یک مقام دانشگاه علوم پزشکی هشدار داد : استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در دمای بیش از 60 درجه سانتیگراد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛دکتر رمضانی از مدیران معاونت دارو و غذا در دانشگاه علوم پزشکی با بیان خطرات استفاده از ظروف یکبار مصرف افزود: ظروف یکبار مصرف یلاستیکی در دمای بیش از 60 درجه سانتی گراد در اثر مهاجرت مواد مضر سمی بنام مونومیر به غذا بسیار خطرناک است و باعث بروز بیماریهایی از جمله سرطان می شود.

وی تصریح کرد: استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف برای نگه داشتن مایعات داغ و غذاهای گرم بسیار مضر است و عوارض جبران ناپذیری را برای انسان به همراه دارد به طوریکه زمانی‌که چای و آب داغ، قهوه و غذاهای گرم در ظروف یکبار مصرف ریخته می‌شود در اثر پدیده مهاجرت مواد شیمیایی سمی منتشر و در مایعات حل می شود.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی عصبانیت، خستگی، بی خوابی، سردرد، کاهش پلاکتهای خون، غیر عادی شدن کروموزوم ها و انواع بیماریهای سرطان رااز عوارض استفاده از ظروف یکبار پلاستیکی برشمرد

دکتر رمضانی یادآور شد: در ایران 95 درصد از ظروف پلاستیکی استفاده شده،پلیمرهای (PET -PP-PS-PVC-PE ) هستندکه نسبت به ظروف یکبارمصرف گیاهی مقرون بصرفه هستند که با وجود داشتن عوارض خطرناک این عامل باعث روی اوردن مردم به استفاده از ظروف پلاستیکی شده است.

وی به بی خطر بودن ظروف یکبار مصرف گیاهی اشاره کرد وافزود: ظروف گیاهی از نشاسته ذرت، برنج و گندم ساخته می شود که منشا خوراکی دارند و برای سلامت بدن خطری محسوب نمی شود ولی به دلیل دو برابر بودن قیمت ظروف یکبار مصرف گیاهی نسبت به پلاستیکی فقط 2.5-3 درصد از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده می شود.

وی در خصوص نظارت برتولید ظروف یکبار مصرف گفت: شرکت پتروشیمی برای تولید محصولات پلاستیکی دارای مجوز می باشد و نظارت بر تولیدکنندگان از طریق بازرس های مربوطه در سطح استان با انجام ازمایش های تعریف شده کنترل و در صورت بروز هر نوع تخلف پروانه ساخت تولیدکننده لغو و به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

دکتر رمضانی تصریح کرد: در حال حاضر تولید ظروف یک بار مصرف در بازار زیاد است اما مردم باید دقت کنند ظروفی را که تهیه و خریداری می کنند علاوه بر داشتن برچسب استاندارد، مجوز سازمان غذا و دارو نیز روی آن درج شده باشد.

رئیس اداره نظارت حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی نیز افزود: ظروف پلاستیکی از نظر مدت زمان تجزیه در طبیعت متفاوت است که به طورمعمول این زمان بیش از 200 سال است این در حالیست که علاوه برخطرات زیست محیطی آلودگی های شیمیایی هم در طبیعت تولید می کنند.

رحیم اوغلو به جایگزین کردن ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای ظروف پلاستیکی اشاره کرد و گفت: ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی وارد بازار شده که این ظروف تخریب پذیر وسازگار با محیط زیست است که در زمان کوتاه تری نسبت به ظروف پلاستیکی در محیط زیست تجزیه می کند.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.