افزایش موارد گروگانگیری خبرنگاران در سال 2015

سازمان گزارشگران بدون مرز در جدیدترین گزارشش اعلام کرد امسال تعداد بیشتری از خبرنگاران در جهان گروگان گرفته شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد در سال 2015 در مقایسه با سال 2014 ، تعداد بیشتری از خبرنگاران در جهان گروگان گرفته شده اند، اما موارد ربوده شدن آنها در مقایسه با سال گذشته میلادی کاهش داشته است.

این سازمان غیردولتی بین المللی در گزارش سالانه خود ضمن ارائه آمار گروگانگیری و ربوده شدن خبرنگاران در سال 2015 ، اعلام کرد این آمار، شمار خبرنگارانی را که امسال کشته شده اند، در بر نمی گیرد. آمار مربوط به شمار خبرنگاران کشته شده پایان ماه دسامبر اعلام خواهد شد.

براساس این گزارش، در سال کنونی میلادی 54 خبرنگار در جهان به گروگان گرفته شدند که در مقایسه با سال گذشته (40 مورد گروگانگیری) افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

افزایش تعداد خبرنگاران گروگان گرفته شده (که یکی از آنها زن بود) با افزایش ربوده شدن آنها در یمن در ارتباط است.

سوریه بالاترین رقم خبرنگاران گروگان گرفته شده به دست گروههای غیردولتی (26 مورد) را به خود اختصاص داده است. از این تعداد، گروه تروریستی داعش به تنهایی 18 خبرنگار را در اختیار دارد که عمدتا در عراق و سوریه هستند.

کریستوف دولوآر ، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف در این باره گفت : « در برخی مناطق درگیر مناقشه، گروگانگیری به یک صنعت واقعی تبدیل شده و گسترش یافته است.»

این گزارش افزود: در مقابل، شمار خبرنگاران زندانی تا به امروز (153 نفر) در مقایسه با سال گذشته 14 درصد کاهش یافته است. 
همچنین شمار خبرنگاران ربوده شده (79 نفر) در مقایسه با سال 2014، 34 درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، « بیشترین موارد خبرنگاران زندانی جهان در چین، مصر و اریتره به ثبت رسیده است.»

این سازمان غیردولتی خاطرنشان کرد کاهش موارد ربوده شدن خبرنگاران با آرام شدن شرایط در اوکراین مرتبط است که سال گذشته بیشترین موارد ربوده شدن خبرنگاران در آنجا به ثبت رسید و امسال هیچ موردی از آن در این کشور به ثبت نرسید.

براساس داده های گزارشگران بدون مرز، در سال 2015، هشت خبرنگار در جهان ناپدید شدند. بنا بر اعلام این سازمان، هنگامی که شواهد کافی دال بر قتل یا ربوده شدن یک خبرنگار در دست نباشد و هیچ ادعای معتبری در این خصوص وجود نداشته باشد، این خبرنگار در گروه « خبرنگاران ناپدید » جای می گیرد.
بیشترین موارد ناپدید شدن خبرنگاران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ثبت رسیده است.

از نظر گزارشگران بدون مرز، « نبودن اطمینان در مورد سرنوشت افراد ناپدید شده، یک عامل مهم بازدارنده برای کسانی است که می‌خواهند برای مأموریت به مناطق خطرناک بروند.»


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار