مصرف خودسرانه دارو و مکمل ها یا قطع بدون توصیه پزشک دارو تهدیدی جدی برای سلامت انسان هاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، مصرف خودسرانه داروهای چاقی، لاغری،خواب آور و مسکن که در ماهواره یا مجله های مختلف تبلیغ می شود اگر چه ممکن است در کوتاه مدت پاسخگوی خواسته های مصرف کنندگان باشد اما به جا گذاردن عوارض جسمانی مختلف و بازگشت به حالت اولیه از مهمترین عوارض آن است.

از سوی دیگر برخی جوانان برای دستیابی به اندامی قوی و نیرومند اقدام به مصرف مکمل هایی می کنند که نه از نحوه مصرف، رژیم غذایی مورد هنگام مصرف آن و نه از عوارض احتمالی آن خبر دارند.

یک کارشناس دارو و غذای شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: مصرف بدون تجویز پزشک از مکمل ها و داروهای هورمونی برای سلامتی انسان خطرهای جدی دارد.

امین متقی نژاد افزود: مکمل هایی که در برخی از رشته های ورزشی به ویژه بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد، باید زیرنظر پزشک یا مشاور تغذیه و با رعایت رژیم غذایی مصرف شود.

وی احتمال ریزش مو،تغییر رفتار شدید خلق و خوی، آسیب رسیدن به اعضای حیاتی بدن مانند کلیه و کبد، احتمال افزایش بروز انواع سرطان از حداقل پیامدهای داروهای هورمونی است.

این کارشناس دارو و غذا نسبت به مصرف مکمل های بدون برچسب مخصوص وزارت بهداشت و برچسب فارسی با مشخصات کامل هشدار داد.

وی گفت: آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، داروهای خواب آور و داروهای چاقی و لاغری از مهمترین موارد مصرف داروهای خودسرانه در گچساران هستند.

متقی نژادˈ با اشاره به برخی عوارض مشترک سرماخوردگی، حساسیت های فصلی و آنفولانزا و اهمیت نوع تجویز دارو برای درمان عفونت های مختلف افزود: بسیاری از موارد مصرف آنتی بیوتیک غیر ضروری یا کمتر از میزان نیاز بدن است که مقاومت بدن برابر این دارو برای مصرف در زمان بیماری کمترین عارضه آن است.

وی ابتلا به بیماری های کبدی، گوارشی و کلیوی را از عوارض مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن و بروفن دانست و درباره مصرف مداوم آن هشدار داد.

این پزشک داروساز تصریح کرد: ایجاد بیماری پوکی استخوان و بیماری های دیگر پیامدهای مهم مصرف خودسرانه دارو است.

وی انتشار کتابچه های عوارض مصرف خودسرانه دارو یا راه اندازی سامانه مشاوره متخصصان برای تجویز دارو راهکارهایی است که می تواند این فرهنگ نادرست در جامعه را اصلاح کند.

متقی نژاد با هشدار درباره قطع خودسرانه دارو افزود: گاهی این اقدام منجر به مرگ بیمار می شود.

یک پزشک داروساز گفت: مهمترین مرحله درمان بیماری تشخیص صحیح پزشک و مصرف دارو در فواصل زمانی منظم است که در مصرف خودسرانه دوز مصرف و نوع دارو به شیوه علمی رعایت نمی شود.

وی افزود: راهبرد مصرف دارو استفاده از دارو بر اساس سود بیش از زیان برای بدن است که تنها در صورتی که از سوی پزشک متخصص تعیین شود کاربرد دارد.

این پزشک داروساز عمده ترین دلیل مصرف یا قطع خودسرانه دارو را توصیه افرادی با نشانه های مشترک با بیماری یا پیدا شدن بهبود نسبی دانست.

میرزایی گفت: معمولی ترین دارویی که خودسرانه مصرف می شود استامینوفن است که مصرف 15 گرم آن در یک روز عوارض غیر قابل بازگشت کبدی را به دنبال دارد که باعث مرگ انسان می شود.

وی افزود: اگرمردم بدانند دارو سم است که در تمام بدن پراکنده می شود و بر فرایند سوخت و ساز بدن تاثیر منفی دارد و از اعتیاد تا مقاومت بدن برابر دارو عوارض متفاوتی دارد از مصرف بدون تجویز پزشک آن خودداری خواهند کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: وجود سه شیفت مشاور فنی در داروخانه های شبانه روزی و دو شیفت در سایر داروخانه ها برای مشاوره درباره داروها الزامی است.

ˈستار اسدپورˈ افزود: نظارت مستمر و برخورد با متخلفان عرضه دارو و حضور فعال مشاور فنی در داروخانه ها از برنامه های در حال اجرا برای پیشگیری از مصرف خودسرانه دارو است که با همکاری معاونت غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان انجام می شود.

وی گفت: نظارت بر نحوه عرضه دارو در عطاری ها به ویژه داروهای خواب آور، چاقی و لاغری و برخورد با متخلفان در گچساران به صورت مستمر اجرا می شود.

اسدپور رسانه های ارتباط جمعی را بازوان توانمند بخش سلامت دانست و از اهالی قلم و رسانه خواست برای اصلاح مصرف دارو تلاش بیشتری کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران با بیان این که استفاده درست از مکمل ها برای سلامتی در برخی موارد ضروری است، گفت: سه هزار و 352 دانش آموز دختر این شهرستان در سال تحصیلی جاری زیر پوشش طرح دریافت قرص ویتامین دی و آهن قرار گرفتند.

اسد پور افزود: 90درصد از این دانش آموزان معادل سه هزار نفر در مدارس شهری مشغول به تحصیل هستند.

وی بیان کرد: 30 هزار و 168 عدد قرص ویتامین دی و 120 هزار و 672 عدد قرص آهن بین این تعداد دانش آموزان دختر توزیع شد.

اسدپور اظهار داشت: توزیع قرص ویتامین دی بین دانش آموزان مدارس متوسطه و پایه های اول و دوم راهنمایی بر اساس یک طرح ملی آغاز و هر دانش آموز در طول ماه یک عدد قرص دریافت کرد.

وی ابراز کرد: قرص فومارات حاوی 60 میلی گرم آهن و 5/0 میلی گرم فولیک اسید نیز به صورت هفته ای بین دانش آموزان توزیع می شود تا با مصرف آن از کم خونی ناشی از فقر آهن در بین دانش آموزان جلوگیری بعمل آید.

اسدپور افزود: قرص ویتامین D و آهن همانند سال های گذشته برای جبران کمبود ریزمغذی و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود آن بین دانش آموزان دختر توزیع شد.

وی نور خورشید را مهمترین منبع تامین ویتامین D دانست و افزود: به دلیل زندگی ماشینی ،بازی های کامپیوتری، آپارتمان نشینی ،استفاده از سرویس مدارس و دیگر موارد دانش آموزان کمتر از نور خورشید بهره مند می شوند و این امر موجب کمبود ویتامین دی در آنها شده است.

وی اظهار کرد: لبنیات غنی شده، زرده تخم مرغ و ماهی از دیگر منابع تامین ویتامین دی است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: دارو ، مکمل ، تجویز ، هورمونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.