معاون وزیر انرژی آمریکا و ناظر دولت آمریکا در اجرای برجام، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران، سخن گفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی کمیته روابط خارجی سنا، فرانک کلوتس، معاون وزیر انرژی آمریکا در امور امنیت هسته ای، در جلسه استماع  این کمیته، بیانیه ای تحت عنوان «وضع اجرای برجام و موضوعات مرتبط با آن » قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است:«برجام، امکان راستی آزمایی بی سابقه‌ای را در مورد برنامه هسته ای ایران بوجود می آورد تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند. 

همانطور که مونیز وزیر انرژی آمریکا گفته است، برجام تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است. برجام، زمینه را برای اقدامات راستی آزمایی بی سابقه ای فراهم می کند، برنامه هسته ای ایران را محدود می کند به شکلی که اگر تصمیم به نقض مفاد توافق بگیرد ما زمان کافی برای واکنش نشان دادن خواهیم داشت و هیچ یک از گزینه های ما از روی میز برداشته نخواهد شد.

من مواردی از جزئیات پشتیبانی فنی در خصوص اجرای برجام را که از طرف وزارت انرژی ارائه می شود به اطلاع شما می رسانم:
- برجام با درخواست بازسازی و طراحی مجدد رئاکتور اراک ، مسیر ایران را برای تولید و استفاده از پلوتونیوم هسته ای با درجه تسلیحاتی مسدود می کند. به این ترتیب ، یک منبع بالقوه از مواد با درجه تسلیحاتی حذف می شود. 

- برجام ، فرایندی را برای بررسی و تایید دسترسی ایران به اقلام مرتبط با فعالیت هسته ای تعیین می کند. این فرایند ، از طریق یک گروه کاری تامین تجهیزات در کمیسیون مشترکی که به آن اشاره شد صورت می گیرد.

- همانطور که مونیز اشاره کرده است، برجام موجب اجرای سختگیرانه ترین بازرسی هایی می شود که ما تاکنون در ایران اجرا کرده ایم. تخصص فنی و آموزش وزارت انرژی / سازمان ملی امنیت هسته ای ، از فعالیتهای نظارتی و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می کند فعالیتهایی که برای اطمینان از اینکه ایران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل می کند مهم خواهد بود.

نظارت بر خط غنی سازی، یک نمونه از تکنولوژی است که آزمایشگاه های ملی ما و آژانس به طور مشترک آن را ایجاد کرده اند. نظارت بر خط غنی سازی ، یک تکنولوژی نوآورانه پادمانهاست که می تواند به طور مداوم برای نظارت بر سطح غنی سازی اورانیوم به شکل گازی در یک کارخانه غنی سازی سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گیرد. 

برجام بر اساس اعتماد نیست. برجام بر اساس الزاماتی واقع بینانه است که فعالیت های ایران را محدود می کند و در مورد دسترسی، شفافیت و راستی آزمایی اطمینان بوجود می آورد. وزارت انرژی، مشارکت خود را در تلاش برای اجرای برجام جدی می گیرد و کمک می کند تا اطمینان حاصل شود ایران به تعهدات خود بر اساس این توافق پایبند است. این کمک ، می تواند به صورت شرکت در تلاش دولت آمریکا برای اجرای برجام یا حمایت از آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.»

ناظر دولت آمریکا در اجرای برجام  نیز در برابر نمایندگان سنا گفت اجرای این توافق متضمن امنیت ملی ما و شرکای ما است.

 استفان مول با مطرح کردن ادعاهایی بی اساس درباره ایران گفت: همانطور که همه شما می دانید، دولت ما به تعامل با ایران در خصوص موضوعات متعددی که به توافق هسته ای ارتباط ندارند، ادامه می دهد. مثلا، ما همچنان نگرانی هایی را درباره اقدامات ایران، زمانی که بحث حمایت این کشور از تروریسم یا نادیده گرفتن حقوق بشر، به میان می آید، مطرح می کنیم. اما وظیفه من صرفا بر این کار مهم متمرکز است که اطمینان ایجاد کنم برجام به هدف اصلی خود -یعنی ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای- می رسد.

وی مدعی شد: برجام، زمانی که به طور کامل اجرا شود، به میزان قابل توجهی، برنامه هسته ای ایران را به عقب می برد و ابزارهای بی سابقه نظارتی و راستی آزمایی را برای اطمینان از اینکه این برنامه صرفا آینده ای صلح آمیز دارد، فراهم می کند. 

وی افزود: ایران از روز اجرا، ملزم می شود درباره هر مرکز هسته ای، پیش از آنکه ساخته شود، اطلاع رسانی قبلی داشته باشد. این دو، سازوکارهای مهمی هستند که تضمین خواهند کرد جامعه بین المللی، نسبت به قبل، شناخت بسیار بیشتری از برنامه هسته ای ایران داشته باشد. 

روز اجرا، نقطه عطف مهم بعدی در برجام است. این روز، فقط زمانی خواهد بود که آژانس گواهی دهد ایران همه گام های هسته ای ذکر شده در برجام را برداشته است. گام های فنی وجود دارد که زمان گریز هسته ای ایران را - از برآورد فعلی کمتر از 90 روز- به دستکم یک سال می رساند. ایران تا زمانی که به شکل قابل راستی آزمایی، همه تعهدات هسته ای اصلی خود را عمل نکرده باشد، ازکاهش تحریم ها بهره مند نخواهد شد. 

وی افزود: قراردادهای تجاری برای اینکه ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به روسیه منتقل کند، وجود دارد.  این گام، به تنهایی، زمان گریز هسته ای ایران را به میزان چشمگیری طولانی خواهد کرد. 

این مقام آمریکایی گفت: ما در حالیکه آژانس زمینه اجرای شروط بی سابقه نظارت و راستی آزمایی برجام، برای کل برنامه هسته ای ایران را فراهم می کند، همکاری نزدیک با آژانس را ادامه می دهیم. در همین حال، ما به تعامل با طرف های بین المللی مان در خصوص موضوعات دیگر مربوط به اجرای برجام و رسیدن به روز اجرا، ادامه می دهیم. کارشناسان آمریکایی، به ملاقات با طرف های پنج بعلاوه یک و دیگران ادامه می دهند.

مول درباره تحریمهای ایران اعلام کرد: ما در دورن دولت آمریکا و نیز اتحادیه اروپا و دیگر کشورها، همچنان تلاش می کنیم مقدمات لازم برای برداشتن تحریم های هسته ای را زمانی که آژانس تایید کند ایران به تعهدات هسته ای اصلی اش عمل کرده است و ما به روز اجرا رسیده ایم، فراهم کنیم. 

وی گفت: برجام، ما، اسرائیل، شرکای ما در خلیج(فارس)، و کل جهان را امن تر خواهد کرد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار