با کشف ابزاری شبیه به جغجغه در قبر کودکی که قدمت آن به 4500 سال پیش برمی‌گردد، قدیمی‌ترین اسباب‌بازی کودکان در تاریخ یافت شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  باستان‌شناسان در کنار بقای اسکلت یک بچه یک ساله در قبری شبیه به گهواره‌ای از جنس درخت غان، به غیر از اسباب‌بازی کوچکی مشابه جغجغه، هشت مجسمه حکاکی شده از شاخ آهو کشف کرده‌اند. این مجسمه‌های کنده‌کاری‌شده که هنوز هم ردی از رنگ قرمز روی آنها وجود دارد، توخالی هستند و به اعتقاد دانشمندان یا حکم اسباب‌بازی را برای این کودک داشته‌اند یا ابزاری برای دفع شیاطین از کودک بوده‌اند.

همه این هشت مجسمه ارتفاعی تا 8 سانتی‌متر دارند و صورت‌های آنها به شکل انسان، پرنده، گوزن، گراز وحشی و حیوانات گوشتخوار شناخته‌نشده حکاکی شده است.

دانشمندان معتقدند که احتمالا این مجسمه‌ها به وسیله یک طناب به هم و سپس به گهواره وصل می‌شدند تا زمانی که تکان می‌خورند همانند جغجغه صدا بدهند و کودک را ساکت کنند. این مجموعه در سواحل شمال غربی دریاچه ایتکول در مینوسینسک روسیه کشف شده است.

باستان‌شناسان معتقدند که این کودک متعلق به اوائل تمدن «اکونف» است که در نیمه دوم هزاره سوم قبل از میلاد بنانهاده شد.

بعضی از این مجسمه‌ها شبیه به ستون‌های سنگی هستند که در دوره باستان درست شده‌اند. بعضی از آنها دارای فرورفتگی‌هایی در داخل و خارج هستند که به نحوی آنها را به هم مرتبط کرده و سروصداهایی شبیه به سروصدای جغجغه‌های امروزی ایجاد می‌کنند.

دانشمندان معتقدند که تصویر حکاکی شده روی این مجسمه‌ها نشان از آئین‌ها و افسانه‌هایی است که تمدن اکونف را احاطه کرده‌اند زیرا با ظرافت و جزئیات بسیاری حک شده‌اند.

دانشمندان همچنین بر این باورند که این مجسمه‌ها نقش «حلقه‌های بلاگردان» را برای این کودک دارند زیرا مردم آن زمان تصور می‌کردند که این کودک نیاز به حمایت و نیروهای فرازمینی برای زندگی پس از مرگش دارد.

این جغجغه روی قفسه سینه کودک در قبری در یک قبرستان روی تپه‌ یافت شده است و به همین دلیل دانشمندان می‌گویند که شاید این مجسمه‌ها گردنبندی بوده که در زمان دفن به گردن این بچه آویخته شده است. روی سر این کودک هم سربندی وجود دارد که 11 پلاک مسی کوچک حدود 2/5 سانتی‌متر روی آن قرار دارند. همچنین دو شیء مخروطی فلزی دیگر شبیه به گوشواره که با بندی چرمی به هم وصل ‌شده، در نزدیکی سر کودک کشف شده است.

در تمدن‌ها و دین‌های مختلف بلاگردان‌هایی وجود دارند تا انسان‌ها را از نیروهای شرور و اتفاقات بد حفاظت کند. به بیان دیگر، بلاگردان وسیله یا دعایی که باعث دوری شر از کسی شود که در واقع نوعی خرافه است. مثلا در ترکیه نظرقربانی به‌طور وسیعی برای جلوگیری از چشم زخم استفاده می‌شود. بلاگردان در فرهنگ فارسی معین به صورت زیر تعریف شده است: «دفع کننده بلا، حافظ، چیزی که بلا را از آدمی دور گرداند، صدقه، قربانی». روش‌های دیگر بلاگردانی در ایران لال شیش؛ چوب بلاگردان، تیر آرش هستند.

گرز بلاگردانی که تصویر آن را می‌بینید، ابزاری است که تصویر خدایان روی آن حک شده تا از انسان محافظت کنند. این گرز معمولا در تشریفاتی در زمان تولد مورد استفاده قرار می‌گرفت و افراد معتقد بودند که این عصا یک دایره جادوئی دور مادر و بچه درست می‌کند و از آنها محافظت می‌کند.

تمدن اکونف گروهی از مردم عصر برنز بود که از مس و برنز برای درست کردن توربین آبی، محورهای چرخ و نیزه درست می‌کردند. تصور می‌شود که جمعیت این تمدن دامداری می‌کردند و اجساد خود را روی تپه‌هایی که «کورگان» نامیده می‌شوند، دفن می‌کردند.

منبع: آنا
برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام

برچسب ها: جغجغه ، اسباب‌بازی ، قبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.