با توجه به پیشینه هنر سفال گری در شهرستان فردوس و وجود هنرمندان و صنعتگران این رشته از هنرهای سنتی و صنایع دستی، می توان از فردوس به عنوان قطب اصلی و شاخص سفال در خراسان جنوبی نام برد.


 بیرجند؛سرپرست میراث فرهنگی شهرستان فردوس از بررسی و پیگیری طرح همایش استانی سفال و سفالگری در فردوس خبر داد.

نجفیان گفت:مقدمات طرح همایش سفال و سفالگری با عنوان " دست آب خاک " در شهرستان فردوس در دست انجام است.

وی از وجود کارگاههای سفال در شهرستان خبر داد وافزود :وجود یک کارگاه بزرگ کتیبه ای نقش برجسته سفال که در سال جاری مفتخر به اخذ نشان ملی گردید و سه کارگاه بزرگ تنور سازی و نای و دو کارگاه بزرگ سفالگری،کارگاه سرامیک و چندین کارگاه کوچک دیگر سفال در شهرستان زمینه ساز اشتغال بیش از 50 نفر در کارگاههای بزرگ و بیشتر از 24 نفر در کارگاههای کوچک به صورت مستقیم در شهرستان شده است.

وی با تاکید بر اینکه احیای رشته های هنرهای سنتی و رشد و توسعه صنایع دستی در دستور کار جدی است خاطر نشان کرد: میزان تولید نای و تنور در شهرستان ماهیانه حدود 500 قطعه است که عمده تولیدات به استانهای خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، سمنان، یزد و کرمان ارسال می شود .

سرپرست میراث فرهنگی گفت:تولیدات کتیبه ای سفال ماهیانه هزار قطعه و تولیدات سفالی بالغ بر هزار و 500 قطعه در ماه است که علاوه بر داخل به برخی از کشور های عربی و منطقه صادر می شود.

نجفیان افزود: با راه اندازی خانه صنایع دستی، ضمن برگزاری دوره های مختلف رشته های هنرهای سنتی، تلاش داریم با حمایت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، در راستای حمایت از هنر سفال و سفالگران گرانسنگ، همایش استانی آن را در هفته صنایع دستی سال 95 در فردوس برگزار کنیم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.