وی افزود: در کشور ما با توجه به اینکه در رابطه با انرژی جایگاه مناسبی در جهان دارد، متأسفانه هزینههای ناشی از حمل و نقل نسبت به سایرکشورهای دنیا بالاتر است و در این راستا باید تمام دستگاههای اجرایی به آن توجه کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به آمار سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی گفت: در کالاهای نیمه فراهم شده 18 تا 25 درصد قیمت تمام شده و در کالاهای خام 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده کالا به هزینههای حمل و نقل مرتبط است و با توجه به بالا بودن این سهم در ایرن باید به آن توجه کرد چرا که در کشورهای صنعتی این سهم حداکثر 18 درصد است یعنی ما دو برابر هزینه سایر کشورها را برای حمل و نقل کالاهای صادراتی میپردازیم.
افخمی با اشاره به سایر مشکلات حمل و نقل کالاهای صادراتی گفت: از دیگر مشکلات ما پایین بودن توان عملیاتی بنادر است که در مقایسه با کشور چین و امارات این رقم چشمگیر میشود چرا که در سال 2014 توان عملیاتی بنادر ایران 5 میلیون و 163 هزار TEU، توان عملیاتی امارات 21 میلیون TEU و چین توان عملیاتی 82 میلیون TEU بود.
افخمیراد در ادامه صحبتهای خود با اشاره به هزینههای بندری در
بنادر جنوب ایران گفت: در بندر شهید رجایی به ازای هر کانتینر 43 دلار
هزینههای بندری باید پرداخت شود در حالی که این رقم در فجیره 13 دلار و در
عمان 7 دلار است.
وی همچنین به زمان تخلیه و
بارگیری کالا در بنادر اشاره کرد و گفت: در شش کشور مورد بررسی شاخص زمان
توقف کنار اسکله 10 ساعت است در حالی که در بندرعباس این شاخص در حدود 4
روز و 9 ساعت است و این افزایش زمان موجب تغییر هزینهها و نهایتا تغییر در
قیمت تمام شده کالا خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت هزینههای بندری در بندرعبارس از متوسط هزینههای بندری در سایر کشورها 250 درصد بیشتر است.
افخمی
با اشاره به زمان انتظار یک کشتی برای پهلوگیری در کشورهای مختلف گفت:
متوسط این زمان در تایوان 9 دقیقه ، در مالزی 18 دقیقه و درامارات14 دقیقه
است در حالی که این عدد در بندرعباس تنها 4 دقیقه است اما در مقابل زمان
بارگیری و تخلیه یک کشتی در تایوان 5 ساعت و 55 دقیقه، در مالزی 3 ساعت و
55 دقیقه، در امارات 4 ساعت و در بندرعباس 4 روز است که این موضوع باید
مورد توجه قرار بگیرد .
افخمیراد تصریح کرد: از
دیگر مشکلات حوزه حمل و نقل معضل خود مالکی کامیون و همچنین فقدان شرکت حمل
و نقل بینالمللی است که شاید تحریمها یکی از دلایل آن باشد که در این
راستا برای منطقی شدن قیمتها در حوزه حمل و نقل ناچار از رقابتپذیری
هستیم و باید امکان استقرار شرکتهای ایرانی در خارج از کشور فراهم شود.
رئیس
سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه در حمل و نقل داخلی ناوگان ما ضعیف
است، گفت: باید شرکتهای داخلی در جهت ارتقای کیفی و کمی کامیونها اقدام
جدی و اساسی انجام دهند و در جهت نوسازی باید تغییرات اساسی انجام شود.
وی
به بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: واگنهای ایرانی در بخش حمل و نقل
ریلی متأسفانه کیفیت مناسب را ندارد ضمن اینکه در بخش ناوگان هوایی نیز به
دلیل تحریم در سالهای گذشته نتوانستیم این ناوگان را بازسازی کنیم و
متأسفانه ناوگان هوایی ما ناچار از استفاده از هواپیمای فرسوده است.
رئیس
سازمان توسعه تجارت با اشاره به تسهیلات برای توسعه توریست و جهانگردی
گفت: فرودگاههای ما علیرغم موقعیتهای خوب به هیچ وجه توان کسب درآمد از
بابت ترانزیت هوایی و دیگر موارد را ندارند.
وی ادامه داد: فرودگاه امام خمینی در مقایسه با فرودگاههای منطقه
بسیار ضعیف است و جا دارد که برای کسب منافع مرتبط با صنعت هوایی اقدامات
اساسی در در رابطه با توسعه فرودگاه صورت بگیرد که با توجه به شرایط سیاسی و
اهمیت منطقه میتواند منشأ درآمد خوبی باشد.
رئیس
سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه ایران در بخش ترانزیت جادهای از
امکانات خوبی برخوردار است، گفت: باید در راستای احیای جاده ابریشم نیز
قدمهای جدی برداشت.
افخمیراد به شرایط جدید پیش
روی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: شرایط نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و
با اقدامات دولت شاهد جایگاه جدیدی برای اقتصاد هستیم همچنین در 9 ماه سال
جاری بیش از 145 هیأت تجاری به ایران سفر کردند و بیش از 4 هزار نفر
شخصیتهای سیاسی و اقتصادی از کشورهای غربی و آسیایی در ایران حضور پیدا
کردند که تمام این موضوعات نشان از تحولات اساسی در اقتصاد است.
وی
تأکید کرد: باید با برداشته شدن تحریمها زمینه فعالیت بیشتری برای اقتصاد
فراهم شود و با توجه به کاهش هزینههای بانکی رقابتپذیریکالاها و خدمات
ایرانی در عرصههای بینالمللی باید افزایش بیابد و همچنین با افزایش
صادرات شاهد افزایش درآمدهای ارزی کشور باشیم به خصوص اینکه با کاهش قیمت
ارز درآمدهای ارزی کاهش خواهد یافت و با مشکل مواجه میشویم.
وی
با تأکید بر اینکه مسیر سخت و دشواری را پیش رو داریم گفت: باید در جهت
تولید کالاهای صادراتی از ظرفیتهای وجود استفاده کنیم و ظرفیتهای جدیدی
را به آن اضافه کنیم تا شاهد افزایش رقابتپذیری کالاهای ایرانی در دنیا
باشیم .
به گفته افخمیراد باید سیاستهای
اقتصادی همراه با بهبود شرایط سیاسی اتخاذ شود. در این راستا شناخت
هزینههای مختلف که بر عرضه کالاهای صادراتی در مقصد کالاهای صادراتی از
موضوعات مورد توجه است.
**کاهش تعداد طبقات تعرفهای در سال 95/ حمایت از تولید داخل با ابزار تعرفه
ولیالله افخمیراد رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در حاشیه اولین
همایش صادراتی در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار تجارت خارجی 9 ماهه گفت:
در 9 ماهه سال جاری 32 میلیارد دلار صادرات و 31 میلیارد دلار و 200 میلیون
دلار واردات انجام شده و با وجود آنکه در ابتدای سال شاهد تراز مثبت 2.5
میلیارد دلار بودیم اکنون تراز تجاری ایران یک میلیارد و 800 میلیون دلار
مثبت است.
افخمیراد با اشاره به آخرین وضعیت
تعیین تعرفه برای سال 95 گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران روال تعیین تعرفه
مانند سالهای گذشته است و تصمیم بر این شده که کالایی که تولید داخل
میشود برای واردات کالاهای مشابه تعرفه را افزایش دهیم که این افزایش
تعرفه زمان دار است و به مرور زمان کم خواهد شد تا در تولید ثبات داشته
باشیم.
وی افزود: در سال 95 تعدد طبقات عرفهای از 10 به 8 کاهش مییابد که این امر موجب ساماندهی واردات خواهد شد.
رئیس
سازمان توسعه تجارت در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اولویتهای اقتصاد
ارز مبادلهای در سال 95 گفت: مواد اولیه و کالاهای صنعتی همچنان ارز
مبادلهای دریافت خواهند کرد و هر چه به سمت کالاهای ساخته شده پیش برویم
ارز مبادلهای به ارز آزاد تبدیل خواهد شد.
افخمیراد
در ادامه صحبتهای خود با اشاره به تأثیر مشوقهای صادراتی بر کاهش قیمت
کالا گفت: کمتر کشوری حاضر است به صادرکننده جایزه نقدی بدهد و تا به حال
مستندی در این رابطه پیدا نکردیم که کشوری به صادراتش این گونه جایزه بدهد.
وی
به این نکته نیز اشاره کرد که در کشور ما مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی
به صادرکننده مسترد میشد اگرچه ممکن است این مسئله با تأخیر مواجه شود.
رئیس
سازمان توسعه تجارت به ترکیب کالاهای وارداتی اشاره کرد و گفت: عمده این
کالاها کالاهای اساسی است که بنا به مقتضیات کشور قادر به تولید آن نیستیم و
ناچار از واردات آن هستیم.
افخمیراد همچنین در
رابطه با دامپینگ برخی کالاها گفت: پایین آمدن قیمت به معنای دامپینگ نیست
بلکه با افزایش تولید هزینهها کاهش مییابد و قیمتها نیز بیشتر کاهش
مییابد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/