عربستان سعودی نوین: ثابت قدم و گستاخ

سایت گالف نیوز در گزارشی به رفتار عربستان در واکنش به آنچه "تحرکات ایران" در منطقه خواند، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گالف نیوز در گزارشی نوشت: محجوب الزُواری، استاد پژوهش های خاور میانه در دانشگاه قطر، ایران در گذشته سیاست محتاطانه ای را در قبال امور داخلی و خارجی عربستان سعودی در پیش گرفته بود؛ ولی اوضاع اکنون پاک دگرگون شده و ریاض موضعی را در پیش گرفته است که کمابیش برای ایران تحریک کننده است. 

نزدیک به یک سال پیش، ملک سلمان در مقام شاهِ تازه این وزنه منطقه ای، جانشین برادر ناتنی خود، عبدالهل، شد. 

ملک سلمان پس از در دست گرفتن قدرت، محمد بن نایف، برادرزاده خود را به سمت ولایتعهدی و وزارت کشور گمارد، و پسر جوان و بلندپرواز خود، محمد، را جانشین ولیعهد و وزیر دفاع معرفی کرد. 

در این گزارش آمده است؛ عربستان سعودی ماه مارس برای رهبری مداخله جنگی در کشور همسایه خود، یمن، گام بی سابقه ای برداشت و به پشتیبانی از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، حمله هوایی به انصارالله تحت حمایت ایران را آغاز کرد. ریاض ماه گذشته، نیروهای مخالف سیاسی و معارضان مسلح سوریه را برای گفتگوهایی بی سابقه ای گرد هم آورد که این بازتابی است از افزایش تلاش های این کشور برای پایان دادن به جنگ. دیری نگذشت که شاهزاده محمد، وزیر دفاع، تشکیل ائتلافی از 34 کشور را در برابر "تروریسم افراطی" اعلام کرد. 

الزواری می گوید: «ریاض با کنش های خود به آینده می اندیشد بی آنکه توجهی به واکنش های دیگران داشته باشد.»
او در ادامه می افزاید: «گویا اکنون باور همگان این باشد که سیاستهای پیشگیرانه و کنشگرانه عربستان سعودی می تواند دستاوردهایی برای این کشور داشته باشد از جمله پاسخ به ایران و سیاستهایی که آن کشور در منطقه در پیش گرفته است.»

این گستاخی در سخنان روز شنبه وزیر کشور سعودی بازتاب داشت. منصور التُرکی، سخنگوی وزارت کشور، می گوید: «ما به آنچه می کنیم باور داریم و نگران نیستیم دیگران درباره روال حقوقی ما، چه در زمینه عدالت و چه در زمینه اجرای احکام، چه دیدگاهی دارند.»

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۴ دی ۱۳۹۴
به امید خدا عمر سیاهتان رو به افول است. فرج مولا انشاءالله نزدیک است. شیعه که شیعه است صبر مولا هم لبریزه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۴ دی ۱۳۹۴
بوزینه های بی مصرف
آخرین اخبار