دامنه های مختلف اینترنتی را بشناسید

دامنه های اینترنتی بخشی جدانشدنی از اینترنت هستند و تمامی سایت های جهان برای فعالیت نیاز دارند تا در یک دامنه ثبت شوند.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین دامنه اینترنتی یعنی .com در سال 1985 توسط سایت سیمبولیک ایجاد شد. تا سال 1992 تعداد دامنه های ثبت شده اینترنتی تنها به 15 هزار عدد رسیده بود، رقمی که تا سال 2009 به 192 میلیون عدد افزایش یافت. در این میان بیش از 80 میلیون از سایت های ثبت شده از دامنه .com استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده یک آدرس اینترنتی یا به بیان فنی دامین شامل//: http نشان پروتکل Http است، که این پروتکل قراردادی میان تمامی رایانه های متصل به شبکه اینترنت است. نسخه جدیدتر این پروتکل Https در سال های اخیر با امنیت بالاتر در حال جایگزینی پروتکل قدیمی است.
مرحله بعدی که بعد از پروتکل می آید www همان World wide web که نشان دهنده شبکه جهانی اینترنت است و بعد از کلمه WWW نام سایت است که به دلخواه مدیر سایت انتخاب می شود.

آخرین مرحله از یک آدرس اینترنتی، پسوند آن است که هر پسوند دارای مفهوم خاصی است و باید این پسوند منحصر به فرد باشد.

تفاوت میان دامنه ها

دامنه ها به طور کلی در 4 دسته قرار می گیرند

دامنه های مختلف اینترنتی را بشناسید

▪ دسته اول: دامنه های ۳ حرفی
دامنه های ۳ حرفی دامنه های Top Level عمومی نام دارد که دامنه های Com net org در میان معروف ترین موارد این بخش است.
سایت هایی که دارای پسوند Com باشند به معنای آن است که سایت تجاری بوده یا در زمینه تجارت است. Com مخفف کلمه Commercial به معنی تجارت است.

Net ابتدای کلمه Network بوده به معنی شبکه و org نیز ابتدای واژه organization به معنی سازمان است. هر یک از این دامنه ها باید با توجه به نوع سایت انتخاب شوند و در جای صحیح خودشان مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال یک شرکت که در زمینه ارائه خدمات اینترنتی تحت عنوان ISP فعالیت می کند، بهتر است از دامنه Net برای وب سایت خود استفاده کند.

▪ دسته دوم: دامنه های ۳ حرفی جدید، دامنه های Top Level عمومی جدید ( NEW gTLDs ):

دامنه های Biz، Info، Pro، Aero، Coop و Museum و Name در این دسته قرار دارند. این دامنه ها به منظور رفع نیاز در کمبود اسامی در دامنه های دسته اول ایجاد شده است و از دامنه های جدید اینترنت به شمار می رود. به تازگی دامنه Info به منظور ترغیب کاربران اینترنتی و صاحبان وب سایت ها توسط بعضی از Serverهای ثبت دامنه دنیا به این صورت ارائه می شود. دامنه های info به صورت یک ساله ثبت می شود و مدیران وب سایت باید هر سال آن را تمدید کنند.

دامنه های مختلف اینترنتی را بشناسید

دسته سوم (۳ حرفی): دامنه های مخصوص sTLDs l ) Top Level ):
دسته سوم که دامنه های sTTDs۱ نام گذاری شده اند، مخصوص دولت هاست و در انتهای آدرس وب سایت پسوند Gov استفاده می شود. GOV مخفف کلمه Government به معنی دولت است.

دسته چهارم (۲ حرفی): دامنه های بین المللی کشورهای جهان: ( ccTLDs )
دسته چهارم مربوط به نام گذاری دامنه کشورها است که به شکل دو حرف و با استفاده از مخفف نام یک کشور ایجاد می شود.

برای مثال کشور آمریکا از دامنه US ، روسیه از دامنه RU و ایران از دامنه IR استفاده می کنند.

دامنه های IR در ایران توسط مرکز تحقیقات بنیادی اینترنت ثبت و به عنوان دامنه های بین المللی ایران در دنیا شناخته می شود. در حال حاضر نیز دامنه اینترنتی کشور ایران یکی از بهترین دامنه های اینترنتی دنیاست و کشورمان در هنگام انتخاب دامنه در موقعیت بهتری نسبت به ۲ کشور ایرلند و عراق قرار گرفت. در حالی که نام ۲ کشور عراق Iraq و ایرلند Ireland هر ۲ با حرف Ir شروع شده اما دامنه Ir به ایران اختصاص یافته است و دامنه عراق Iq و ایرلند Ie نام گذاری شد.


گزارش: علی عبدالهی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار