در جریان بررسی تجمیع 5 لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری و ویژه بخشی از نمایندگان تذکر و اخطارهایی را اعلام کردند.

تذکرات نمایندگان درباره «تجمیع 5 لایحه مناطق آزاد تجاری و ویژه» و پاسخ باهنر
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد توکلی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در صحن علنی امروز (یکشنبه 29 آذرماه) و در جریان بررسی لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی مناطق آزاد طی تذکری اظهار کرد: می‎خواهیم برای مسائلی تصمیم بگیریم که منافع و تقاضایی در آن مطرح است و باید مراقب باشیم خدای ناخواسته در معرض تصمیم گیری غلط قرار نگیریم.

توکلی خطاب به باهنر که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را به عهده داشت، گفت: این لایحه روز سه‌شنبه صبح به کمیسیون اقتصادی برای تلفیق 5 لایحه، ارجاع شد اما روز سه‌شنبه هیئت رئیسه این کمیسیون جلسه‌ای نداشت.

وی ادامه داد: روز یکشنبه هم بدون هیچ‌گونه تغییری در دستور هفتگی جلسه‌ای توسط کمیسیون اقتصادی برگزار شد و 5 لایحه یکی شد این در حالی است که نمایندگان باید فرصت داشته باشند در مورد این لایحه صحبت کنند و این روش قانونی نبوده و حق نمایندگان ضایع می‌شود.

در ادامه برخی نمایندگان مجلس در واکنش به سخنان و تذکر توکلی هیاهو و دودو به پا کردند که باهنر با زدن زنگ مجلس خطاب به نمایندگان اظهار کرد: هیجانات در مورد این لایحه و طرح بسیار بالاست، شما اجازه دهید سخنان شنیده شود تا بعد تصمیم‌گیری کنیم. سر و صدا در برابر شخصی که می‌خواهد صحبت کند، خوب نیست، زیرا تصمیم توسط تمامی نمایندگان گرفته می‌شود.

نایب رئیس مجلس خطاب به توکلی گفت: در مورد مسائل آئین‌نامه اعلام کردیم که این لایحه از صحن علنی ارجاع شده و نمایندگان اعلامیه دادند و اعلام کردند می‌خواهند آن را بررسی کنند، لذا تذکر شما را وارد نمی‌دانم.

علی‌اصغر زارعی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر نیز طی اخطار در رابطه با این لایحه بیان داشت: به جز بیان اخطار قانون اساسی اصل 75 یک ایرادی را به هیئت رئیسه مجلس نیز وارد می‌دانم.

زارعی در ادامه تصریح کرد: دولت لوایحی را به مجلس داده و نمایندگان آنها را در کمیسیون اقتصادی تلفیق کردند و اکنون مطلبی فراتر از یک لایحه به دست آمده و عملا خروجی کمیسیون یک طرح است.

وی اظهار کرد: در واقع این لایحه برخی مواردش از سوی دولت منظور شده و این موضوع را به اداره قوانین هم اعلام کردم و اشکال آن در این است که این مسئله‌ای را که به عنوان لایحه در مجلس بررسی می‌کنیم، دچار ایراد است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به ایراد اصل 75 قانون اساسی به این لایحه تصریح کرد: دولت تعدادی لایحه در مورد مناطق آزاد و یا مناطق ویژه به مجلس ارائه کرد که اکنون آنها را به بیش از 80 منطقه آزاد و ویژه است، می‌خواهیم در مجلس بررسی کنیم که این بار مالی دارد و صرف اینکه بگوییم غیر دولتی کفایت نمی‌کند.

زارعی اذعان داشت: به دلیل آنکه اسم این مسئله را لایحه گذاشتیم و می‌گوییم دولت لایحه داده، پس بحث اخطار 75 وارد نیست، در صورتی که آنچه از کمیسیون بیرون آمده، کاملا با لایحه دولت متفاوت است.

وی در ادامه افزود: تعریفی که از مناطق آزاد و ویژه داشته‌ایم، معمولا با تعریف این مناطق در مناطق دیگر دنیا متفاوت است و نمی‌توان حدود 90 منطقه آزاد و ویژه را با یکدیگر در صحن مجلس تصویب کنیم، زیرا هرکدام از آنها دارای ارزش ملی و منطقه‌ای است و ارزیابی‌های آن باید قبلا صورت گرفته باشد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: چه زمانی گزارشاتی در مورد آنکه این مناطق منشاء تولید و اشتغال بوده‌اند، به ما رسیده که اکنون بخواهیم در یک جلسه حدود 80 عدد از آنها را بررسی کنیم.

باهنر نایب رئیس مجلس در پاسخ به زارعی اظهار کرد: در رابطه با ایراد آئین‌نامه‌ای، ما در ماده 146 صراحت داریم و تبصره 1 آن می‌گوید: کمیسیون‌ها می‌توانند طرح‌ها و لوایح مشابه و یا با موضوع مشترک و نزدیک به هم را در یک گزارش به مجلس ارائه کند. براین اساس، ایراد آئین‌نامه‌ای شما وارد نیست.

وی بیان داشت: اما اخطار قانون اساسی شما را به این لایحه وارد می‌دانم و اما اجازه دهید با پیش رفتن بحث بخشی از آن که مربوط به لایحه دولت است و بار مالی ندارد، از آن قسمتی که اخطار اصل 75 دارد، تفکیک شود.

وی ادامه داد: اگر در لایحه پیشنهادی را مجلس مطرح کند که به تقلیل درآمد عمومی دولت بیانجامد و یا به افزایش هزینه‌های دولت اخطار اصل 75 وارد است و اینکه عنوان لایحه شده و دیگر مشکلی ندارد، درست نیست.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اکنون باید بحث‌های مخالفان و موافقان شنیده شود، تا اخطار اصل 75 مشخص شود، گفت: این امر در نهایت با تصمیم و تصویب نمایندگان مشخص می‌شود.

در ادامه، نمایندگان با دوبرابر شدن زمان سخنرانی مخالفان و موافقان در رابطه با این لایحه موافقت کردند.
برچسب ها: لایحه ، مناطق ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار