یکی از دلایل ابتلا به کبد چرب الکلی مصرف الکل است و همچنین چاقی ، دلایل ژنتیکی و هپاتیت زمینه را برای کبد چرب غیر الکلی فراهم می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از آبادان؛کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است که بیش از 500عملکرد حیاتی را کنترل می کند ویکی از اندام های بزرگ سمت راست شکم است که حدود 1/36کیلوگرم وزن دارد.

محمدی متخصص داخلی در شهرستان آبادان گفت:وجود چربی در کبد طبیعی است اما زمانی که این میزان افزایش یابد ، عارضه ای بنام کبد چرب بوجود می آید .

وی افزود:دونوع کبد چرب الکلی وغیر الکلی وجود دارد.

این متخصص داخلی تصریح کرد:کاهش وزن ، زردی وخستگی مزمن از مهمترین علائم کبد چرب است.

محمدی مهمترین وظیفه کبد چرب را فیلتر کردن خون برشمرد وافزود:تمام مواد سمی ومضرخون در کبد جدا می شوند وکبد با تولید صفرا ، چربی غذارا تجزیه کرده وآن را به انرژی تبدیل می کند.

تولید عناصر مهم پلاسمای خون وذخیره برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین ها برعهده کبد بوده و ذخیره قند خون نیز برعهده ی این دستگاه از بدن است.

وی گفت:100نوع بیماری کبد وجود دارد که شایع ترین ان ها هپاتیت ویروسی آ.بی .سی .سرطان کبد ، بیماری کبد در دوران بارداری، بیماری کبد چرب ، انسداد مجرای صفرا وسنگ کلیه است.

برخی از بیماری های کبد ژنتیکی هستند وبرخی دیگر توسط ویروس یا سموم بوجود می آیند.

استفاده از سرنگ مشترک ، خالکوبی غیربهداشتی ورابطه جنسی محافظت نشده می تواند منجر به بیماری کبد شود.

مهمترین علائم کبد چرب زرد شدن پوست چشم ، شکم در د مزمن ، تورم شکم ، خارش مداوم پوست ، مدفوع کم رنگ یا خونی و از دست دادن اشتها است.

در کشور 30درصد مردم به بیماری کبد چرب مبتلا هستند.

* نارسایی کبد:

نارسایی کبد باتهوع ، کاهش اشتها وخستگی، اسهال ، یرقان وخونریزی همراه است .

این بیماری بدنبال بیماری نظیر هپاتیت وسیروز ومصرف بیش از اندازه برخی داروها واعتیاد به الکل بوجود می اید وپیوند کبد تنهاراه حل ان است.

منصوری کارشناس تغذیه در این زمینه گفت:انواع سبزیجات ، گریپ فروت ، گردو، لیمو ، چای سبز، سیر، چغندر وسبزیجات مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارند.

بایک برنامه غذایی مناسب ورعایت نکات بهداشتی می توان از این بیماری جلوگیری کرد.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.