مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان معتقد است: بیشترین حادثه طبیعی که استان کرمان را تهدید می‌کند، خشکسالی است و پس از آن بحران زلزله! این در حالی است که اکثریت مردم، تصور می‌کنند که بحران زلزله شدیدتر از خشکسالی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، "محسن صالحی کرمانی" با بیان این مطلب که در دنیا 40 نوع بلای طبیعی به وقوع می پیوندد گفت: طبق مطالعات تاریخچه استان کرمان و پیش‌بینی‌های انجام شده، 23 مورد از حوادث طبیعی شناسایی شده در دنیا، در استان کرمان رخ داده است یا احتمال وقوع آن در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به بیشترین خطری که استان کرمان را تهدید می‌کند، افزود: بیشترین حادثه طبیعی که استان کرمان را تهدید می‌کند، خشکسالی است و پس از آن بحران زلزله! این در حالی است که اکثریت مردم، تصور می‌کنند که بحران زلزله شدیدتر از خشکسالی است.

صالحی درباره وجود چنین تفکر در بین مردم نیز گفت: علت این تصور اشتباه، این است که خشکسالی در مدت زمان طولانی (10 تا 15 سال) رخ می دهد، و چون یک امر تدریجی است، افراد زیاد متوجه آن نمی شوندف اما زمین لرزه در زمان کوتاهتری به وقوع می‌پیوندد (به طور مثال 12 ثانیه) و همین موضوع سبب ایجاد این تصور که بحران زلزله شدیدتر از خشکسالی است، می‌شود

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان خسارات مالی و اثرات تخریبی ناشی از رخداد خشکسالی به مراتب بیشتر از وقوع زلزله است تصریح کرد: بعد از زلزله، بحران سیلاب از دیگر حوادثی است که استان کرمان را تهدید می کند و رتبه بعدی که اخیرا به جمع حوادث طبیعی استان کرمان پیوسته است، بحران ریزگردها می‌باشد!!

استان کرمان رکورددار بیشترین تلفات حوادث طبیعی در کشور

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استان کرمان با بیان آنکه، دیگر حوادث طبیعی استان کوچک می‌باشند و خسارات آنها نسبت به موارد ذکرشده کمتر است، اظهار کرد: بیشترین خسارات مالی مربوط به خشکسالی است اما متاسفانه بیشترین کشته‌ها ناشی از حوادث طبیعی در استان کرمان مربوط به زلزله است.

صالحی با بیان اینکه بیشترین تعداد کشته‌شدگان حوادث طبیعی در 15 سال گذشته در ایران مربوط به استان کرمان است اظهار کرد: به طور مثال کشته‌های استان کرمان در اثر وقوع زلزله از سال 1381 تا کنون حدود 34 هزار و 151 نفر است که آمار قابل توجه و زنگ هشداری برای استان کرمان است.

وی با اشاره به آنکه، در خصوص بحران خشکسالی استان کرمان رتبه اول کشور را ندارد، اما با توجه به شرایطی که برخی از افراد در پیش گرفته‌اند، ممکن است در این زمینه اول شویم!!! اذعان کرد: اگر طرح همیاران آب که با درایت استاندار کرمان تدوین شده با همکاری مردم و دستگاه‌های اجرایی بصورت کامل در استان عملیاتی شود و همه به آن پایبند باشند، قطعا اثرات خشکسالی را می‌توان، کمرنگ تر کرد.

جلوی خشکسالی را نمی‌توان گرفت

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه جلوی خشکسالی را نمی‌توان گرفت اظهار کرد: خشکسالی در اثر یک تغییر اقلیم و آب و هوایی در کل دنیا در حال ایجاد شدن است و نمی‌توان جلوی پیشرفت آن را بگیریم اما می توان اثرات و سرعت آن را در استان کرمان با اجرای کامل طرح همیاران آب، کاهش داد.

صالحی با اشاره به همایش تغییرات اقلیمی در فرانسه نیز گفت: در همایشی که در پاریس برگزار شد، مقرر شد اقداماتی که کشورها انجام می دهند، نباید به گونه ای باشد که دمای زمین از یک حدی بیشتر شود، اما زمانی که آمارهای تحلیلی را بررسی کردند، متوجه شدند که دمای خاورمیانه در حال حاضر 2 درجه افزایش پیدا کرده است!! و این موشوع نشان از آن دارد که در این منطقه فرهنگسازی خوب و همچنین آگاه سازی مردم از این موضوع که به سرعت در حال حرکت به سوی خشکسالی هستیم صورت نگرفته است.

مدیر‌کل مدیریت بحران استان با بیان این مطلب که، هر میزان که در مقابل حوادث طبیعی آماده باشیم، باز هم کم است، عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که در پی وقوع زلزله در یک منطقه، 23 حادثه دیگر بعد از زلزله در مناطق شهری احتمال رخ داد آن وجود دارد، که متناسب با آمادگی مردم، منطقه و خصوصیات محلی آن تعداد این حوادث متفاوت است.

مردم بخش اصلی آمادگی در برابر بلایا

وی با بیان اینکه این تفکر وجود دارد، که آمادگی یعنی آماده باش گروه‌های امداد و نجات، بیمارستان‌ها، هلال احمر و ... اظهار کرد: این موضوع قسمت کوچکی از آمادگی است در حالی که قسمت اصلی این موضوع؛ آمادگی خود مردم می‌باشد، که این آمادگی به طور مثال در برابر زلزله، همان مقاوم بودن ساختمان‌های مسکونی آنها است.

صالحی با توضیح بیشتر این آمادگی به ایسنا گفت: برای نمونه در زلزله بم بیش از 33 هزار نفر در اثر وقوع زلزله کشته شدند، که پس از آن یک بازسازی در مناطق زلزله‌زده انجام شد. چند سال قبل، زلزله دیگری به بزرگی تقریبا زلزله بم، در محمدآباد ریگان به وقوع پیوست، که فقط 5 نفر در آن زلزله کشته شدند، در این زلزله گرچه، دستگاه‌های امداد و نجات آماده بودند، اما قسمت عمده کاهش خسارات مالی و جانی آن به علت مقاوم بودن ساختمان های آن منطقه بر می‌گشت.

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استان کرمان با اشاره به آنکه، هم اکنون بم مقاوم‌تر از کرمان، تهران و خیلی از مناطق شهری کشور است، تصریح کرد: شاید در تمام ساختمان‌های احداث شده در بم، همه استانداردهای مهندسی رعایت نشده و تخلفات ساختمانی نیز در آنها صورت گرفته باشد، اما به طور کلی و برایند نسبی نشان می‌دهد که بم بم مقاوم تر از کرمان و حتی تهران است.

آموزش ایمنی در حوادث

وی در خصوص آموزش ایمنی در حوادث، گفت: همیشه برنامه‌هایی در رسانه‌ها در خصوص آموزش ایمنی در حوادث را داریم، اما نکته‌ مهم این است که در زمان حادثه چون مردم حساس‌تر می‌شوند، این برنامه ها را پیدا می‌کنند و گوش می دهند، اما اکنون که برنامه‌ای و یا مطلبی در مورد ایمنی باشد به آن بی‌توجه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه، ذات حادثه باعث می‌شود که در زمان رخ دادن، حجم برنامه‌های در خصوص آن افزایش پیدا کند تصریح کرد:مردم تصور می کنند که آموزش ایمنی حادثه، فقط مختص به روز حادثه است، اما باید مدنظر داشت که امروز زمان فراگیری این آموزش‌ها است.

صالحی با بیان اینکه متاسفانه امروز آموزش‌های ایمنی اولویت اول مردم نیست و وظیفه رسانه‌ها است که هر چند وقت یکبار، تلنگری به مردم بزنند اظهار کرد: باید کاری کنیم که مردم همیشه برای بحران آماده باشند و اگر در خصوص آموزش‌های ایمنی، افراد احساس نیاز کنند، به دنبال آن خواهند رفت. در این خصوص مقالات و منابع فارسی زیادی در سایت‌های اینترنتی وجود دارد که بسیار خوب نکات ایمنی را آموزش داده‌اند، این در حالی است که متاسفانه مردم بیشتر به سمت شبکه های اجتماعی می‌روند که فقط به شایعه پراکنی می پردازد.

وی با بیان اینکه، مردم باید به سمت آموزش بروند، اضافه کرد: باید از خودمان بپرسیم، در زمانی که یک حادثه برای ما اعم از زلزله، ایست قلبی نزدیکان و ... رخ می دهد، برای مقابله با آن تا زمان رسیدن امدادگران، چه میزان آمادگی داریم. آیا ما دنبال آموزش کمک های اولیه ای که هلال احمر دوره های آموزش رایگان برگزار می‌کند، رفته ایم؟ مشکل از اینجاست! ما فکر می کنیم که باور داریم، «حادثه هر لحظه ممکن است رخ دهد»، اما در حقیقت، باوری به این موضوع نداریم!!!

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به آنکه، وظیفه نیروهای امدادی و اورژانس است که در زمان حادثه در کوتاه ترین زمان خود را به محل حادثه برسانند، بیان کرد: اما ثانیه های طلایی وجود دارد، که با یک دقیقه تاخیر جان فرد به خطر خواهد افتاد. که این موضوع لزوم فراگیری امداد و نجات را برای عموم مردم نشان می‌دهد و لازم است در این زمانهای طلایی، مردم آموزش دیده اقدامات اولیه را انجام دهند به طور مثال بارها در زلزله‌ها دیده شده است، که افراد برای نجات فردی که در زیر آوار بوده است، خواسته‌اند اقدامی را انجام دهند، اما به دلیل آنکه اصول ایمنی را نمی دانستند، متاسفانه فرد دچار قطع نخاع شده است.

بزرگترین آمادگی استان کرمان

صالحی با تاکید بر آنکه، اصلی ترین رکن کاهش خسارات جانی و مالی، مردم هستند، ابراز کرد: در مورد خشکسالی اگر طرح همیاران آب به طور کامل اجرا شود، میزان خسارات ناشی از آن کاهش پیدا خواهد کرد، اما در خصوص زلزله اصلی ترین کار این است که خانه‌ای تخریب نشود و در همین راستا نیز در استان کرمان در 10 سال گذشته بیش از 250 هزار خانه شهری و روستایی بازسازی شده است، و به اعتقاد بنده این بزرگترین آمادگی استان کرمان است.

وی با بیان اینکه تحولی عظیم در دستگاه‌های امدادی استان پس از وقوع زلزله بم، اتفاق افتاد، تصریح کرد: خوشبختانه امروز دستگاه‌های امدادی استان بسیار مدرن هستند، به گونه ای که، استان کرمان پس از تهران، اولین استانی بود که امداد هوایی در آن راه‌اندازی شد. همچنین استان کرمان بزرگترین پایگاه امداد و نجات جنوب شرق کشور است که نشان دهنده توان بالای امدادی، دستگاه‌های امدادی استان است.

صالحی با اشاره به برگزاری مانورهای امدادی متعدد دستگاه‌های اجرایی استان برای ایجاد آمادگی این دستگاه‌ها در هنگام وقوع حوادث اظهار کرد: آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی تنها برای زمان وقوع یک حادثه است اما راز اول، دوم و سوم کاهش خسارات ناشی از وقوع حوادث، خود مردم هستند.

فرهنگ جبران خسارت

وی با بیان اینکه، در یک خانه مقاوم زندگی کردن، حق همه مردم ایران است تصریح کرد: خود مردم هستند که باید حق خود را از سازنده خانه، پیمانکار، مهندس ناظر طلب کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه در عرصه روستایی، هم اکنون تسهیلات مناسبی به این مناطق اختصاص داده شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در یک بازه 10 تا 20 سال، همه خانه‌های روستایی مقاوم خواهند شد ضمن آنکه تاکنون حدود 30 درصد خانه‌های مناطق روستایی استان کرمان مقاوم شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان معتقد است: باید به ایمنی خودمان و همچنین به فرهنگ جبران خسارت توجه کنیم. متاسفانه بیمه را رها کرده‌ایم، این در صورتی است که بیمه لازمه زندگی است. همانگونه که به دنبال بیمه سلامت می‌باشیم، باید خانه خود را بیمه زلزله، آتش سوزی و ... نیز کنیم.

صالحی با بیان اینکه نباید بیمه منزل را به عنوان هزینه‌ای که از دستمان می رود نگاه کنیم، بلکه این کار یک سرمایه‌گذاری است اظهار کرد: اگر حادثه طبیعی و غیر طبیعی رخ دهد افراد به تنهایی توان جبران خسارات آن را نخواهد داشت، پس باید به سمت اتکا کردن به یک منبع دیگر که بیمه است، رفت.

وی با بیان آنکه، اکنون خوشبختانه قانون بیمه در مجلس مطرح شده و اگر به تصویب برسد، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه در کشور خواهیم بود، افزود: ساختن خانه خشت و گلی در 100 سال پیش یک پدیده عادی بود، اما امروز اگر کسی مقاوم سازی نکند، مقصر است. باید بپذیریم که گذشتگان ما در آن زمان با توجه به شرایط ساخت و ساز مناسبی داشته اند، اما امروز که تکنولوژی و مصالح مقاوم، مهندس ناظر خوب داریم، اگر مقاوم نسازیم، نسل های آینده ما را مقصر خواهند دانست.

مدیر‌کل مدیریت بحران استان با بیان اینکه باید به جای اصطلاح «بلایای طبیعی» گفت «حادثه طبیعی» اظهار کرد: زلزله یک پدیده عادی است و به وقوع می پیوندد، زلزله نه تنها مضر نیست بلکه، در مقطع زمانی می‌تواند مفید باشد، بطوریکه اکثر سفره‌های آب زیرزمینی در اطراف گسل‌هایی می باشند، که محل شکل گیری تمدن است. پس زلزله یک رخداد طبیعی است اما خود انسان است که با اقدامات نادرست، آن را به یک بلا تبدیل می‌کند، یا در مورد وقوع سیل نیز باید گفت افرادی خانه‌های خود را در مسیر سیلاب می سازند این در حالی است که سیلاب دارای حافظه است و دور یا زود خواهد آمد و در نتیجه خانه ما را تخریب خواهد کرد.

وی در پایان با بیان اینکه حوادث طبیعی جزء زندگی ما هستند، اظهار کرد: باید خودمان را با این حوادث مطابقت دهیم و راه حل کنار آمدن با این حوادث را پیدا کنیم. بطور مثال جلوی زلزله را نمی توان گرفت، اما با مقاوم سازی دیگر ترسی از زلزله وجود نخواهد داشت. بلایای طبیعی زمانی ترس و وحشت دارد که خود را در برابر آن آماده نکرده باشیم.

منبع: ایسنا
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار