چهارده فصل از کتاب لیگ برتر فوتبال در حالی ورق خورد که تنها 6 تیم به عنوان قهرمانی دست یافتند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، لیگ برتر فوتبال کشورمان از سال 81-1380 آغاز و در نخستین دوره آن پرسپولیس تهران با هدایت علی پروین موفق شد به قهرمانی دست یابد.
 
نخستین دوره لیگ با حضور 14 تیم برگزار شد و شاگردان پروین با کسب 49 امتیاز و بالاتر از استقلال 48 امتیازی و فولاد خوزستان با 45 امتیاز درصدر جدول قرار گرفت.
 
همچنین در آن سال دو تیم استقلال رشت و تراکتورسازی تبریز به لیگ دسته یک صعود کردند.

دومین دوره لیگ برتر ایران برابر بود با نخستین قهرمانی تیم‌های شهرستانی در ادوار لیگ که سپاهان موفق شد با هدایت فرهاد کاظمی به این مهم دست پیدا کند.
 
زرد‌پوشان دیار نصف جهان با کسب 52 امتیاز و پس از پاس و پرسپولیس درصدر ایستاد و به اولین قهرمانی خود نیز دست یافت، در آن سال صنعت نفت آبادان و ملوان با 26 امتیاز راهی لیگ دسته یک شدند.
 
در سومین دوره لیگ برتر، پاس با هدایت مجید جلالی به قهرمانی دست یافت و این تیم در آن زمان جزو قوی‌ترین تیم‌های لیگ برتر محسوب می‌شد. شاگردان جلالی در آن سال موفق شدند با پشت سر گذاشتن استقلال تهران و فولاد خوزستان درصدر جدول قرار بگیرند و با 53 امتیاز راهی لیگ قهرمانان آسیا در سال 2005 شوند.
 
سایپا تهران با کسب 21 امتیاز و شموشک نوشهر با 20 امتیاز راهی لیگ آزادگان شدند.

ملادن فرانچچ نخستین مربی خارجی لیگ برتر است که با هدایت فولاد خوزستان در لیگ چهارم موفق شد به قهرمانی در فوتبال کشورمان دست یابد.
 
قرمز‌پوشان جنوب کشور با کسب 64 امتیاز و جلوتر از ذوب آهن و استقلال قهرمان شد، تا به طور مستقیم راهی آسیا شود، همچنین در آن فصل پیکان با 24 و پگاه گیلان با 20 امتیاز به لیگ دسته یک سقوط کردند.
 
نخستین قهرمانی استقلال در لیگ پنجم به ارمغان آمد و شاگردان قلعه‌نویی موفق شدند با کسب 59 امتیاز و یک امتیاز بالاتر نسبت به پاس و سایپا در رده اول جدول رده‌بندی قرار بگیرد.
 
این تیم به همراه سپاهان، قهرمان جام حذفی به طور مستقیم راهی آسیا شدند.

حال نگاهی می‌اندازیم به قهرمانان لیگ برتر از دوره ششم تا چهاردهم.
 
در دوره ششم: سایپا با کسب 56 امتیاز در صدر ایستاد و پرسپولیس با کسب 59 امتیاز در هفتمین دوره لیگ برتر به عنوان قهرمانی دست یافت.
 
دوره هشتم: استقلال تهران با کسب 66 امتیاز

در دوره نهم: سپاهان با کسب 67 امتیاز اول شد

در دوره دهم هم سپاهان با کسب 66 امتیاز دومین قهرمانی خود را بدست آورد

در دوره یازدهم: نیز سپاهان با کسب 67 امتیاز اول شد
 
دوره دوازدهم: استقلال تهران با کسب 67 امتیاز  
 
دوره سیزدهم: فولاد خوزستان با کسب 57 امتیاز  
 
دوره چهاردهم: سپاهان اصفهان با کسب 59 امتیاز قهرمان شد
 
حال در طی چهارده دوره گذشته لیگ برتر سپاهان اصفهان با پنج قهرمانی رکورد‌دار است و پس از این تیم آبی‌پوشان پایتخت با 3 و پرسپولیس و فولاد با 2 قهرمانی و پاس تهران و سایپا کرج هر‌ کدام موفق به کسب یک قهرمانی در چهارده دوره گذشته لیگ برتر شده‌اند.
 
حال باید دید پس از گذشت 13 هفته از لیگ برتر پانزدهم و صدرنشینی 2 تیم استقلال تهران و استقلال خوزستان، چه تیمی می‌تواند قهرمانی در لیگ پانزدهم را کسب کند.
 
انتهای پیام/

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار