کانال های رسوبات رودخانه بهمنشیر خوراک مهم صنایع کشورهستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ابادان؛كسب اطلاعات در زمينه اندازه و نوع كاني ها در آبهاي ساحلي امري ضروري است . زیرا برخی رودخانه های کشور دارای منابع غنی و سرشار از کانیهای قابل استفاده در صنایع هستند اخیرا محققان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در تحقیقات خود دریافتند رودخانه بهنشیر دارای منابع غنی و سرشار از کانیهای قابل استفاده در صنایع است.

رودخانه بهمنشير در جنوب ‌غربي ايران و در امتداد جزيره آبادان تا خليج‌فارس واقع است اين رودخانه تحت تاثير شرايط جزر و مدي از طرف خليج‌فارس و اروند قرار دارد.

نوسانات سطح آب در طول شبانه‌روز در بعضي نقاط بهمنشیر گاه به 3/5 متر مي‌رسد كه سبب ايجاد فشار متعدد و در نهایت ایجاد رسوب در این رودخانه مي‌شود.

محققان و پژوهشگران دانشگاه علوم دریایی خرمشهر ، در مطالعات و تحقیقات گسترده خود در زمانهای متفاوت، با معرفی بهمنشیر به عنوان یک خور ، قسمت عمده رسوبات بهمنشیر را از نوع کانیهای رسی متورم شونده با کاربردهای فراوان در صنایع مختلف معرفی کرده اند

دکتر سواری در این زمینه گفت : رسوبات این رودخانه بعنوان مواد اولیه مهم و اصلی صنایع کشور از جمله صنعت کاغذ سازی ( برای پر کردن منافذ و پوشش دادن روی سطح کاغذ ) صنعت سفال و چینی،لاستیک و پلاستیک سازی،رنگ سازی، ساخت جوهر ونیز در حفاری های نفتی کاربرد فراوان دارد .

وی افزود : با توجه به کاربرد فراوان کانیها در صنایع مختلف می توان از خروج میلیونها دلار ارز جلوگیری و سالانه ده ها میلیارد تومان صرفه جویی عاید کشور کرد .

همچنین محققان دانشگاه علوم دریایی خرمشهر دریافته اند که رسوبات رودخانه بهمنشیر رابطه مستقيمي با اندازه و نوع كاني هاي موجود در پشت سدها يا مصب رودخانه و نقاط فرسايشی دارد.

دکتر باورساد در این زمینه گفت : با اندازه گیری ديد افقي، دماي آب و هوا، جهت و سرعت آب، سرعت باد و رطوبت هوا مشخص کردند كاني هايرسی متورم شونده در رودخانه بهمنشیر شامل دو دسته رسوبات دارای زاویه کوچکموریلونیت، ورمیکولیت و کلوریت و کانیهایی که با زاویه بیش از ده درجه شامل کائولنیت، ارتوکلاز،کواتز و گلو کولینیت و مسکویت است که با بهره برداری بهینه برای صنایع علاوه بر درامدزایی،اشتغالزایی جوانان منطقه را به دنبال خواهد داشت .

وی همچنین افزود : اختلاط آب شیرین و شور، نوسانات سطح آب،پديده فرسايش و انتقال و بهره برداری رسوب از موضوعات مورد مطالعه در دهانه بهمن شیر است که به اعتقادمحققان از اهميت خاصي برخوردار است.

به گفته محققان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مطمئن در رودخانه بهمنشر می توان اشتغالزایی و صرفه جویی بسزایی را در منطقه و چشم انداز مناسبی را برای مناطق جنوبی کشور رقم زد .

محققان دانشگاه علوم دریایی خرمشهر اعلام کردند براي جلوگيري از فرسايش با مشخص نمودن فراواني و نوع كاني هاي موجود در مناطق خاص اقدامات پيشگيرانه اي انجام شودچرا که خسارات وارده توسط رسوبات رودخانه اي به طبيعت بسيار گسترده و زيان آور است و ته نشین شدن رسوبات مشکلات زیادی را در تردد شناورها ایجاد می کند .

آنچه مسلم است با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مطمئن در رودخانه بهمنشر می توان اشتغالزایی و صرفه جویی بسزایی را در منطقه و چشم انداز مناسبی را برای مناطق جنوبی کشور رقم زد

رودخانه بهمنشير بطولهشتادكيلومتر در منتهي اليه جنوب غربي ايران قرار داشته و از انشعابات رودخانه كارون است كه در نهايت به خليج فارس مي ريزد بهمنشیر يكي از آبراههاي اصلي قابل كشتيراني بندر آبادان به خليج فارس مي باشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/پ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.