وزیر نیرو در حاشیه جلسه شورای اداری خراسان رضوی احداث سد، تعادل بخشی به آبهای زیرزمینی، انتقال آب به استان و اجرای طرح های فاضلاب را 4 راهکار برای حل بحران خشکسالی استان عنوان کرد.

نسخه 4 ماده ای وزیر نیرو برای حل بحران خشکسالی خراسان رضویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وزیر نیرو در حاشیه جلسه شواری اداری و هماهنگی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران 4 راه حل برای رفع خشکسالی استان عنوان کرد و گفت: یکی از آنها ساختن سد برای این استان است.

حمیدرضا چیت‌چیان افزود: هم‌اکنون 27 سد در خراسان رضوی ساخته شده که در حال بهره‌برداری است، همچنین در چند روز آینده 2 سد دیگر به این مجموع اضافه شده است و 2 سد در حال اجرا باقی می‌ماند. 

وی با اشاره به اهمیت احیا و تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی در خراسان رضوی تأکید کرد: برای این موضوع پلمب شدن چاه‌های غیرمجاز و مشخص شدن میزان برداشت چاه‌های کشاورزی در نظر گرفته شده است زیرا در 12 سال گذشته برداشت‌های بیش از حدی از چاه‌های خراسان رضوی صورت گرفته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال آب از حوزه‌های دیگر به خراسان رضوی باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود، تصریح کرد: مطالعات این طرح هم‌اکنون در دست انجام است.

چیت‌چیان اجرای طرح‌های فاضلاب که بر مبنای آن پساب تصفیه شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته و آبی که به کشاورزان داده می‌شود برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد را راه حل دیگری برای رفع خشکسالی در استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی جز مناطق خشک کشور بوده و میزان بارش بلندمدت آن حدود 224 میلی‌متر در سال است، تصریح کرد: با این حال در 10 سال اخیر میزان بارش از 224 میلی‌متر به 196.8 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است و شاهد افت بارندگی در این استان هستیم.

وزیر نیرو تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در استان در دو سال گذشته را 6700 کنتور اعلام کرد و گفت: 6.8 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید شونده در استان وجود دارد و میزان مصرف آب در این استان 7.9 میلیارد متر مکعب بوده و در این زمینه کمبودهایی مشاهده می‌شود.

چیت‌چیان افزود: حدود ۹۴ درصد از چاه‌های برقی خراسان رضوی به کنتور هوشمند برای کنترل میزان برداشت آب آن‌ها مجهز شده‌اند.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.