پژوهشگران دانشگاه شیراز با همکاری صنایع اپتیک اصفهان موفق به ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی دستگاه آشکار ساز امواج مادون قرمز شده‌اند.

حامد دهدشتی جهرمی دانشجوی دکترای دانشگاه شیراز و مجری طرح در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با توضیح این طرح تحقیقاتی گفت: فناوری ساخت این آشکار سازها در حال حاضر در کشور موجود نیست. لذا نظر به کاربردهای گسترده و نیاز روزافزون صنایع مختلف به این محصول،‌ هدف این پروژه دستیابی به فناوری ساخت این قطعه به صورت کاملا بومی بوده است. 

وی اضافه کرد: از این دستگاه می‌توان در صنایعی از قبیل نفت و گاز، خطوط انتقال نیرو،‌ مخابرات نوری، تصویر برداری پزشکی، نجوم و زیست فناوری بهره برد. 

مجری طرح این پروژه را با نمونه‌های دیگر مقایسه می‌کند امروزه استفاده از ساختارهای کوانتومی برای ساخت آشکار سازهای نوری مادون قرمز مورد توجه قرار گرفته‌اند این آشکار سازهای نوری تا چند سال گذشته عمدتا با استفاده از مواد گران قیمت و با روش‌های سخت و پر هزینه نظیر لیتوگرافی نوری ساخته می‌شدند هزینه‌ی بسیار بالای این روش‌ها و سختی کار، سمی بودن مواد مورد استفاده، محققان را به ساخت این ابزار با روش تولید ارزان، آسان با قابلیت تولید انبوه تشویق نمود. 

وی در پایان افزود: این آشکار ساز بر پایه‌ی کامپوزیت نانو کریستال‌ها و پلیمرهای آلی ساخته و تولید می‌شوند. نانو مواد استفاده شده در ساختار آنها باعث حذف قطعات جانبی جهت خنک کاری این محصول، از طریق افزایش دمای کاری آن شده است که موجب می‌شود قیمت نهایی به شدت کاهش یابد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار