محصول سیب زمینی مانند سایر محصولات کشاورزی طول عمر مشخصی دارد و حجم زیادی از سیب زمینی ها در انبارها خراب شده و کشاورزان مجبور به معدوم سازی آنها شوند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ اقتصاد شهرستان بهار به لحاظ موقعیت شغلی ساکنان آن که به کشاورزی مشغولند همواره دست خوش تغییرات زیادی بوده است. سیب زمینی مهمترین محصولی است که در این منطقه و مناطق اطراف توسط کشاورزان کشت می شود و عادت و تجربه چندین ساله کشاورزان به کشت این محصول کشاورزان را ترغیب به ادامه کشت این محصول می کند؛ اما در دو سال اخیر به دلیل کم شدن منابع آب زیر زمینی و کاهش شدید قیمت ها محبوبیت کشت این محصول در بین کشاورزان کاسته شده است.

در سال 94 قیمت خرید تضمینی سیب زمینی کیلویی 360 تومان تعیین شد، البته در آغاز این قیمت برای کشاورزان مهم جلوه نمی کرد چرا که تجربه سال 92 در بالا بودن نجومی قیمت سیب زمینی این انتظار را در بین کشاورزان ایجاد کرده بود که ممکن است این روال ادامه داشته باشد؛ اما هم اکنون انبارها انباشته از سیب زمینی شده و کشاورزان به امید بالا رفتن قیمت ها هستند.

البته به گفته انصاری روابط عمومی جهاد کشاورزی استان همدان سیب زمینی های تولیدی در استان به مصرف رسیده و سیب زمینی هایی که هم اکنون در انبارها و سردخانه ها موجود است محصولات کشت شده در سایر استان هاست که توسط کشاورزان هم استانی و بهاری در سایر استان ها کشت شده و به علت پایین بودن قیمت در انبارها نگهداری می شود تا با بالا رفتن قیمت به فروش برسد.

اما سیب زمینی نیز مانند سایر محصولات طول عمر مشخصی دارد و اگر زمان نگهداری طولانی شود ماندگاری آن نیز کمتر می شود که همین مسئله باعث شده که حجم زیادی از سیب زمینی ها در انبارها خراب شده و کشاورزان مجبور به معدوم سازی آنها شوند.

به گفته یکی از کارشناسان کشاورزی علت خراب شدن سیب زمینی ها و کم شدن طول عمر آنها ، مصرف بی رویه سموم کشاورزی ، نگهداری نامناسب در انبارها و برداشت زودهنگام این محصولات است.

یکی از کشاورزان هم گفت: اگر قیمت ها مناسب بود ما دیگر نیازی به انبار کردن محصولات خود برای فروش نداشتیم و در زمان برداشت این محصولات را به فروش می رساندیم.

انتهای پیام/س

 


برچسب ها: همدان ، سیب زمینی ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.