رئیس ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی استان کرمان، 28 عنوان جرم مطبوعاتی در حوزه انتخاباترا تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه استانهای گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، موحد اظهار داشت: انتشار هرگونه مطلبی که مردم را به شرکت نکردن در انتخابات ترغیب کند، جرم است و مستوجب مجازات خواهد بود.

وی افزود: هر گونه ادعای غیر واقع مبنی بر توقف انتخابات و دعوت به تجمع اعتراض آمیز، اعتصاب، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات شود، جرم است.

موحد تاکید کرد: انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات، گروه‌های ضد انقلاب و معاند و انتشار هجو یا هجویه و یا هر گونه مطلب توهین آمیز علیه انتخابات در رسانه ها نیز جرم است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف گروه‌های قانونی از انتخابات و استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های رسمی یا نشریات رسمی مربوط به نهادها و دستگاه‌های دولتی برای بهره برداری در تبلبغات نامزدهای انتخاباتی جرم است، گفت: تمام شرکتهای دولتی، موسسات، شهرداری‌ها، سازمان‌ها و موسساتی که قسمتی از دارایی آنها جزء اموال عمومی است مشمول این قانون هستند.

وی افزود: درج مطلب یا محتوای تبلیغاتی نامزهای انتخاباتی خارج از مدت زمان مقرر شده برای فعالیت و تبلیغات انتخاباتی، نیز جرم است.

موحد اظهار کرد: انتشار هر مطلب و محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تهدید و تطمیع افراد به خرید و فروش رای، رای دادن با شناسنامه جعلی، شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رای دادن بیش از یکبار و سایر روشهای تقلب در رای گیری و شمارش آرا، انتشار هرگونه مطلب برای ایجاد رعب و وحشت برای رای دهندگان و شعب، رعایت نکردن شئونات اسلامی در انتشار تصاویر مربوط به بانوانی که کاندید انتخاباتی می‌باشند نیز طبق قانون جرم است.

وی بیان کرد: انتشار هرگونه مطلب در جهت توهین، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام، قوای سه گانه، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارت انتخابات به منظور بهره برداری انتخاباتی نیز جرم به شمار می‌رود.

این مقام قضایی ادامه داد: انتشار هرگونه مطلب و اسناد دارای طبقه بندی مرتبط به انتخابات، انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت ها و شمارش آرا، ادعادهای بی اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات بدون دلیل و مدرک، انتشار ادعاهای کذب و غیر واقعی از سوی نامزدها درباره سوابق مشاغل دولتی اعم از کشوری، لشکری و انتظامی و مدرک تحصیلی نیز جرم است.

رئیس ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی استان کرمان تصریح کرد: انتشار هرگونه مطلب یا محتوا در جهت هتک حرمت داوطلب انتخابات در جهت نشر اکاذیب و تبلیغات علیه آنها و انتشار صوت، تصویر و یا فیلم خصوصی و خانوادگی کاندیداها بدون رضایت آنها به شکلی که موجب ضرر و هتک حیثیت آنها شود نیز جرم است.

وی گفت: انتشار نظر شخصیت‌ها در تایید کاندیداها بدون مدرک کتبی امضا شده آنها و انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف هریک از کاندیدهای انتخاباتی نیز در زمره جرائم انتخاباتی است.

موحد افزود: انتشار اسامی متهمان انتخابات قبل از محکومیت قطعی آنها، انتشار علت رد صلاحیت داوطلبان نمانیدگی بدون رضایت آنها به گونه‌ای که موجب افشای اسرار و هتک حیثیت آنها شود نیز در قانون مطبوعات جرم برشمرده شده است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که رسانه‌ها تمام ظرفیت خود را برای گرم گردن فضای انتخاباتی در جامعه به کار گیرند، گفت: از نگاه حقوقی رفتارهای مجرمانه در زمان انتخابات همان بداخلاقی های انتخاباتی هستند چرا که اخلاق در حوزه انتخابات دامنه وسیعی را در بر می گیرد که باید در همه ارکان انتخابات مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: احساس مسئولیت در برابر منافع عمومی و مردم دارای اهمیت ویژه ای است که باید از سوی همه اقشار مورد تاکید باشد.

وی با تاکید بر اصل حاکمیت قانون در برگزاری انتخابات تصریح کرد: سعی می کنیم با اطلاع رسانی به آحاد جامعه از تخلفات انتخاباتی پیشگیری کنیم.

موحد در پایان، حماسه نهم دی ماه را یادآور شکوه و مقاومت ملت ایران در برابر فتنه و فتنه گران دانست و گفت:دعوت می‌کنیم که مردم با حضور پرشور رد مراسم یوم الله 9 دی اتحاد و اقتدار خود را یکبار دیگر به جهانیان نشان دهند.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.