در نشست رسانه‌ای اهدای جایزه کتاب سینمایی ایران مطرح شد:

ایوبی داور یکی از جشن‌های خانه سینما شد

در نشست رسانه‌ای پنجمین دوره مراسم اهدای جایزه کتاب سینمای ایران، برنامه‌ها و رویکرد این مراسم اعلام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای پنجمین دوره مراسم اهدای جایزه «کتاب سینمایی ایران» در خانه سینما برگزار شد.

اکبر نبوی که دبیری این دوره را برعهده دارد، در این مراسم گفت: پنجمین دوره جشن اهدای جایزه کتاب سال سینما پنجم اسفند ماه برگزار می‌شود. این دوره با دو رویکرد اصلی و در تداوم رویکردهای چهار دوره گذشته قدم برمی‌دارد. اول به کتاب‌هایی ارزش و بها داده می‌شود که بتوانند منتقل‌کننده تجربیات هنرمندانی باشد که برای دیگران مثمرثمر هستند و دوم بحث مبانی نظری است. به هر حال سینما روز به روز حوزه‌های جدیدتری را تجربه می‌کند و هم در حوزه‌های فناوری و هم در حوزه‌های دانش سینمایی اگر آثاری بتوانند مبانی نظری سواد سینما را ارتقا دهند، این نیز برای ما معیار برجسته‌ای است که می‌تواند برای بنیاد اصلی برگزاری جشن مهم باشد.

وی افزود: طی صحبت‌ها و جلساتی که با آقای رضا میرکریمی انجام دادیم، داوران این دوره را به صورت ترکیبی یعنی از خانواده سینما و هم از خارج از حوزه سینما انتخاب کردیم که تعداد آن‌ها هفت نفر است که شامل جواد فریدزاده،‌ حجت‌الله ایوبی،‌ دکتر حمید دهقان‌پور، محمود اربابی، بهروز افخمی،‌ فرزاد موتمن و مهران کاشانی است. مرداد ماه دعوت‌نامه برای ناشران ارسال کردیم و آخرین مهلت را تا پایان شهریور ماه برای آن‌ها در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: داوران از مهر ماه کار خواندن و بررسی آثار را شروع کردند که به آن‌ها جوایزی داده خواهد شد. این جوایز شامل سه تندیس و لوح تقدیر در خصوص بهترین اثر تالیفی، بهترین اثر ترجمه و بهترین ناشر برگزیده است. در کنار تندیس‌ها و لوح‌ها، نکوداشت و تقدیر نیز داریم که به ناشران و فعالان حوزه نشر و ترجمه کتاب سینمایی تعلق می‌گیرد.

نبوی عنوان کرد: جدا از برنامه‌های گفته شده، به پیشنهاد هیئت داوران بخش مسابقه کتاب‌های مستند و کتاب‌های حوزه انیمیشن را جدا از سینمای داستانی برگزار می‌کنیم و اگر از بین 71 کتابی که به دست ما رسیده، کتاب‌های حوزه انیمیشن و مستند به اندازه کافی و در خور رقابت باشد، مسابقه آن‌ها مجزا برگزار خواهد شد؛ ما دو تندیس برای این بخش در نظر گرفتیم.

نبوی تصریح کرد: در کنار این جشن، شورایی به نام نشر کتاب از زمان مدیریت رضا میرکریمی شکل گرفت که اعضای آن عبارتند از: رضا میرکریمی،‌ مهران کاشانی،‌ دکتر اربابی، شادمهر راستین و خودم. یکی از کارهایی که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، تشویق به تولید کتاب با موضوع سینمایی خواهد بود.

وی ادامه داد: مسابقات درون خانواده‌ای کتاب (خانواده سینما) نیز بعد از جشن کتاب در نظر داریم که شاید به شکل ماهانه برگزار شود.

نبوی در خصوص اهمیت برگزاری جشن جایزه کتاب سینمای ایران عنوان کرد: همه ما می‌دانیم اگر بشر نمی‌توانست بنویسد و مکتوبات خودش را برای آیندگان برجا بگذارد، هیچ حوزه تمدنی به وجود نمی‌آمد. یک داد و ستدی میان کتاب و فرهنگ و تمدن در دوره‌های بشری بوده که سینما را مانند همه نهادها به نهادی فرهنگی و تأثیرگذار تبدیل کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سینما صنعت رسانه و هنر است؛ طبیعتاً موضوعی به نام کتاب در آن بسیار مهم است. چون مسئله راهبردی به نام «خواندن» و زیربنایی به نام «دانستن» برای خانواده سینمای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون کتاب مرگ هر نهاد اجتماعی را می‌توانیم پیش‌بینی کنیم و سینما از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: درست است که بخشی از آورده‌های سینما از تجربه‌ها به دست می‌آید؛ اما بخش مهم‌تری از آن جوشش و نوآوری خود هنرمندان است؛ اما در کنار جوشش و تجربه‌های آن‌ها گردآوری کردن نوشته‌های بزرگان سینما به این عرصه کمک وافری می‌کند. جشن ما نیز با توجه به مسائلی که به آن اشاره کردم، برگزار می‌شود.

نبوی خاطرنشان کرد: شاید در نگاه اول هدف از برگزاری جشن تقدیر و تشکر از مترجمان باشد؛ اما این فقط یکی از اهداف ماست و هدف مهم‌تر ما ایجاد شوق و انگیزه برای تولید آثار و کتاب‌های سینمایی است. متأسفانه تیراژ کتاب در کشور ما رو به نزول است؛ اما این جشن بهانه‌ای است برای فعالان این حوزه و بسترسازی خوبی انجام می‌دهد تا آن‌ها آثار خود را ارائه و ارزیابی کنند و تأثیر مثبتی را در آن‌ها ببینند.

نبوی گفت: براساس آیین‌نامه جشن خانه سینما کتاب‌‌های برگزیده به تعداد 200 جلد از ناشران خریداری و به اعضای خانه سینما اهدا می‌شود. در کل هدف اصلی ما این است که بخش کتاب را با عنوان جریانی مستمر و دائمی به اشکال مختلف در خانه سینما راه‌اندازی کنیم و در این خصوص هرگونه کاری که به نفع باشد را انجام خواهیم داد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار