وزیر خارجه آمریکا در بدبینانه‌ترین حالت هم فکر نمی‌کرد تا این حد کنگره‌نشینان او را به چالش بکشند که مجبور شود ریش گرو بگذارد!

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کنگره آمریکا که به طرز عجیبی دلبسته تحریم‌ها است و آن را ابزار سیاست‌ورزی خود می‌بیند، اکنون با وجود معقوله‌ای به نام برجام همچنان به دنبال این است که مانند چینی‌بندزنان به نوعی دیوار تَرَک‌خورده و در حال فرو ریختن تحریم‌ها را به هم بچسبانند.


چینی بند زن تحریم‌ها فعال شد/ وقتی پای یک نامه در میان است

توطئه در روز روشن!

گفته می‌شود، سناتورهای آمریکایی در حال بررسی تمدید بسته تحریم‌های ضد ایرانی هستند که قرار است سال آینده منقضی شوند. این قانون که به " قانون تحریم‌های ایران " معروف است، شامل مفادی می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران و نیز موشک‌های بالستیک و بخش انرژی کشور ما را هدف قرار خواهد داد.

سناتور "بن کاردین" از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش از شروع تعطیلات کنگره در مصاحبه با نشریه "هیل" گفت که "فکر می‌کنم کنگره احتمالا سال آینده اقدامی را در این خصوص انجام دهد".

وی افزود: "سناتورها گفتند در حال بررسی تمدید قانون تحریم‌های ایران در ماه‌های آتی هستند".

سناتور "کریس کانز" اوایل این ماه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت: "بسیاری از اعضای کنگره ازسرگیری فوری قانون تحریمهای ایران را درخواست خواهند کرد. اما زمان مطرح شدن چنین درخواستی ممکن است با روز اجرای موافقتنامه هسته‌ای ایران همزمان و باعث شود دولت در تلاش برای لغو تحریمهای ضد ایرانی که قانونگذاران آمریکایی به دنبال تمدید آنها هستند، با شرایط سختی روبرو شود."


چینی بند زن تحریم‌ها فعال شد/ وقتی پای یک نامه در میان است


طرفداران تمدید قانون تحریم‌های ایران می‌گویند این کار برای آنکه دولت‌های آینده آمریکا توانایی داشته باشند تا در صورت نقض موافقتنامه از سوی این کشور تحریم‌ها را بازگردانند، ضروری است. آنها می‌گویند دو آزمایش موشکی تازه ایران تاکیدی بر این نگرانی است که ایران ممکن است سعی در فریبکاری در اجرای موافقتنامه هسته‌ای داشته باشد.

اعمال تحریم بدون هیچ اقدام منفی از سوی ایران بدون شک توطئه علیه ایران است و اگر آمریکا چنین اقدامی را صورت دهد، علاوه بر تشدید فضای بی‌اعتمادی برجام را نقض کرده که واکنش ایران را نیز  در بر خواهد داشت.

البته با اینکه کمتر از یک ماه به آغاز روز اجرای برجام باقی است، اما و اگرهایی پیرامون نقض برجام وجود دارد که براساس اظهارات مقامات ایرانی به این نتیجه می‌رسیم که برجام نقض شده است!

حال سوال این است که اگر نقض صورت گرفته واکنش درخور چه خواهد بود؟


بد عهدی کنند به شرایطی بهتر از قبل باز می‌گردیم


چینی بند زن تحریم‌ها فعال شد/ وقتی پای یک نامه در میان است


بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در تازه‌ترین اظهارات خود می‌گوید: "برنامه هسته‌ای ایران همیشه صلح آمیز خواهد بود و چیزی نیست که کشوری را نگران کند. پیش بینی کرده‌ایم که اگر بدعهدی صورت بگیرد به شرایطی بهتر از قبل بازگردیم و طرف غربی متوجه شده که ما به راحتی می‌توانیم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته جدید و ظرفیت خوبی که در تولید داریم به شرایط بهتر از قبل بازگردیم". بیشتر

پای یک نامه در میان است

جان کری وزیر خارجه آمریکا وقتی در حال بازگشت از آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای وین بود در بدبینانه‌ترین حالت هم فکر نمی‌کرد تا این حد کنگره‌نشینان او را به چالش بکشند که مجبور شود ریش گرو بگذارد!

عرصه آنجایی برای کری تنگ می‌شود که مجبور است علی‌رغم میلش پای تعهد خود بایستد چرا که دنیا  از این توافق هسته‌ای استقبال کرد و هیچکدام از طرفها خواهان شناخته‌شدن به عنوان یک ناقض نیستند اما به هر ترتیب نباید فراموش کرد او یک دیپلمات آمریکایی است!


چینی بند زن تحریم‌ها فعال شد/ وقتی پای یک نامه در میان است

کنگره آمریکا قانونی را تحت عنوان لغو صدور روادید برای 38 کشور را به تصویب رساند و کشورمان را هم‌رده کشورهای جنگ‌زده‌ای چون سوریه و عراق قرار داد درحالی که در این لیست نامی از عربستان مشاهده نمی‌شود و این قانون نیز به امضا رئیس جمهور این کشور رسید بیشتر

ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در این رابطه می‌گوید: "اگر عین قانون کنگره رفتار شود حتما نقض برجام است اما اگر دولت آمریکا همانطور که وزیر خارجه این کشور اعلام کرده، از امکانات خود استفاده کند، مانع از اجرای برجام نخواهد شد؛ باید ببینیم این قانون (ویزا) چگونه اجرا می‌شود. "

با به تصویب رسیدن قانون لغو روادید، جان کری نامه‌ای را خطاب به ظریف نوشت و وی را در این نامه "عزیزم" خطاب قرار داد و اینگونه مطرح کرد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

کری در نامه خود تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام و اجرای کامل تعهدات آن کشور براساس توافقات به عمل‌آمده در برجام کاملا متعهد است. کری همچنین تاکید کرده که دولت آمریکا تغییرات مربوط به قانون روادید آن کشور را با توجه به اختیارات خود به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که دخالتی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران به عمل نیاید.

وزیر خارجه آمریکا تایید کرده است که دولت آمریکا بدین منظور ابزارهای متعددی در اختیار دارد که حتی شامل توقف اجرای این قانون طبق اختیارات رئیس‌جمهور می‌شود.

با توجه به اهمیت امضای وزیر امورخارجه آمریکا در پای این نامه که تعهد رسمی برای این کشور محسوب می‌شود و گفته وزیر امورخارجه کشورمان که ما با کنگره کاری نداریم و طرف حساب دولت امریکا است باید دید پا درمیانی این نامه از نقض برجام جلوگیری می‌کند یا خیر!

گزارش از هدیه آقاپور

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۱ دی ۱۳۹۴
ببینید آقای کری زحمت داده ریش گذاشته برای این که در هنگام کشمکش ریش گرو بزاره دیگه جان من باور کنید فریبکاری نیست!
آخرین اخبار