به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت کوارتز؛ "بابی گاش،" خبرنگار کهنه کار و مدیر اجرایی کنونی سایت اقتصادی کوارتز، تجربیات خود در سفر به ایران را در اختیار خوانندگان قرار داده است. وی پس از معرفی
"شش غذای منتخب ایران" از نگاه خود، این بار به توضیح آزادی ادیان در کشورمان پرداخت.
بابی گاش که اصالتی هندی دارد؛ اما ساکن نیویورک است از اینکه اقلیت دینی "سیک"ها نیز در تهران معبد ویژه خود را در اختیار دارند و به راحتی قادر به اجرای مراسم مذهبی هستند، ابراز شگفتی و البته خوشحالی کرد. وی در این باره نوشت: پیش از این اخباری درخصوص تضعیف حقوق اقلیتهای مذهبی در ایران شنیده بودم؛ اما سفرم به این کشور اسلامی موجب شد شخصا دروغ بودن این اخبار منفی شوم. ادیانی مانند مسیحیت، زرتشتی، کلیمی در ایران دارای نماینده مجلس و عبادتگاههای مخصوص به خود هستند؛ اما دیدن معبد سیکهای هند در تهران به واقع من را شگفتزده کرد. یک هفته زمان برد تا بتوانم این معبد را در یکی از خیابانهای بن بست تهران پیدا کنم. هرچند ظاهر ساختمان امروز بود؛ وقتی وارد معبد شدم، فضای داخلی دقیقا شبیه به همان است که در معابد هر شهری از هند میتوانید مشاهده کنید. فقط قالیهای زیبای ایرانی بود که به یاد من آورد در هندوستان نیستم و اینجا ایران است. پیش از این نیز در گوشه و کنار جهان معابد زیادی از سیکها دیده بودم، در هلسینکی فنلاند نیز یک نمونه وجود داشت؛ اما انتظار نداشتم معبد سیکها را در پایتخت یک کشور اسلامی بیابم. بارها در گزارشهای دفتر حقوق بشر سازمان ملل خوانده بودم که ایران نسبت به حقوق اقلیتهای مذهبی بیتوجه است؛ اما شخصا هیچ مورد تضعیف حقوق اقلیتها را در این کشور ندیدم. جمعیت سیکها در ایران بسیار انگشتشمار است؛ اما معبد خود را در اختیار دارند و مراسم مذهبی را بدون کم و کاست برپا میکنند. ایران در زمینه تضعیف حقوق اقلیتهای مذهبی با عربستان در یک سطح قرار گرفته است؛ اما اگر وجب به وجب عربستان را بگردید امکان ندارد معبد پرطرفدارترین مذهب هندوستان را در آن بیابید. به عقیده من این مقایسه ناعادلانه است.
سیک به پنجابی (به معنی شاگرد،) دین یکتاپرستی است که در سده پانزدهم میلادی بدست "گورو نانک" در منطقه پنجاب از شبهقاره هند بنیان نهاده و بوسیله "ده گوروی پسین" گسترش داده شد. این آیین با بیش از ۳۰ میلیون پیرو، پنجمین دین سازمانیافته جهان است.
انتهای پیام/
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
..
جالب بود
مگه میتونیم بگیم که خانه خدا هست مال سنی هست؟
مسجد هم همینجوریه خانه خداست تا زمانی که اساس اون بر تقوا باشد فرق شیعه و سنی مطرح نیست اما هر گاه مبناش براسای توزیع اسلحه و ناهنجاری در جامعه مسلمین باشد بهش مسجد ضرار میگن نه شیعه و نه سنی
مگه کعبه که خانه خدا هست میتونیم بگیم مال سنی هست و یا مال شیعه!
فصل الخطاب کلام این است که اگر مکانی بر اساس تقوا بنیانگذاری بشود مسجد خواهد بود و خانه خدا!
اما اگر مکانی بر اساس تفرقه و توزیع اسلحه برای هرج و مرج بنا کذاری شود مسجد ضرار خواهد بود!
که اهل سنت در تهران مسجد داشته باشند؟