مسئول امور باغبانی مديريت جهاد کشاورزی دزفول از خسارت جدی به مزارع گل رز اين شهرستان بر اثر رطوبت بالا ناشی از بارندگی خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ مسعود کرمي نژاد افزود: رطوبت بالاي هوا در فصل پاييز در شمال خوزستان موجب شيوع بيماري قارچي سفيدک داخلي و لکه برگي در گلخانه هاي گل رز دزفول شده است.

وي افزود: اين بيماري منجر به برگ ريزي گل ها و وارد آمدن خسارت جدي به گلخانه هاي منطقه شده است.

کرمي نژاد با بيان اينکه گلخانه هاي دزفول سنتي مي باشد و همين امر زمينه رشد قارچ را فراهم مي کند گفت:درجه بالاي هوا و رطوبت بالا موجب رشد قارچ در گلخانه هاي گل رز شده است.

وي با اشاره به اينکه در صورتيکه گلخانه ها صنعتي و مجهز به تهويه بودند امکان جلوگيري از رشد قارچ وجود داشت گفت:بيماري قارچ به گل هاي رز داخل گلخانه تا 40 درصد خسار زده است اما مزارع گل رز بيرون از گلخانه آسيب نديده اند.

کرمي نژاد سطح زير کشت مزارع گل دزفول را 398 هکتار عنوان کرد و گفت:از اين مقدار 208 هکتار گل رز به صورت گلخانه اي و 70 هکتار گل رز بيرون از گلخانه مي باشند.

وي افزود:علاوه بر 112 هکتار مزارع گل مريم گل هاي گلايول ،ليليوم ،شب بو و ساير گل ها نيز در اين منطقه کشت مي شوند.

مسئول امور باغباني مديريت جهاد کشاورزي دزفول افزود: عمده مزارع گل دزفول در سنجر و مرکز خدمات کشاورزي بنوار ناظر مي باشند.

مسئول امور باغباني مديريت جهاد کشاورزي دزفول گفت:با تغيير شرايط رشد قارچ در گلخانه مي توان از اين بيماري جلوگيري کرد.

پارسال 52 ميليون شاخه گل رز،21 ميليون شاخه گل مريم و چهار ميليون شاخه انواع ديگر گل ها در دزفول توليد شده است.

معاون فني جهاد کشاورزي دزفول نيز در اين خصوص گفت:به دليل وجود آفات و بيماريها کشت محصول در دزفول بدون خسارت نيست.

علي کرمي راهکار جلوگيري از اين خسارت استفاده از سازه هاي مطمئن گلخانه اي دانست و گفت:کشاورزان گلکار دزفول بايد با گذر از روش سنتي به سمت گلخانه هاي مدرن پيش روند.

وي با اعلام آغاز برداشت گل در دزفول افزود: به منظور آشنايي ومبارزه با آفات گل و گياهان زينتي کلاس آموزشي در مرکز جهاد کشاورزي بنوار ناظر برگزار و نکات لازم به کشاورزان و گلکاران دزفول توسط کارشناسان مربوطه ارائه شد.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.