به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ناصر سجادی درباره وضعیت مصرف بنزین در کشور افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه به طور میانگین روزانه 71.1 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.
وی اضافه کرد: میانگین مصرف بنزین در آذرماه نیز به طور میانگین به 67 میلیون لیتر در روز رسید.
**ذخیره سازی بخشی از بنزین وارداتی برای تعطیلات نوروز
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره واردات بنزین نیز گفت: از ابتدای سال 94 تا پایان آذرماه به طور میانگین روزانه 9 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده که البته بخشی از آن برای مصرف در روزهای پرمصرف تعیطلات نوروز ذخیره سازی می شود.
سجادی با تاکید بر اینکه بنزین وارداتی به کشور از همه استاندارهای یورو4 برخوردار است، افزود: اکنون فقط از بندرهای جنوبی کشور بنزین توسط امور بین الملل شرکت ملی نفت وارد می شود.
**تنها یک محموله کوچک بنزین از ترکمنستان وارد شد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره واردات بنزین از کشور ترکمنستان نیز گفت: در فصل تابستان بدلیل افزایش مصرف تصمیم گرفته شد از بنادر شمالی کشور نیز بنزین وارد شود.
وی اضافه کرد: براین اساس قرار شد محموله های بنزین از کشور ترکمنستان وارد شود اما پس از تخلیه نخستین محموله و پس از اینکه متوجه شدیم این بنزین از استانداردهای لازم برخوردار نیست، واردات از این کشور متوقف شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: هیچ گاه از کشور ترکمنستان واردات عمده بنزین انجام نشد و تنها یک محموله کوچک پنج میلیون لیتری وارد شد.
سجادی ادامه داد: پس از تائید غیراستاندارد بودن محموله وارداتی از ترکمنستان، جلوی تخلیه محموله دوم گرفته و به کشور مبدا برگشت داده شد.
وی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه در مجموع حدود 2.5 میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شده که در میان آنها فقط یک محموله وارداتی از ترکمنستان از استانداردهای یورو 4 برخوردار نبوده است.
**تخلیه بنزین وارداتی پس از تائید استاندارد یورو 4
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره سازوکار واردات بنزین نیز گفت: امور بین الملل شرکت ملی نفت واردات بنزین را انجام می دهد و پس از آزمایش و تائید دارا بودن استاندارد یورو 4 اجازه تخلیه صادر می شود.
**ادعای عجیب واردات بنزین از کشور عراق
سجادی درباره ادعای وارد کردن بنزین غیراستاندار از کشور عراق نیز گفت: این اعایی عجیب است زیرا در عراق بنزین مازادی وجود ندارد که بشود آن را به ایران صادر کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: عراق همواره یکی از متقاضیان وارد کردن انواع سوخت مانند گازوئیل و بنزین از ایران بوده است، پس چگونه برخی ادعا کرده اند که از این کشور بنزین وارد ایران می شود.
به گزارش ایرنا، در هفته گذشته و پس از افزایش آلودگی هوا، برخی منابع خبری از ورود گسترده بنزین غیراستاندارد به کشور خبر داد و علت اصلی آلودگی هوا را توزیع گسترده بنزین غیراستاندارد اعلام کرده اند؛ اما وزارت نفت ضمن رد این انتقادات، تاکید دارد واردات بنزین پس از تائید دارا بودن استانداردهای لازم انجام می شود.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران بر «حساسیت بالا»ی سه نهاد نظارتی برای بررسی بنزین وارداتی و وجود همه استانداردهای یورو٤ در آن تاکید می کند.
«سیدمحسن قمصری» با تکذیب ادعاهای مطرح شده درباره افزایش آلودگی هوا در روزهای گذشته به سبب تاثیر بنزین وارداتی، تصریح کرد: بنزین وارداتی مطابق با استانداردهای روز دنیاست.
وی افزود: مشخصات بنزینی که هم اکنون وارد می شود، مطابق با یورو ٤ و با اکتان ٩٥ است؛ یعنی سه درجه بالاتر از استاندارد بنزین یورو ٤.
وی ادامه داد: میزان بنزن نیز حداکثر به یک درصد می رسد و سولفور، آروماتیک و الفین آن به ترتیب ٥٠، ٣٥ و ١٨ پی.پی.ام (میزان ذرات در میلیون) است.
وی ادعاهای مطرح شده درباره فقدان استانداردهای یورو٤ در بنزین وارداتی را ناشی از «بی اطلاعی» برخی افراد دانست و گفت: بنزین وارداتی از سوی اداره نظارت بر صادرات و واردات شرکت ملی نفت ایران، اداره مهندسی پخش و اداره استاندارد ایران بررسی و پس از تائید، توزیع می شود.
قمصری با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط تحریم نمی توان مبادی واردات بنزین را اعلام کرد، افزود: «به یقین ایران از بازارهای مطمئن بنزین وارد می کند».
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به حساسیت بالای نهادهای کشور درباره بنزین وارداتی اشاره کرد و گفت: به دلیل همین حساسیت و وسواس، دو محموله از بنزین های وارداتی برگشت داده شده است.
قمصری بار دیگر تاکید کرد «سوختی که در تهران و برخی شهرهای بزرگ توزیع می شود مطابق با استاندارد یورو ٤ است که گوگرد پایین دارد».
همچنین «سعید محجوبی» مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ابتدای دی ماه گفت: بنزین وارداتی کشور براساس استانداردهای زیست محیطی بین المللی و عدد اکتان ٩٥ با نفتای تولیدی مخلوط و با اکتان ٨٧ به عنوان بنزین معمولی عرضه می شود.
محجوبی اضافه کرد: از سوی دیگر بنزین های وارداتی به کشور باید استانداردهای سازمان بین المللی «اس.جی.اس- SGS» را داشته باشد.
سازمان بین المللی اس.جی.اس، مرجعی چندملیتی است که دفترهای خدماتی و آزمایشگاهی گوناگونی در سراسر جهان دارد و بازرسی، نظارت و کنترل کیفیت محصول را از نظر بهداشتی و ایمنی انجام می دهد.
منبع: ایرنا