‌کنیم تا بتوانند در آن‌جا کار کنندخبگان می‌توانند از تسهیلات بیناد هم برای رفت‌وآمد و هم برای اقامت کوتاه‌مدت در ایران استفاده کنند که از این جهت مشکلی وجود دارد تا بتوانند در ایران با متخصصان هم برابر خود ارتباط برقرار کنند.

آمار بازگشت نخبگان را نمی‌گوییم
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص آمار بازگشت نخبگان بیان کرد: معمولا این اعداد را بیان نمی‌کنیم زیرا نمی‌خواهیم این بحث تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گیرد و سایر بحث‌های جانبی پیش آید.
وی ادامه داد: در حال حاضر تقریبا ماهی صد نفر در سامانه بازگشت نخبگان ثبت نام می‌کنند تا بتوانند از خدماتی که ارائه می‌دهیم بهره‌مند شوند.

همکاری 63 نفر از ایرانیان برجسته مقیم خارج از کشور برای دریافت تسهیلات
مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در طی چند ماه گذشته همکاری تعداد 63 نفر از ایرانیان برجسته مقیم خارج از کشور برای دریافت تسهیلات شروع شده است.

وی در ادامه بیان کرد: عمدتاً بیشتر این ایرانیان آمریکایی و از کانادا بودند و نیز تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های اروپایی جزو این تعداد بوده است.

بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی هزار و 600 میلیارد تومان است/فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دارو

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه سمینار برنامه پزشک پژوهشگر در جمع خبرنگاران در خصوص بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: این بودجه هزار و 600 میلیارد تومان است که صندوق نوآوری تا پایان سال به طور کامل دریافت خواهد کرد.

وی ادامه داد: سیستم پزشکی کشور بیشتر بر پزشکی بالینی تأکید دارد . پژوهش جزو اولویت‌های اصلی آن به شمار نمی‌آید. در حال حاضر برنامه پزشک پژوهشگر را با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آغاز کرده‌ایماز ابتدای این دولت وزارت بهداشت در خصوص این برنامه اقداماتی انجام داده است، علاوه بر این ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه کار خود را آغاز کرده که خود یک تحرک جدید است بیشترشرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه داروهای جدید فعالیت می‌کنند.

اختصاص بیشترین بودجه به طرح‌های فناوری
امیر علی حمیدیه‌ دبیر ستاد توسعه فناوری و سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبرنگار اظهار کرد: با توجه به وجود کار گروه‌های پژوهشی این ستاد بیشترین بودجه به طرح‌های فناوری اختصاص یافته و در حال حاضر نخستین گروهی که از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سول‌های بنیادی معاونت علمی مورد حمایت قرار می‌گیرد طرح‌های فناوری هستند.

معرفی 33 درصد پروژه‌های تحقیقاتی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات
نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشورگفت:از ابتدای امسال 824 پروژه تحقیقاتی از پژوهشگران دریافت شده که 33 درصد این پروژه‌های تحقیقاتی برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی شده‌اند.

وی در ادامه افزود: حدود پنج میلیارد ریال به برگزاری همایش ها تعلق گرفته و 14 اختراع در مرحله تصویب قرار گرفته که از این تعداد 4 اختراع به ثبت رسیده است.

وجود شکاف در ارتباط بین دانشگاه و صنعت
علی اصغر پیله ور رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی اظهار کرد: این که گفته می‌شود در برخی از اداره‌ها مشکلی وجود ندارد و اعتبارات حوزه پژوهش در دیگر بخش‌ها هزینه می‌شود این امری کاملا اشتباه است زیرا در صورت وجود مشکل دلیل کارایی بسیار پایین در سازمان‌ها علت دیگری دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در این میان برخی از سازمان‌ها و نهادها نمی‌دانند مشکل موجود در کار آن‌ها به چه علت است و این درحالی است که بین محقق و پژوهشگر رابطه لازم با صنعت بر قرار نمی‌شود.

ایجاد مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی برای تبدیل طرح‌های پژوهشی به محصول
نصرت‌الله رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران عنوان کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته یک مرکز نوآوری را در جهاد دانشگاهی ایجاد کرده‌ایم این مرکز باید طرح‌های پژوهشی یا ایده‌های خلاقانه را طی پروسه‌ای به محصول تبدیل کند و از این طریق تولید ثروت و کار آفرینی در کشور انجام شود.

ارتقای عملکرد نهادهای مالی تخصصی تولید محصولات دانش‌بنیان
مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:ارتقای عملکرد نهادهای مالی تخصصی تولید محصولات دانش‌بنیان از برنامه‌های توسعه تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان است که امیدواریم این عملکرد با اجرای برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کشور با موفقیت به انجام رسید.

رفع بخشی از مشکلات ضمانت نامه‌ شرکتهای دانش‌بنیان با همکاری بانک‌ها
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: برخی از بانک‌های عامل کشور همکاری خود را برای صدور ضمانت نامه برای برخی از شرکتهای دانش‌بنیان اعلام کرده‌اند و این همکاری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی مورد تاثیر قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: بانکهایی که برای صدور ضمانت شرکتهای دانش بنیان همکاری می‌کنند، پذیرفته اند در ازای هزار میلیارد ریال پولی که این صندوق در بانکها بلوکه کرده است، معادل 10 هزار میلیارد ریال برای شرکتهای دانش‌بنیانی که صندوق به ‌آن‌ها معرفی می‌کند، ضمانت صادر کند.

270 میلیارد تومان اعتبار صندوق برای 631 طرح شرکتهای دانش‌بنیان
بهزاد سلطانی رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تاکید کرد: بالغ بر 270 میلیارد تومان اعتبار از طریق صندوق در اختیار صاحبان طرح شرکتهای دانش‌بنیان قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: یک هزار و 459 شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارائه داده‌اند که تاکنون یک هزار و 32 طرح ارائه شده تکلیف آن ها مشخص شده است.

تشکیل 9 فن‌ بازار تا سه سال آینده در استان‌های کشور
مهدی صفاری نیا رئیس پارک و فناوری پردیس اظهار کرد: 9 تقاضا برای ایجاد فن بازار در استان‌ها وجود دارد ما تلاش داریم تا سه سال آینده در تمام استان‌های کشور یک شعبه فن بازار ایجاد کنیم. 

وی در ادامه افزود: تاکنون 12 فن بازار با همکاری پارک های علم و فناوری ،‌جهاد دانشگاهی و شهرک های فناوری که زیر مجموعه وزارت صنایع هستند در استان‌های کشور ایجاد شده است

ضرورت استفاده از ظرفیت علمی محققان برای ارتقای فناوری
نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران  نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت اظهار کرد: این بنیاد با ایجاد کرسی‌های پژوهشی و ارائه امکان تحقیق به دانشمندان کشور به دنبال تقویت نیاز جامعه به پژهش است.

وی در ادامه افزود: آمادگی داریم تا به دانشمندان برجسته کرسی‌های پژوهشی اهدا و تا 10 سال از آنها حمایت کنیم به طوریکه در 5 سال فرد یا تیم به صورت داخلی عمل می‌کند و در پنج سال بعدی می‌تواند همکار خارجی نیز داشته باشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار