زارعی:

کوهنوردی بی‌تجربه‌ها در زمستان شبیه ماجراجویی است

رییس فدراسیون کوهنوردی گفت: صعود کردن در فصل سرما توسط افرادی که تجربه بالایی در کوهنوردی ندارند، شبیه به ماجراجویی است.

رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، کوهنوردی در فصل سرما آن هم توسط افرادی که تجربه بالایی در این ورزش ندارند بیشتر شبیه به ماجراجویی است و می‌تواند سبب ایجاد حوادثی گاه غیرقابل جبران برای آنها می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در صورت در نظر گرفتن نکات مربوط به صعود ایمن، می‌توان در فصل سرما نیز یک صعود خوب و البته مطمئن داشت، ولی بدون در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های لازم، کوهنوردان مطمئن باشند در این فصل (زمستان) برای صعود با یک محیط خطرناک روبرو هستند که می‌تواند به آنها آسیب برساند.
 
زارعی در ادامه گفت: افرادی که به صعود در فصل سرما اقدام می‌کنند باید بدانند با یک محیط وحشی و خطرناک در کوه روبرو هستند و اگر تمامی موارد ایمنی را رعایت نکنند قطعا با مشکل روبرو خواهند شد.
 
وی اظهار کرد: آموزش و آگاهی و شناخت نسبت به محیط جزو مهم ترین مواردی است که باید کوهنوردان برای صعود در فصل سرما در نظر بگیرند.

 زارعی تاکید کرد: کسانی که اقدام به صعود در فصل سرما می‌کنند باید حتما از مسیرهای پرتردد عبور کنند و دست به صعود انفرادی نزنند.

همچنین در این فصل داشتن پوشاک مناسب و گرم  و غذای کافی، اعلام مسیر و مقصد صعود به خانواده و پناهگاه‌ها جزو دیگر مواردی است که پیش از صعود به کوه باید مد نظر گرفته شود.
 
*قانون ساعت 14 در کوهنوردی

وی در این خصوص گفت: در کوهنوردی قانونی وجود دارد که به نام قانون ساعت 14 مطرح می‌شود که هر کوهنوردی باید راس 14 به سمت مبدا حرکت کند، زیرا در غیر این صورت احتمال گم‌کردن مسیر بسیار زیاد است.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت صعود در فصل زمستان با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های مناسب می‌تواند مناسب باشد، ولی بدون در نظر گرفتن امکانات لازم و البته نکات مهم پیش از صعود قطعا کوهنوردی در این فصل مشکل آفرین خواهد بود.
 
انتهای پیام/

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار