با فرارسیدن شب یلدا بسیاری از ایرانیان طبق سنت‌ های گذشته به دور هم جمع می‌شوند ولی باید در این شب هم به نکاتی کم اما ارزشمند توجهی داشته باشید.

دکتر احمد اسماعیل زاده متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با فرارسیدن شب یلدا بسیاری از ایرانیان طبق سنت‌های گذشته به دور هم جمع می‌شوند و آجیل به همراه میوه‌ها و تنقلات از جمله هندوانه و انار را مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: انار و هندوانه به علت خاصیت آنتی اکسیدانی به سلامت قلب و عروق کمک می کند از طرفی می‌تواند به گوارش کمک قابل توجهی داشته باشد بنابراین مصرف انار برای افراد مبتلا به یبوست بسیار مناسب است همچنین هندوانه هم از دیگر میوهایی است که اهمیت فراوانی برای تامین آب مورد نیاز بدن و سلامت پوست دارد.

این متخصص تغذیه در خصوص پاستیل‌هایی که در شب یلدا استفاده می‌شود، بیان کرد: پاستیل ها دارای ترکیبات متعددی از جمله پروتئین، اسید چربی، ویتامین‌ها و املاح دیگری است.

وی در خصوص آجیل‌ها توصیه کرد: افرادی که در شب یلدا از آجیل استفاده می‌کنند حتما گردو را در بین تنقلاتی که مصرف می‌کنند قرار دهند چرا که گردو به علت دارا بودن اسید چربی و امگا سه به عملکرد چربی و سلامت پوست و مو کمک می کند.

اسماعیل زاده بیان کرد: در این شب افراد حتما از آجیل خام و به صورت متعادل استفاده کنند زیرا آجیل‌ها دارای چربی فراوان می‌باشند و مقدار زیادی از آن سبب انباشته شدن چربی و ایجاد چاقی می‌شود. همچنین برخی از افراد از آجیل‌های شور استفاده می‌کنند که می‌توانند سبب افزایش مصرف نمک و در نتیجه پوکی استخوان‌ها، سکته ی قلبی و...را همراه داشته باشند.

وی در خصوص شیرینی‌ها تصریح کرد: در شب یلدا شیرینی‌ها به ویژه انواع چرب آن همچون گز، باسلوق و.. به علت اینکه بخش اعظم آن از شکر می‌باشد بهتر است در استفاده از آن حد تعادل را رعایت کنند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: استفاده از غذاهای سنتی همچون سبزی پلو با ماهی و باقالی پلو با ماهی در این شب جزء یکی از توصیه‌های بسیار مناسبی می‌باشد چرا که ماهی به سلامت قلب و عروق و شوید یا باقلا در برنج  سبب افزایش محتوای فیبر و کاهش اشتها در فرد می شود.

وی خاطرنشان کرد: همان طور که میدانید در کشور ما شیوع چاقی و کبد چرب رو به افزایش می باشد بنابراین بسیاری از افراد باید در مصرف تنقلات از جمله شیرینی‌ها حد تعادل را رعایت کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.