گروهی از محققان استرالیا ماده‌ی مختلخل ویژه‌ای ساختند که به گفتگوی آنها تا 33 برابر وزن خود قابلیت جذب مواد نفتی شناور در آب را دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، گروهی از محققان استرالیا ماده‌ی متخلخل ویژه‌ای ساختند که به گفته‌ی آنها تا 33 برابر وزن خود قابلیت جذب مواد نفتی شناور در آب را دارد. 5 سال از حادثه تلخ نشت نفت در خلیج مکزیک می‌گذرد. اتفاقی که از آن به عنوان یکی از تلخ‌ترین رویدادهای زیست محیطی تاریخ معاصر یاد می‌شود. طی ا ین حادثه میلیون‌ها گالن نفت خام به خلیج مکزیک ریخته شد. از آن زمان همواره این سؤال مطرح بوده که اصولاً بهترین راه برای جمع‌آوری نفت خام نشت کرده به آب‌های جهان چیست؟

اکنون محققان استرالیایی پاسخ این پرسش را داده‌اند. آن‌ها با تولید این ماده جدید امیدوارند که در صورت بروز حادثه‌ای مشابه نشت نفت در خلیج مکزیک، به راحتی بخش زیادی از آ« را جمع‌آوری کنند.

مدت‌هاست دانشمندان در سراسر جهان کار بر روی موادی با قابلیت جذب و جمع‌آوری لکه‌های نفتی مربوط به حوادثی از این دست را آغاز کرده‌اند. انواع گوی‌های پلیمری جاذب مواد نفتی از جمله این تلاش‌ها به شمار می‌آید. محققان پودر نیترات بورون یا گافیت سفید را برای منظور به کار گرفته‌اند.

البته برای این که بتوان آن را در آب و با هدف نفوذ به لکه‌های نفتی به کار گرفت، آن را در قالب نانو ورقه‌های مخصوصی به همراه نوعی اسفنج مورد استفاده قرار می‌دهند، بررسی‌های آزمایشگاهی که بر روی این ماده انجام شده همراه با نتایج امیدوار کننده‌ای بوده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


برچسب ها: نانو ، نفت ، اسفنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.