ابتلا 8 تا 10 میلیون بیمار مزمن کلیوی در کشور

معاون پژوهشی مراکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی و آماری که در کشور خودمان به دست آمده 8 تا 10 میلیون نفر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور گتمیری معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در بیمارستان امام خمینی برگزار شد گفت: یازدهمین سمینار سالانه تازه‌های مرکز تحقیقات نفرولوژی 2 تا 4 دی ماه برگزار می شود، که عنوان آن تازه‌های بیماری گلومرولی است که هدف ما از برگزاری این سمینارها ارتقا دانش‌ حوزه‌های تخصصی ، فوق تخصص و دانش عمومی است. 

وی افزود: در این سمینار اهمیت دیابت و کنترل قند بیماران کلیوی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دفع غیر طبیعی پروتئین اهمیت عفونت در بیماران کلیوی و همچنین اهمیت ژن و ژنتیک در این بیماران. 

وی ادامه داد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی و آماری که در کشور خود ما صورت گرفته 8 تا 10 میلیون نفر بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیوی داریم که بر اساس تعریفی که از بیماران کلیوی صورت گرفته سه ائتلاف داریم یک بیماری مزمن کلیه، 2 نارسایی مزمن کلیه، 3 نارسایی پیشرفته مزمن کلیه که این بیماران عموم عمده‌ای از آنها احتیاج به پیوند یا دیالیز دارند که تخمین زده می‌شود 100 هزار نفر در کشور به مورد سوم نارسایی ...  دچار هستند که 53 هزار نفر تحت درمان پیوند کلیه ، دیالیز خونی، یا دیالیز صفاقی قرار دارند. 

وی تصریح کرد: اگر به مرور به بیماری‌های کلیه رسیدگی نشود و تمهیدات لازم را انجام ندهند 8 تا 10 میلیون بیمار مزمن کلیه به گروه پیشرفته مزمن کلیه اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تمهیداتی که نظام سلامت انجام می‌دهند عوامل خطر را در این بیماران کاهش دهیم که این عوامل خطر که 55 درصد منجر به آسیب‌های کلیوی پیوند می‌شود. عامل بعدی فشار خون است که 25 درصد فشار خون غیر طبیعی بالاتر از حد نرمال دارند و مساله بعد مصرف بی‌رویه داروها به ویژه مسکن‌ها است.همچنین عفونت‌ها که 2 میلیون نفر حامل بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت B  و C هستند و عامل بعدی ژنتیک و چاقی و اضافه وزن است که قطعا بر روی کلیه آثار سوئی دارد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما شاخص‌هایی داریم که بیماری های مزمن کلیه را در مرحله اول تشخیص دهیم . دیالیز صفاقی که 26 هزار نفر تحت درمان همودیالیز هستند که پر هزینه‌ترین بیماران برای نظام سلامت محسوب می‌شوند. این دیالیز صفاقی که دیالیز در منزل هم به آن می‌گویند در کشور ما به صورت رایگان است که می‌توان گفت در آمریکا 269 هزار دلار برای آن هزینه می‌شود. اما اینکه ما نتوانستیم دیالیز صفاقی را خیلی خوب توزیع کنیم به این دلیل است که ما از لحاظ تعرفه گذاری مشکل داریم. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار