از سال گذشته تاکنون بیش از ۵ هزار نفر در استان قزوین مشاوره ژنتیکی دریافت کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوين؛ معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت:از جمله اقدامات مهم و اساسی در زمینه پیشگیری از معلولیت و همچنین تشخیص مشکلات ژنتیکی خانواده‌ها، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری بوده که طی آن میزان خطری که هرخانواده را در ارتباط با تولد کودک دارای معلولیت تهدید می‌کند، تعیین و راهکارهای مناسب ارائه می‌شود.
محمدحسن نادری افزود: بر اثر نارسایی و یا جهش ژن‌ها در افراد بیماری و اختلالات ژنتیکی به وجود می‌یاید این در حالی است که این بیماری‌ها قابل پیشگیری و کنترل بوده که این امر باید مورد توجه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

نادری بیان کرد: انجام غربالگری و آزمایش‌های ژنتیکی و همچنین در نظر گرفتن قوانین وراثتی در مشاوره‌های ژنتیکی را می‌توان از جمله اقدامات در زمینه پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت ذهنی و جسمی برشمرد.

وی افزود: تولد نوزادان با عنوان معلولیت‌های جسمی و ذهنی خانواده‌ها را متحمل هزینه‌های سنگین اجتماعی و درمانی می‌کند، در همین راستا باید پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.