مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مقابله با سیلاب و کنترل آن از طریق آبخیزداری از جمله اقداماتی است که در مناطق مختلف به ویژه مناطق سیل‌خیز انجام گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، رضا بهشتی‌فر افزود :  با بیان اینکه آبخیزداری بر میزان فرسایش خاک تأثیر مستقیم دارد، افزود: آبخیزداری در تقویت سفره‌های زیرزمینی موثر بوده و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

وی به مدت زمان مورد نیاز جهت تشکیل خاک اشاره و یادآور شد: با توجه به اینکه تشکیل یک سانتی‌متر مربع خاک، 800 سال زمان نیاز دارد، باید در حفاظت از خاک و کنترل فرسایش آن دقت و توجه ویژه داشته باشیم.

بهشتی‌فر، حفاظت از خاک و مدیریت آن را امری مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: جهت رسیدن به توسعه پایدار و کمک به بخش کشاورزی باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.

وی به سیل‌آسا بودن نواحی غیر جنگلی کهگیلویه و بویراحمد اشاره و عنوان کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شیب بالای مناطق استان اجرای عملیات آبخیزداری از موارد مهم و ضروری در استان است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فصل بارش و احتمال وقوع سیل در مناطق مختلف استان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راه حفاظت از خاک، کاهش خسارات ناشی از سیلاب، تخریب خاک و کنترل سیل اقدامات آبخیزداری است.

بهشتی‌فر سدهای گابیونی، سدهای سنگی ملاتی و بتونی، سدهای خاکی، پخش سیلاب و دیوار ساحلی را نمونه‌هایی از عملیات آبخیزداری انجام گرفته در استان عنوان کرد.

این مسئول بی‌توجهی به حفاظت از خاک را عاملی خطرآفرین برای آینده کشور و استان دانست و اذعان کرد: معمولا در بحران‌های زیست‌محیطی آلودگی‌ها را در نظر می‌گیرند در حالی که بحران فرسایش خاک موردی خطرساز برای آینده بوده و لازم است جهت جلوگیری از آن اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد.

وی توان اجرایی فعالیت‌های آبخیزداری در سال‌های آینده را در مجموع 564 میلیارد ریال برآورد و عنوان کرد: امید است با حمایت وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استاندار کهگیلویه و بویراحمد مسئله حفظ آب و خاک جدی گرفته شده و اعتبار لازم جهت انجام و تکمیل عملیات آبخیزداری استان را دریافت کنیم.

بهشتی‌فر در پایان با بیان اینکه متوسط فرسایش خاک در استان بیش از 19 تن در هکتار است، تصریح کرد: وظیفه حوزه آبخیز تولید و به دست آوردن آب نیست بلکه تلاش جهت حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن به منظور توسعه سفره‌های زیرزمینی و افزایش عمر خاک در استان است.


انتهای پیام /ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.