مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی گفت:اهداء عضو از سال ۸۶ شروع شده که سال اول تنها یک اهداء انجام گرفته و تا اینکه در سال گذشته به ۱۱ نفر و در سال جاری هم آمار به ۶ نفر رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛دکتر علی چگینی اضافه کرد: هر نفر می‌تواند با اهداء عضو به 8 یا 10 نفر و با اهداء بافت‌های مختلف بدن به 50 نفر آن‌ها را از مرگ حتمی نجات دهد.


 وی افزود: به دلیل نبود مرکز مجهز به امکانات پیوند اعضاء در استان ، امکان انجام عمل پیوند در قزوین وجود ندارد و برای انجام امور اهداء عضو به ناچار افراد را به تهران منتقل می‌کنیم، البته در آینده نزدیک مرکز انجام پیوندهای ساده مانند کلیه در استان راه اندازی خواهد شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی با بیان اینکه اهداء عضو عملی انسان دوستانه است، تصریح کرد: در کل ایران حدود ۲۷هزار نفر بیمار نیازمند عضو پیوندی وجود دارد که روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو، جان خود را از دست می‌دهند.

چگینی اضافه کرد: در حالی که می‌شود با اهداء اعضایی که در اثر مرگ مغزی سالم‌اند و قرار است در زیر خاک مدفون شوند به تعداد بسیاری از بیماران زندگی بخشد؛ هر نفر می‌تواند با اهداء عضو به ۸ یا ۱۰ نفر و با اهداء بافت‌های مختلف بدن به ۵۰ نفر بیماران نیازمند را از مرگ حتمی نجات دهد.

وی در رابطه با فرهنگ سازی در این زمینه، تشریح کرد: اکثر مردم با تفکراتی از قبیل مشکل داشتن اهداء عضو از لحاظ شرعی یا ترس از حرف و حدیث‌های دیگران و نداشتن آگاهی از انجام این عمل خدا پسندانه دوری می‌کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه خانواده‌های اهدائی هیچ گونه هزینه مالی برای این امر ایثارگرانه دریافت نمی‌کنند، گفت: مردم باید بدانند که این مسئله هیچ منع شرعی ندارد و قطعا رسانه‌ها، افراد اثرگذار در جامعه و مسئولین می‌توانند در فرهنگ سازی و توسعه آن کمک بسیاری کنند.


چگینی توضیح داد: کسانی که علاقه‌مند به اهداء عضو هستند ابتدا باید در صحن خانواده مطرح شود تا مراکز پزشکی در زمان اهداء با مشکل مواجه نشوند و می‌توانند به مراکز معاونت درمان علوم پزشکی یا سایت اهداء عضو ایران مراجعه کرده و کارت اهداء عضو خود را دریافت کنند.


انتهای پیام/س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.