وزیر نیرو و استاندار خراسان رضوی از پروژه آزادسازی بستر و حریم رودخانه کشف رود مشهد بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ پروژه آزادسازی بستر و حریم رودخانه کشف رود که در سطح کشور منحصر به فرد است با محوریت شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و همکاری استانداری خراسان رضوی، دادستانی مشهد، شورای حفظ اراضی بیت المال و شهرداری مشهد از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

اقدامات ساماندهی رودخانه کشف رود که در طول سال ها با رشد جمعیت حاشیه نشین مشهد و رها شدن فاضلاب های خانگی و صنعتی تصرف شده بود؛ پیش از این به صورت مقطعی اجرا شد اما نتیجه موثری نداشت.
در قالب این پروژه، تاکنون آزادسازی 42 کیلومتر مسیر رودخانه پایان یافته و بدین طریق 750 هکتار زمین تصرف شده واقع در بستر رودخانه نیز آزاد شده است.
طول کل پروژه آزادسازی 70 کیلومتر است و عملیات آزادسازی 28 کیلومتر باقی مانده به زودی آغاز و تا پایان امسال حریم کشف رود بازگشایی می شود.
هزینه اجرای پروژه 10 میلیارد ریال است که دو میلیارد ریال آن از اعتبارات جاری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی هزینه شده و مابقی به صورت بدهی برای این شرکت باقی مانده است.
برنامه تکمیل و ساماندهی پروژه کشف رود مشهد سه سال به طول می انجامد، این طرح شامل بازگشایی حریم رودخانه، پایش و نظارت، جاده سازی، ایجاد فضای سبز، ساماندهی پساب و اجرای پروژه شبکه فاضلاب در این منطقه است.
شعبه ای از 'کشف رود' از کوههای هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.
این رود 290 کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگ زارهای کشور همسایه فرو می رود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.