وزیر کار گفت: منحنی بیکاری بالاتر از رشد اقتصادی ایستاده است بنابراین نیازمند رشد فراگیر هستیم.

حل مشکلات ما در حوزه نقدینگی و پایه پولی کشور نیازمند زمان استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی امروز (دوشنبه 23 آذرماه)برای پاسخگویی به سوال ایرج عبدی نماینده خرم آباد در صحن علنی مجلس حضور داشت، در نطق خود گفت: بازار پول و سرمایه و ارز، بازار کالا و خدمات و بازار کار، هر سه باید در کنار یکدیگر بتوانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: همه شما می‌دانید که در بخش پایه پولی و نقدینگی چه مسائلی داشته‌ایم  و داریم، برنامه‌های ما برای حل مشکلات در حوزه نقدینگی و پایه پولی کشور نیازمند زمان است.

وزیر کار افزود: هنوز نقدینگی بیش از اندازه در جامعه است و ما  نیازمند برنامه‌ و تلاش‌ بیشتری در این حوزه هستیم، هزینه‌های مبادله را باید به نفع دستمزدها کم کنیم، سال گذشته دستمزدها را بالاتر از تورم پیش‌بینی کردیم که به نوعی رابطه دستمزد با بهره‌وری را هم در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد:  بنده هم در این شرایط شانه خالی نکرده ام و فعالیت می‌کنم، اقتصاد ضعیف‌ شده ما، روند طولانی را طی می‌کند و تغییرات به سختی صورت خواهد گرفت، در ساختار سنی جمعیت کشور و تحصیل‌ کردگان با مشکلاتی مواجه هستیم، به عنوان مثال براساس آماری در یکی از استان‌های کشور، 20 درصد بین نسبت خروجی دانشگاه و نیاز آن استان به شغل رابطه معنادار وجود دارد.

ربیعی با بیان اینکه برای هر فردی که وارد دانشگاه می‌شود باید کارنامه اشتغال داشته باشیم، متاسفانه دچار نارسایی در این هماهنگی‌ها هستیم، در تقاضا، عرضه و نهادها دچار مشکلاتی هستیم که باید حل شود.

وزیر کار در ادامه بیان کرد:در فرهنگ کار هم مشکلات زیادی داریم، ما باید در یک اصلاح ساختاری در سه حوزه تقاضا، عرضه و نهادها نتیجه‌ای از اشتغال بگیریم، بنده وزیر کارگران و بیکاران هستم. منحنی بیکاری بالاتر از رشد اقتصادی ایستاده است بنابراین نیازمند رشد فراگیر هستیم، در چند سال اخیر با رشد اقتصادی بدون اشتغال یا کم‌اشتغال روبرو بودیم و دچار مشکلات زیادی در این زمینه هستیم و ما در حال حاضر به رشد اقتصادی همراه با اشتغال تمرکز کرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: ما می‌خواهیم برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سالانه برای حل مشکلات شهری به موضوع رشد اقتصادی همراه با ایجاد اشتغال فراوان توجه کنیم  اگر به دنبال پیشرفت هستیم باید به سمتی برویم که شغل ایجاد شود، نمایندگان مجلس باید به استراتژی‌های آینده اشتغال توجه کنند و ما نیازمند استراتژی نوین اشتغال هستیم.

ربیعی در ادامه صحبت‌های خود با تشکر از دکتر عبدی که مسئله اشتغال را مطرح کرد، بیان داشت: با توجه به صحبت‌های ابتدایی خود، بازهم اعلام می‌کنم که مسئله اشتغال در سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته کمتر مورد توجه بوده و عدالت در برنامه‌ریزی‌های توسعه کشور مورد توجه و تاکید نبوده است.

وزیر کار در ادامه اظهار داشت: به علت نبود عدالت در برنامه‌ریزی‌های انجام شده،  در صنایع پایین دستی و استانهای دورافتاده بودجه کمتری به آنها اختصاص داده شده است.

ربیعی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بیان داشت: ما موظف هستیم در برنامه‌ریزی‌های خود، اعم از برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی‌های دیگر، عدالت را مبنای کار قرار داده و در این راستا من پاورپوینتی را برای به نمایش گذاشتن آمایش اشتغال تهیه کرده‌ام.

او در هنگام نمایش پاورپوینت تصریح کرد: از اقدامات انجام شده ایجاد آموزش فنی و حرفه‌ای در 6 الی 7 استان محروم کشور از جمله کردستان، کرمانشاه، خراسان و خوزستان است. هدف از اقدامات انجام شده گسترش کارآفرینی از روستا به سمت شهر و به سمت شهرهای در جوار روستا است.

ربیعی با خطاب قرار دادن عبدی در ادامه گفت: ما دقیقا در جهت سوال شما حرکت می‌کنیم، هدف دولت ایجاد اشتغال و رونق از سمت روستا و شهرهای کوچک است و تغییر برنامه‌ریزی‌های انجام شده که به امید اشتغال در کارخانه‌ها و صنایع بزرگ به سوی صنایع کوچک و خوداشتغالی است.

وزیر کار در ادامه اظهار داشت: در بحث آموزش ما به سوی آموزش‌های روستایی تمرکز کرده‌ایم و از مجلس انتظار داریم که برای توسعه اشتغالزایی به دولت کمک کرده و علاوه بر آن از صندوق توسعه ملی و بانکها برای ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی درست انجام دهند.

وی در ادامه گفت: از مهمترین برنامه‌های دولت حمایت از بنگاه‌های خرد و کوچک در برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت به صورت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ربیعی در پایان با نشان دادن آمار سال 92 الی 93 در پاورپوینت بیان داشت: همچنان که مشاهده می‌کنید، تاکید و تلاش دولت در مناطق کم‌برخوردار و محروم صورت می‌گیرد، به طوری که در این سال 150 هزار تسهیلات خرد به این مناطق اختصاص داده شده است.

            
                  برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار