در صورت تصویب شدن برنامه حذف روادید آمریکا در کنگره، مشکلات زیادی هم برای بخش بزرگی از جامعه این کشور و هم برای دولت آمریکا ایجاد می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی هیل (the hill) که به بررسی اخبار و گزارشات کنگره امریکا می پردازد؛ در یادداشتی به قانون حذف روادید ایالات متحده پرداخته و معتقد است که این قانون در صورت تصویب شدن مشکلات زیادی را هم برای بخش بزرگی از جامعه آمریکا و هم برای دولت این کشور ایجاد می کند.
 
 
برنامه حذف روادید ایالات متحده؛ لایحه ای بعنوان متممی برای قوانین یکپارچه آمریکا است که بموجب آن به شهروندان 38 کشور عضو این برنامه اجازه می دهد تا بدون نیاز به روادید برای اقامت های 90 روزه یا کمتر به ایالات متحده، کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی سفر کنند. بخش سوم از این قانون شهروندان دوتابعیتی از ایران، عراق، سودان، سوریه و یا هرکسی که به این کشورها سفر کرده باشد را شامل نخواهد شد.
 
 
این متممم قوانین یکپارچه آمریکا باعث بوجود آمدن نارضایتی و اعتراض گسترده میان جامعه ایرانیان مقیم آمریکا شده که معتقدند بصورت تبعیض آمیزی توسط این قانون آسیب خواهند دید؛ لایحه ای که به گفته دولت امریکا برای حصول اطمینان از منافع و نیازهای امنیتی این کشور می باشد.
 
 
به نوشته هیل، این قانون حتی می تواند بر شهروندان آمریکایی مقیم اروپا و دیگر کشورهای عضو این برنامه تاثیر بگذارد. زیرا در صورت تمایل هر شهروند دوتابعیتی آمریکایی برای سفر به ایران (از جمله ایرانیان مقیم ایالات متحده) دیگر قادر نخواهند بود از قانون حذف روادید استفاده کنند.
 
 
این نشریه آمریکایی تاکید می کند که برنامه فعلی به دو صورت ضد سیاست خارجی ایالات متحده عمل می کند: «اول اینکه باعث منع سفر ایرانیان آمریکایی به کشورشان شده و این مسئله بهانه ای به دست تندروها در ایران داده تا بیش از پیش این کشور را (از نفوذ فرهنگ غربی) ایزوله کنند. دوم اینکه تاجران اروپایی نیز که برای معامله با ایران (طبق مفاد برجام) به این کشور سفر کنند؛ دیگر شامل برنامه حذف روادید آمریکا نخواهند شد. این مسئله نیز از جانب مخالفان توافق در ایران به عنوان نقض برجام در نظر گرفته می شود.»
 
 
هیل با بیان اینکه چه حامی توافق باشیم چه مخالف آن، اما این امریکا نباید باشد که از آن را نقض می کند و افزود: «زیرا در آنصورت دیگر نخواهد توانست تا تحریم ها را علیه ایران (در صورت نقش کردن توافق توسط این کشور) برگرداند.»
 
 
این نشریه در پایان نوشت: «ایالات متحده میزبان بزرگترین جامعه ایرانیان مهاجر در جهان است و آنها برای تقویت اقتصاد، تنوع فرهنگی و فرایندهای سیاسی بسیار به آمریکا خدمت رسانده اند. اعضای کنگره باید مطلع باشند که با تصویب چنین قانونی بر روی بخش بزرگی از آمریکایی ها که دارای دو گذرنامه هستند تاثیر گذاشته و علیه آنها تبعیض قایل می شود.»


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.