رئیس مجلس گفت: مشکلات به صورت وصله پینه حل می شود و نتیجه آن این است که هر چه از فروش نفت حاصل می شود صرف بودجه عمومی می شود.

لاریجانی: مشکلات در کشور وصله‎پینه‌ای حل می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در دومین همایش قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران، ضمن تبریک ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: با شما مسئولان قضایی در زمینه اصلاحات و کاهش جرایم در کشور هم‌عقیده هستم و باید یک تجدیدنظر در این زمینه صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: قانون مبارزه با موادمخدر طی 2 دهه به همین منوال پیش رفته است و اکنون باید براساس یک ارزیابی تغییراتی را در آن ایجاد کنیم، همانطور که مجامع بین‌المللی با توجه به یافته‌ها در عرصه موادمخدر تغییراتی را ایجاد کرده‌اند.

لاریجانی خطاب به قضات، اظهار کرد: شما بخشی هستید که عملا وظیفه قضاوت و عدالت را در کشور برعهده دارید و در کنار شما نمایندگانی در کمیسیون حقوقی که از همکاران شما هستند، حضور دارند و علاوه بر قوانین تقنینی مهمی مانند مسائل کیفری معمولا از بضاعت فکری قوه قضائیه هم استفاده می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به برخی مشکلات بودجه‌ای که از سوی قوه قضائیه مطرح شده نیز گفت: بحث مشکلات بودجه‌ای در همه بخش‌های کشور وجود دارد که البته شما وضعیت‌تان نسبت به بقیه بسیار بهتر است.

وی ادامه داد: زمانی که بنیه اقتصادی کشور در بحث کلان دچار ضعف شود، بسیاری از بخش‌ها دچار مشکل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی به وجود می‌آید.

لاریجانی با اشاره به اینکه اصلاحاتی در دیوان عدالت اداری به آسانی به وجود نمی‌آید، بیان داشت: وضعیت اقتصادی در کلان کشور به نحوی قدرت ابتکار را سلب می‌کند و این موضوع به سوء مدیریت‌ها، تحریم‌ها و ... بر می‌گردد، لذا قدرت مانور اکنون در مسائل اقتصادی کاهش یافته است.

رئیس قوه مقننه بیان داشت: با نگاه به وضعیت بودجه و عمرانی کشور شاهدیم که سهم آبادانی در کشور به شدت کاهش یافته است و بسیاری از کشورها که جمعیتشان حدود دوبرابر ما است، اما از جهات نیروهای دیوانی یک دهم ما هستند و این نشان دهنده وجود یک مشکل در کشورمان است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مرتبا بخش دیوانی ما متورم می‌شود گفت: این تورم تبدیل به مانعی برای تولید در کشور می‌شود و یک علاج جدی در کشور نیاز دارد.

لاریجانی تصریح کرد: حتی در قوه قضاییه که شما از وجود پرونده‌های بسیار فغان دارید و خواستار افزایش قاضی، زندان و ... هستید اما باید این موضوع به صورت ریشه‌ای علاج شود و ما نباید این مقدار مجرم و پرونده در کشور داشته باشیم و باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توان با علل یا معلول مبارزه کرد.

رئیس قوه مقننه بیان داشت: مشکل ما علاج وصله پینه‌ای مسائل در کشور است و اکنون می‌بینیم که هر چه از درآمد نفت و یا مالیات دریافت می‌کنیم صرف بودجه جاریه کشور می‌شود.

لاریجانی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی اذعان کرد: برای ایجاد اقتصاد مقاومتی باید بسوی روان شدن تولید و برطرف شدن موانع و ایجاد کارآفرینی پیش برویم زیرا با این سیستم دیوانی متورم مجال کار نیست و باید به یک بخش چابک و مختصری برسیم.

وی تأکید کرد: شرایط ما از جهاتی قابل تأمل بوده و شاید به هم تنیده باشد زیرا تاکنون شاهد اینگونه مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی نبوده‌ایم.

رئیس قوه مقننه در ادامه افزود: اکنون شرایط منطقه‌ای بسیار پرتنش و مخل امنیت است و همچنین شرایط داخلی کشورمان مخصوصا بر روی محور اقتصادی دچار مشکل است و این چند وجه اقتضا می‌کند که رفتارمان براساس یک آداب دیگری باشد.

لاریجانی با اشاره به شرایط بین المللی نیز اظهار کرد: مسائلی مانند هسته‌ای و حقوق بشر و... برای کشور بوجود آمد که با یک بینش آگاهانه و بادقت مسائل هسته‌ای وارد عرصه دیگری شده و از وادی 12 ساله آنها در مورد مسائل هسته‌ای وارد مرحله ملی شدیم.

وی ادامه داد: همین سندی که مورد تفاهم ما رسید(برجام) از جهاتی منافع ملی کشور را تأمین می‌کند، هم دانش هسته‌ای در جهت تحقیق و توسعه ایجاد می‌شود و هم تحریم‌ها لغو می‌شود.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه آیا شیطنت آنها پایان خواهد یافت، گفت: آنها حتی در اجرای برجام هم بدنبال شیطنت هستند مانند همین چند هفته اخیر که برخی از اقدامات آنها با روح برجام سازگار نبود.

لاریجانی در ادامه افزود: این یک نمونه‌ای از اقدامات آنها که باید ما در مقام اجرا مراقب باشیم و یا همان نامه‌ای که در مورد مصادره اموال بلوکه شده ایران برای پرداخت غرامت نوشته شد و این اقدام نیز یک نوع سرقت و زورگویی است و ایران هم باید در مورد تلافی این اقدامات اندیشیده شود.

وی اذعان کرد: درست است که جمهوری اسلامی ایران با اندیشیدن و فراست بدنبال ایجاد راه‌هایی در این چالش‌ها بود اما آنجا هم افراد و لابی‌هایی هستند که بدنبال مسئله‌سازی برای کشورمان هستند لذا بعد مسائل بین‌المللی ما هنوز جنس داغ دارد.

 رئیس قوه مقننه تأکید کرد: شاید بعد از جنگ جهانی به این طرف این مقدار منطقه‌ ما بهم ریخته و آشفته نبود، اکثر کشورهای اسلامی اکنون درگیرند و جدای از خصومت‌ها و رقابت‌های کودکانه در منطقه بر روی پدیده تروریسم باید اندیشید.

لاریجانی تصریح کرد: پدیده تروریسم اکنون از لحاظ کیفی و کمی رشد کرده است و مانند گذشته در کوه‌ها و غارهای افغانستان حضور ندارند و تروریست‌ها تجهیزاتشان مدرن شده و دارای سرزمین و جناح‌های حزبی شده‌اند.

 وی در ادامه بیان داشت: امروزه تروریست از لیبی تا منطقه ما گسترش یافته و ناامنی به اوج خود رسیده است و این مسئله تنها به یک جغرافیای خاص مربوط نمی‌شود.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه ایران طی دو دهه اخیر بهترین مبارزه را با تروریست داشته است گفت:‌ برخی کشورها تنها بیانیه داده و عملی ندارند اما ایران در عراق، سوریه و افغانستان در مقابل تروریست ایستاده است و بعید می‌دانم طی مدت کوتاه این پدیده رفع شود.

لاریجانی گفت: این موضوعات کاملا با رفتارهای برخی کشورهای منطقه به راحتی حل نشده و مسلما تبعاتی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شاید سخت‌ترین شرایط اقتصادی را در سال 94 تجربه کرده‌ایم، بیان داشت: دولت تلاش کرد تورم را کنترل کند اما قیمت نفت به زیر 30 دلار رسید و هنوز هم برجام به مرحله اجرا نرسیده لذا مسائل اقتصادیمان تغییری نکرده است.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: مشکلات اقتصادی ما در کشور بسیار ریشه‌دار است و طی سه دهه بعد از انقلاب شاهد تنها 3 درصد رشد اقتصادی بودیم که این موضوع برای کشوری که خواهان ایستادن بروی پای خود است، سهم خوبی نیست.

لاریجانی ادامه داد: همیشه تورم ما در کشور دو رقمی بوده و این موضوع نشان‌دهنده تأثیر بسیار بالای تحریم‌ها نیز نیست.

وی با اشاره به نرخ بیکاری بالا در کشور نیز بیان داشت: امیدواریم با اجرای برجام شرایط بهتر شده و سال بعد از رشد معقولی برخودار شویم.

رئیس قوه مقننه با تأکید به اینکه برای تغییر شرایط اقتصادی و بیرون آمدن از این وضعیت به یک مجاهدت نیاز داریم گفت: تا اقتصاد ما مردمی نشود مشکلاتمان نیز حل نخواهد شد زیرا در کنار مشکلات اقتصادی ما افزایش آسیب‌های اجتماعی را نیز شاهد هستیم.

لاریجانی در ادامه بیان داشت: مجموع این شرایط اقتضا می‌کند که یک شرایط همبستگی ملی در کشورمان ایجاد کنیم زیرا بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری این شرایط احتمال نفوذ را افزایش داده و تنها این همبستگی می‌تواند در مقابل آن سدی ایجاد کند.

وی اظهار کرد: برای ایجاد همبستگی به ایجاد امنیت روانی در کشور نیاز داریم یعنی امیدواری مردم و حفظ یکرنگی در کشور ایجاد شود که رسانه‌ها و قوه قضاییه در این موضوع نقش بسیار بسزایی دارند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه قوه قضاییه مظهری از اقتدار کشور است بیان داشت: مردم باید به آن اتکا کنند و این پرستیژ باید برای قوه قضاییه دیده شود و مردم آن را حس کنند.

لاریجانی ادامه داد: رسانه‌ها باید به این موضوع توجه کرده و از تخریب قوه قضاییه پرهیز کنند زیرا این امر آرامش را بهم می‌زند البته رفتار قوه قضاییه نیز خود بسیار مهم است زیرا قوه قضاییه بیانگر اقتدار کشور است.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه باید در بیان مطالب و نوع سلوک خود آرامش و اطمینان را به جامعه القا کند و نوع تخاطب شما در رسانه‌ها کمک می‌کند تا امنیت روانی به جامعه منتقل شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به ایجاد امنیت اجتماعی یکی دیگر از اضلاع همبستگی ملی بیان داشت: طبق آمار اعلامی در جامعه برخی جرایم مانند سرقت‌های مسلحانه افزایش داشته که این موارد امنیت اجتماعی را برهم می‌زند که باید پیش از تفکر به مجازات این افراد به دنبال ایجاد بازدارندگی باشیم.

لاریجانی ضمن انتقاد به قوه قضاییه مبنی‌بر اینکه کمتر در صحنه‌ها حاضر شده و توسط رسانه‌ها سر و صدا می‌کند گفت: در برخی کشورهای اروپایی در زمان وقوع یک جرمی مانند تجاوز به عنف دادستان و پلیس به سرعت در صحنه حاضر شده و بوسیله رسانه‌ها این موضوع را به جامعه القا می‌کنند که ما می‌توانیم امنیت را به سرعت ایجاد کنیم.

وی خطاب به حضار بیان داشت: شما باید از روشهای معمول در دنیا استفاده کنید و البته زورتان هم نیز کم نیست و رسانه‌ها به شما کمک می‌کنند اگرچه طراز ما نسبت به بسیاری کشورها بالاتر است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: یکسری مفاسد خرد در شیار ادارات افزایش داشته و یکسری مفاسد درشت اقتصادی نیز افزایش داشته است و این اشاعه فساد اقتصادی در بخش‌های مختلف موضوع خوبی نیست اما خوشبختانه قانون پیشگیری از جرم نیز ابلاغ شد که قوه قضاییه نیز متولی اصلی آن است.

 لاریجانی تصریح کرد: باید بیشتر در راه مبارزه با مفاسد پیشگیری انجام داد تا فعالان عرصه اقتصادی احساس آرامش کنند اما طوری نباشد که طرف ناامید شود زیرا اکنون به حضور افراد برای ایجاد شغل و کارآفرینی نیاز داریم.

وی گفت: ما ضمن آنکه با مفاسد اقتصادی مبارزه می‌کنیم باید طوری این کار سامان پیدا کند که در جامعه احساس آرامش شود و با ایجاد این فرهنگ و امنیت اقتصادی ایران یک ایران سرافراز خواهد شد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در شرایط انتخابات یک ولوله سیاسی در کشور ایجاد می‌شود افزود: انتخابات مردم سالار برای کشور مبارک و مهم است و ما نسبت به کشورهای همسایه از دموکراسی قویتر برخوردار هستیم.

لاریجانی ادامه داد: ضمن اینکه برای قویتر شدن دموکراسی در کشورمان باید ساختاری ایجاد شود، این نگرانی که در زمان انتخابات مشکل امنیتی ایجاد می‌شود را نیز رفع کرد.

وی ادامه داد: اگر این حس ایجاد شود که همه مطیع قانون بوده و انتخابات شفاف است و همه احساس کنند از یک پشتیبان قانونی برخوردار هستند و همچنین اگر احساس کنند معیار قانون بوده این حس نگرانی رفع خواهد شد.

رئیس قوه مقننه اعلام کرد: قوه قضاییه نیز در این میان اثرگذار بوده و نباید از قانون عدول کند چه در زمان بررسی شرایط و چه در زمان تبلیغات و انتخابات، همچنین انتخابات باید باعث جهش از یک سکو به سکوی دیگر باشد.

لاریجانی بیان داشت: زمانی که سایش‌های سیاسی در کشور بوجود آید به جای آنکه هم‌افزایی سیاسی موجب مشکلات در عرصه سیاسی خواهد شد که در اینجا قوه قضاییه بسیار تأثیرگذار است و باید ظرفیت انتخابات را بسوی افزایش همبستگی ملی پیش ببریم و این کار توسط کاندیداها، ‌بخش‌های اجرایی و نظارتی انجام خواهد شد.

وی گفت: همچنین قوه قضاییه به عنوان مظهر عدالت می‌تواند این فضا را بوجود آورده تا همبستگی افزایش پیدا کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در انتخابات اگر کسی ضوابط قانونی را زیر پا بگذارد باید با وی مطابق قانون عمل شود و این عمل فضای امنی را ایجاد کرده و این نگرانی‌هایی که در زمان انتخابات مبنی‌بر ایجاد فضای ناامنی وجود دارد از بین خواهد رفت.

لاریجانی تأکید کرد:‌ بخش‌های مختلف باید براساس قاعده و وظایف خود عمل کرده و قوه قضاییه نیز نظارت‌‌های لازم را انجام دهد و امیدواریم با توجه به تجربه کشورمان در زمینه انتخابات وجود دارد، انتخابات آتی بسیار پرشور و سرنوشت‌ساز انجام شود.

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم در ثبت نام انتخابات خبرگان و مجلس نیز بیان داشت: این موضوع نشان‌دهنده نشاط و انگیزه لازم در مردم بوده که خواهان شرکت در انتخابات سرنوشت‌ساز خود هستند که این عمل بسیار قابل تقدیر است.

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این مسیر انتخاباتی پرشور را فراهم کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۶ دی ۱۳۹۴
فرماندهی سیاستهای اقتصاد مقاومتی اصل است
آخرین اخبار