دیدار نخست وزیر هند و پاکستان حرکتی تاریخی و نمادی از بهبود روابط بین دو کشور تلقی می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار: پس از ده سال، نخست وزیر هند برای دیدار و گفتگو با مقامات پاکستانی راهی این کشور شد. نارندرا مودی نخست وزیر هند با نواز شریف همتای پاکستانی اش دیدار کرد. این اقدام نشانه ای برای آغاز بهبود روابط بین دو کشور تلقی می شود.

گزارشگر این شبکه گفت: نارندرا مودی پا بر خاک پاکستان گذاشت. این دیدار لحظه ای تاریخی تلقی می شود. پس از ده سال این اولین باری است که نخست وزیری از هند برای ملاقات با همتایش در لاهور به کشور همسایه سفر می کند.

این سفر سرفصلی نمادین در روابط بین دو کشور است. چرا که از زمان تجزیه هند در سال هزار و نهصد چهل و هفت، هند و پاکستان از هم جدا شدند و دو کشور بر سر مسایل مختلف و از همه مهم تر بر سر مسئله کشمیر با یکدیگر اختلاف پیدا کردند.

هند در سال دو هزار و هشت، مذاکرات با همسایه اش را به حالت تعلیق درآورد. این تصمیم پس از سوء قصد بمبئی که به دست یک گروه افراط گرای پاکستانی صورت گرفت، اتخاذ شد. یک صد و شصت و شش نفر در این سوء قصد کشته شدند. دو کشور در سال دو هزار و یازده تصمیم گرفتند که روابط شان را دوباره از سر بگیرند.

اما این روابط در دو سال های اخیر دوباره دستخوش تنش شد. درگیری ها در مرزهای دو کشور در کشمیر از سال دو هزار و چهارده چندین کشته برجای گذاشته است. آزادی مغز متفکر سوء قصد بمبئی در پاکستان در ماه آوریل سال دو هزار و چهارده نیز یکی دیگر از دلایل از سرگیری تنش ها بین دو کشور بود.

این تصمیم موجی از اعتراضات در هند را به دنبال داشت. با به قدرت رسیدن نارندرا مودی روند بهبود روابط بین هند و پاکستان آغاز شد. نخست وزیران هند و پاکستان در سی ام نوامبر گذشته در جریان کنفرانس آب و هوایی پاریس به طور کوتاه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. این دیدار از سردی روابط بین دو کشور کاست.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار