دولت یازدهم سال‎های ابتدایی خود قانون ارائه لایحه بودجه تا 15 آذر را رعایت کرد، اما در عدم تحویل بودجه 95 نشان داد سنت قدیمی تأخیر دولت‎ها در ارائه به موقع بودجه تکرار شدنی است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس قانون فرا رسیدن 15 آذر ماه هر سال یادآور ارائه بودجه سالانه کشور توسط دولت به مجلس شورای اسلامی است.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، این دولت از ابتدا اعلام کرد که در ارائه بودجه سالیانه طبق مقررات زمانی عمل خواهد کرد و به انضباط مالی پایبند خواهد بود و بر این اساس دولت یازدهم در دو سال گذشته بودجه سالیانه را طبق مقررات البته با دو روز تاخیر تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده بود.

تخلف دولت در ارائه لایحه بودجه

اما جلسه علنی روز 15 آذرماه مجلس شورای اسلامی در حالی سپری شد که خبری از ارائه بودجه سالیانه به مجلس نشد و این عدم ارائه بودجه سال 1395 در  زمان مقرر اعتراضات بسیاری را از سوی نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی معطوف دولت یازدهم کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس روز سه‌‌شنبه (17 آذر ماه) در صحن علنی و در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر مبنی بر خلاف آیین‌ نامه‌ای دولت در مورد عدم ارائه به موقع بودجه اظهار کرد: تذکر شما در مورد اینکه دولت باید تا 15 آذرماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌کرد، وارد بوده و اکنون دولت تخلف آیین‌نامه‌ای انجام داده است.

خالقی

432 روز تاخیر دولت‌های نهم و دهم

اما با نگاهی به زمان ارائه بودجه در سال‌های قبل و از دولت‌های نهم و دهم تاکنون می‌توان بیان داشت که از سال 1385 تا 1392 مجموعا 436 روز (یکسال و دو ماه و یازده روز) تاخیر در ارائه لایحه بودجه به ثبت رسیده است و این در حالی است که با نگاهی به سابقه دولت یازدهم در امر ارائه بودجه سالانه به مجلس طی دو سال گذشته مجموعا 4 روز تاخیر در این مورد صورت گرفته اگرچه بودجه سال 95 تاکنون به مجلس ارسال نشده است.

طبق اعلام رئیس جمهور دی ماه زمان مقرر برای ارسال بودجه سال 1395 تعیین شده است.

روحانی 18 آذر ماه و در ابتدای جلسه هیئت دولت با تاکید براینکه امیدواریم در دی ماه بتوانیم برنامه و هم بودجه را توامان تقدیم مجلس کنیم، تصریح کرد: امسال به دلایلی از جمله اینکه ما می‌خواهیم برنامه و هم بودجه بدهیم، چند روزی از آنچه که چارچوب قبلی ما بوده تاخیر افتاده است اما امیدواریم مجلس و نمایندگان با صرف وقت بیشتر این تاخیر را خودشان جبران بفرمایند.

این در حالی است که دولت‌های نهم و دهم همواره در ارائه لایحه بودجه سالیانه به مجلس تاریخ مقرر را رعایت نمی‌کردند و در ارائه نود و دومین لایحه بودجه سال 1391 رکورد تاخیر و ارائه دیرهنگام را تاکنون به خود اختصاص داده است.

سال

زمان ارسال لایحه

تاخیر  (روز)

لایحه 85

25/ 10/ 1384

40

 

لایحه 86

01/ 11/ 1385

46

 

لایحه 87

17/ 10/ 1386

32

 

لایحه 88

08/ 11/ 1387

53

 

لایحه 89

04/ 11/ 1388

49

 

لایحه 90

 

01/ 12/ 1389

75

لایحه 91

12/ 11/ 1390

57

 

لایحه 92 

09/12/1391   

84

 

لایحه 93 

17/ 09/ 1392  

2

لایحه 94  

17/ 09 / 1393   

2

 


تلاش مجلس هشتم برای اصلاح سنت دولت‌ها

تاخیر در ارائه لایحه بودجه سنت نامبارکی است که سال‌ها در کشور جریان داشته و همواره مورد اعتراض و انتقاد نمایندگان مجلس بوده است؛ چراکه نمایندگان این تاخیر را نشان بی‌توجهی به نظرات کارشناسی مجلس و دامن زدن به توزیع ناعادلانه اعتبارات می‌دانستند و همواره تلاش می‌کردند تا دولت‌ها را از ارائه لایحه بودجه در آخرین ماه‌های سال منع کنند.

براین اساس ماده 216 آیین‌نامه داخلی مجلس قانونی بود که مجلس هشتم با اصلاح آن در ابتدای کار خود قصد داشت با توسل به آن دولت را مقید به ارائه لایحه بودجه در زمان مقرر کند و امیدوار بود با این اصلاح سنت ارائه لایحه بودجه در آخرین روزهای سال را پایان دهد، تاکید مجلس هشتم بر تعیین 15 آذر ماه نیز به عنوان آخرین فرصت ارائه لایحه بودجه به مجلس بر همین راستا بود.

این تصمیم مجلس در پی بی‌نظمی در ارائه بودجه و تاخیرهای مکرر دولت‌ها در ارائه بودجه ناشی می‌شد که در سال‌های پس از انقلاب هیچگاه برنامه اقتصادی کشور را موعد مناسب به مجلس ارائه نکرده بودند و این موجب شده بود تا برنامه‌های اقتصادی کشور همیشه در آخرین روزهای سال و در دقایق نود به تصویب برسد.

خالقی


شکست مجلس در مقیدسازی دولت‌ها به زمان بودجه!

هرچند این تصمیم قانونی نیز نتوانست دولت‌ها را مقید به ارائه لایحه بودجه در زمان مناسب کند و نمایندگان همچنان معتقد هستند که دولت‌ها با تاخیر در ارائه لایحه بودجه، امکان کارشناسی دقیق بر برنامه مالی کشور و توزیع عادلانه اعتبارات را از مجلس سلب می‌کند. البته دولت یازدهم در دو سال ابتدایی خود سعی کرد تقریبا به قانون ارائه لایحه بودجه تا 15 آذر ماه وفادار بماند اما این تاخیر پیش آمده در ارسال لایحه بودجه سال 95 نشان از تکرار سنت قدیمی تاخیر دولت‌ها دارد.  

با تمام این تفاسیر دولت یازدهم تاکنون دی ماه را زمان مقرر برای ارائه لایحه بودجه سال 95 تعیین کرده اما باید منتظر ماند و دید که آیا دولت یازدهم به وعده خود عمل خواهد کرد؟ و یا اینکه این بودجه نیز با تاخیر بیشتری به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
چرا این بودجه سال بعد مشخص نمیکنند هی دست دست میکنند
آخرین اخبار