از برنامه‌‌های وزارت بهداشت برای تأمین تخت بیمارستانی تا ماجراهای درگیری کادر پزشکی با مردم

قائم مقام وزیر بهداشت از برنامه‌‌های وزارت بهداشت برای تأمین کمبود تخت تا ماجراهای درگیری کادر پزشکی به مردم خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اولین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت دکتر حریرچی قائم مقام وزیربهداشت در خصوص سه اصل مطرح شده در تمام مجامع بین‌المللی و سازمان بهداشت گفت: سه اصل در تمام مجامع بین‌المللی و سازمان بهداشت مطرح است که یکی از آن‌ها ارتقا سلامت است و منظور از آن طول و عرض و امید به زندگی کاهش مرگ و میر و معیار پذیرفته شده بین‌المللی یعنی کاهش مرگ زودرس و نابه‌هنگام است.

وی افزود: یک سال عمری که در 20 سالگی از دست می‌رود در مقایسه با یک سال عمری که در 50 سالگی از دست می‌رود ارزش یکسانی ندارد. بر این اساس طی 8 سال مطالعاتی صورت گرفت و برای اقتصادهای کشورهای مختلف به ازای 1 سال عمر با کیفیت یک تا سه برابر سرانه درآمد ناخالص ملی اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: ما باید با واقعیت‌ها زندگی کنیم پس باید فضای مالی دولت را درنظر بگیریم و این که چقدر از آن به وزارت بهداشت اختصاص داده شده است. وقتی هزینه‌ای به بخشی تعلق می‌گیرد بدان معنی است که در بخش دیگر هزینه نمی‌شود.

صدای فقرا ضعیف است
حریرچی افزود: صدای فقرا ضعیف است و به گوش هیچکس نمی‌رسد ولی اگر افراد ثروتمند دچار مشکل شوند همه خبردار می‌شوند. ما از سال 88 در مراکز روستایی مکمل قطره آهن و ویتامین دی نداشتیم بنابراین به دلیل کسری بودجه کودکان نسل آینده به کم‌خونی و پوکی استخوان  دچار شدند ولی چون صدایشان ضعیف بود کسی متوجه نشد.

وی در خصوص هدف اصلی از افزایش سلامت عنوان کرد: هدف اصلی افزایش سلامت با معیارهای علمی اولویت‌بندی درست است. معیار دوم نظام سلامت محافظت مالی از شهروندان در مقابل مخاطرات ناشی از بیماری‌‌ها است. وقتی این معیار در 10 سال گذشته جز معیارهای جهانی قرار گرفت رتبه ما بسیار پایین آمد. بدترین نوع پرداخت در نظام بهداشت پرداخت در زمان ارائه خدمات و بهترین نوع پرداخت پیش‌پرداخت است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص هدف سوم نظام سلامت که میزان مواجه این نظام با مردم است، بیان کرد: هدف سوم نظام سلامت میزان مواجه مردم با مراکز درمانی تا جایی که 79 میلیون نفر جمعیت به طور متوسط در سال 92 و 93؛ 10.6 مرتبه به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و میزان بستری به طور متوسط 10 درصد بوده است. در چنین وضعیتی مواجه مردم با ما زیاد است. مردم توقع دارند که با کرامت انسانی با آن‌‌ها برخورد شود و امکانات کافی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

میزان مراجعات مردم به مراکز درمانی برای آلودگی هوا افزایش نیفتاده است
حریرچی در خصوص میزان مراجعات مردم بر اثر آلودگی هوا به مراکز درمانی گفت: مراجعات سرپایی و بستری در فصل سرما افزایش می‌یابد ولی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش را شاهد نبوده‌ایم برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند و تحمل آن‌ها در برابر آلاینده‌ها کم است میزان بستری بیشتر شده است.

کمبود تخت در ICU و بخش‌ مراقبت‌های ویژه
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص کمبود تخت در ICU و بخش مراقبت‌های ویژه تصریح کرد: وزارت بهداشت از سال گذشته برنامه‌های وسیعی در خصوص تامین تخت‌ها داشته است که خبرهای خوشی در آینده نزدیک در این باره خواهید شنید و ظرفیت تخت‌ها را برای بیش از 94 شهر افتتاح خواهیم کرد. موضوع قابل طرح استفاده بهینه از تخت‌ها می باشد که امیدواریم اصحاب رسانه در این خصوص ما را یاری کنند. این مشکل فقط به ایران اختصاص ندارد .فرانسه 25 درصد از هزینه های درمان را برای ماه آخر زندگی بیماران صرف می کند.

وی در خصوص خبرهایی مبنی بر بیمار کارتون خوابی که هزینه بیمارستان را نتوانسته پرداخت کند و اجازه ترخیص به او ندادند، گفت: هر بیماری که به بیمارستان مراجعه کند باید تحت درمان قرار گیرد ولی این مورد کمی متفاوت است زیرا پس از ارائه خدمت به بیمار برای ترخیص وی باید او را یا به بهزیستی و یا به مرکز قانونی تحویل دهیم که بیمار تمایل به این کار نداشته است. بنابراین مسئله هزینه بیمارستان نبوده است چرا که نگهداری وی در بیمارستان جز به بار آوردن هزینه‌های اضافه هیچ منفعتی برای بیمارستان ندارد.

ماجرای دختری که در نزدیکی بیمارستان سجاد جان خود را از دست داد
حریرچی در خصوص ماجرای دختری که در نزدیکی بیمارستان سجاد جان خود را از دست داد عنوان کرد: بیمارستان سجاد یک بیمارستان خصوصی است و تصادفی که در نزدیکی بیمارستان سجاد برای خانم 44 ساله پیش آمد به علت کوتاهی بیمارستان نبوده است حادثه در ساعت 14:40 دقیقه رخ داده است و اورژانس در ساعت 14:47 دقیقه بر بالای سر بیمار حاضر شده است و تا ساعت 18:45 دقیقه عملیات احیایی برای وی ادامه یافت ولی آسیب به حدی جدی بوده است که سیستم امداد و درمانی نتوانسته است کاری کند پرستاری موظف به ارائه خدمت در خیابان نبوده است ولی پزشک و پرستار، سرپرستار اورژانس و چهار خدمه بیمارستان بر بالین بیمار حاضر شدند بنابراین هیچ کوتاهی از سوی پرسنل بیمارستان سجاد اتفاق نیافته است.

درگیری‌های کادر پزشکی با مردم در هفته‌های اخیر
قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص درگیری‌های اخیر بین کادر پزشکی و مردم توضیح داد: در پزشکی قانونی روزانه 1600 پرونده نزاع به ثبت می‌رسد که تهران رکورددار است آمار هفت ماهه ما 368 هزار و 400 مورد نزاع و تشکیل پرونده در پزشکی قانونی بوده است. بخش عمده‌ای از کنترل این گونه حوادث بر عهده آموزش و پرورش و متولیان ما است.

وی افزود: بیمارستان محیطی است که مردم نوعاً از آن ناراحت هستند به طور مثال فردی در مسافرت و تصادف عزیزی را از دست می‌دهد و یا تشخیص بیماری بدی به او گفته می‌شود. پس در شرایط استرسی قرار دارد از طرفی با وجود کمبود پزشک و پرستار و تخت در کشور پرسنل نیز در فشار هستند پزشکان متخصص ما در شرایط فعلی به طور متوسط 1.7 برابر استاندارد پرستاران یک و نیم برابر پزشکان عمومی 1.3 برابر کار می‌کنند. بنابراین نیاز به کار فرهنگی در مورد مردم و مدیریت بحران برای کادر پزشکی می‌باشد و وجود نیروی انتظامی در بیمارستان‌ها کفاف نمی‌دهد.

وی در خصوص تجمیع بیمه‌ها گفت: قول‌های مساعدی از سوی بیمه‌ها برای پرداخت بدهی داده شده است اما هنوز هزار میلیارد تومان پرداخت نشده است. بیش از هشت هزار میلیارد ما از بیمه‌ها مطالبه داریم خط قرمز ما پرداختی از جیب مردم، زایمان طبیعی رایگان و موارد این چنین است که اجازه توقف و برگشت به شرایط قبل را نمی‌دهیم و با توجه به کمبود بودجه برای کارهای جدید کمی تأمل می‌کنیم.

حریرچی در خصوص مشکل بیمارستان خصوصی با بیمه‌های تکمیلی عنوان کرد: بیمارستان‌های خصوصی همکاری‌های مناسبی در مورد پرداخت‌های قانونی پس از مرحله سوم طرح تحول سلامت با ما داشته‌اند و وزارت بهداشت و نظام پزشکی نظارت کامل را دارند. 80درصد درآمد بیمارستان‌های خصوصی توسط کارکنان دولت تأمین می‌شود. بیمارستان‌های خصوصی مطالبات خود را به ما اعلام نمی‌کنند ولی این رقم بزرگ است.

وی در خصوص پاکسازی بوفه‌های مدارس از خوراکی ناسالم اظهار کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش داشته‌ایم و با نظارتی که از همه مدارس صورت گرفته است، تقریباً‌ تمامی بوفه‌های مدارس از خوراکی‌های ناسالم پاکسازی شدند، ولی در تعدادی از بوفه‌های مدارس به دلیل تقاضای دانش‌آموزان و تهیه و فروش راحت آنها همچنان مصرف می‌شود.

حریرچی در خصوص کارآنه پزشکان و پرستاران عنوان کرد: از سال 74 علاوه بر حقوق رقم کارآنه برای پزشکان و پرستاران در نظر گرفته شده است که از درآمد اختصاصی بیمارستان تأمین می‌شود. تلاش وزارت بهداشت در اصلاح نظام پرداخت عادلانه کردن و کاهش اختلاف بین گروه‌های مختلف است و روند اصلاحی به صورت جدی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: میانگین درآمد پزشکان متخصص در سال 93 در بخش دولتی 12میلیون و پانصد هزار تومان، پزشک عمومی 5 میلیون و پانصدهزار تومان و پرستار حدود 3 میلیون تومان بوده است.

وی در خصوص نبود بودجه برای شش ماه دوم سال برای هزینه‌های وزارت بهداشت بیان کرد: آنچه مستقیم تحت کنترل ما است هزینه هدفمندی یارانه‌ها، پزشک خانواده و بودجه مربوط به خود ما است. کمبود بودجه از دو طریق قیمت و تیراژ تأمین می‌گردد. میزان افزایش هزینه در بخش عمومی خیلی پایین است، تقاضاهای القایی را کنترل می‌کنیم افزایش تعرفه‌ها با توافق سازمان بیمه، شورای عالی و تصویب دولت صورت گرفته است، روشی که برای کنترل مصرف دخانیات پیشنهاد کرده‌ایم که می‌تواند یازده هزار میلیارد تومان برای ما بودجه تأمین شود.

وی در پایان گفت: به ازای 100 تخت بیمارستانی ده تخت ICU باید وجود داشته باشد. اما به دلیل کمبود تخت همیشه اولویت‌بندی می‌شود از رسانه‌ها می‌خواهیم برای رفع بی‌اعتمادی مردم به دلیل اتفاقات اخیر ابتدا از صحت خبر اطمینان حاصل کنند و بعد آن را انتشار دهند. زیرا برخی از گروه‌ها برای مورد تهاجم قرار دادن این دولت عملکرد وزارت بهداشت را که منظور سلامت مردم بوده است هدف گرفته‌اند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار