با توجه به اهمیت فرصت مشهد 2017 برای معرفی ایران به جهان، داشتن نگاه ملی به این مساله ضروری است و باید با رفع موانع پیش رو از این فرصت در خدمت به جهان اسلام بهترین استفاده صورت بگیرد.

به گزارش مریم نجیمی، خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، داستان از یک خبر شروع شد «آیسسکو برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ جهان اسلام را از مشهد گرفت». در حالی که همه دستگاه های اجرایی استان خودشان را برای برگزاری این اجلاس آماده می کردند، انتشار این خبر همه را بهت زده کرد تا جاییکه شایعه جابجایی پایتخت فرهنگ اسلامی نیز گسترش یافت.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تکذیب این خبر گفته بود: فرایند انتخاب "پایتخت فرهنگ اسلامی" و محل برگزاری "اجلاس وزرای فرهنگ اسلامی" دو رویکرد متفاوت آیسسکو است که ارتباطی به یکدیگر ندارد و آیسسکو در جلسه اخیر خود، سودان را به عنوان میزبان اجلاس مصوب کرده است.

سید سعید سرابی تاکید کرد: این موضوع ارتباطی به پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد در 2017 ندارد و جزئیات این انتخاب را نماینده آیسسکو در ایران می تواند بر عهده بگیرد.

این درحالی است که گفته شده بود مشهد علاوه بر پایتخت فرهنگ اسلامی در 2017، میزبان اجلاس وزرا نیز خواهد بود.

رئیس ستاد مشهد 2017 شهرداری درباره انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال 2017 گفت: در ششمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در سال 2010 در باکو، که پایتخت فرهنگ اسلامی از سال 2015 تا 2024 اعلام شد، مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب شد.

علی اصغر عنابستانی با اشاره به اینکه یک سال بعد در هفتیمن اجلاس وزرا در الجزیره میزبانی دهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در سال 2017 به مشهد واگذار شد، افزود: خبر اعطای امتیاز برگزاری اجلاس وزرا در سایت آیسسکو در تاریخ 11/11/1390 درج شده است.

پس از انتشار خبر لغو اجلاس بود که نمایندگان مجلس رسیدگی رئیس جمهور به این مساله را خواستار شدند.

نماینده مردم مشهد در مجلس هم با بیان اینکه پس از مصاحبه وزیر ارشاد و اعلام لغو برگزاری اجلاس در مشهد، ابتدا با یک تذکر شفاهی و سپس با تذکر کتبی 15 نماینده خراسان رضوی در مجلس پیگیری مساله را از رئیس جمهور خواستیم؛ گفت: وقتی مساله در مجلس مطرح شد به پیشنهاد سایر نمایندگان تذکر کتبی آماده شد و به امضای 196 نماینده مجلس رسید که اگر تعداد بیشتری از نمایندگان در جلسه حضور داشتند حتما تعداد امضا کنندگان بیش از این بود.

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان فر با تاکید بر اینکه مشهد با بیش از 25 میلیون زائر در سال می تواند بیش از این خدمات ارائه کند، افزود: باید این فرصت را مغتنم بشماریم و به عنوان یک مساله ملی در نظر بگیریم و همه ظرفیتهای کشور را برای بازگرداندن این اجلاس بکار بگیریم.

وی با اشاره به صحبتهای آقای ولایتی مبنی بر مطرح شدن مساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد: ما به عنوان جریان مردمی مسئولیم این مساله را پیگیری کنیم و اگر سازمانی در این پیگیری ها کوتاهی کند مسئول است.

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: باید این مساله در هیات دولت مطرح و پیگیری می شد و حتما در کمیسیون امنیت ملی مجلس از وزیر خارجه در این باره توضیح خواهیم خواست و هم اکنون با مکاتبه با وزرای کشورهای اسلامی نسبت به حساس کردن آنها به این موضوع اقدام کرده ایم.

اما برخی معتقدند دیپلماسی دولت در حوزه فرهنگ ضعیف عمل کرده است. یک استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت و دستگاه دیپلماسی می توانست این موضوع را به راحتی پیگیری کند و اجازه ندهد امتیاز برگزاری اجلاس از ما گرفته شود، گفت: اینکه میزبانی اجلاسی با این اهمیت که تصمیمات مهم حوزه فرهنگ در جهان اسلام را اتخاذ می­کند از مشهد گرفته و به شهر 146 هزار نفری سنار سودان داده شود، خرق عادت است و بهتر بود دستگاه دیپلماسی و وزارت ارشاد با قوت مقابل این مساله می ایستادند.

سیدمهدی درهمی افزود: از آنجا که بیشتر کشورهای اسلامی روابط خوبی با ایران دارند حتی می توانستیم وقتی این موضوع در دستور کار اجلاس قرار گرفت نسبت به آگاه سازی آنها در دادن رای به میزبانی مشهد اقدام کنیم اما متاسفانه این اقدام هم انجام نشده است.

وی با اشاره به مدیریت عربستانی آیسسکو و اختلاف مواضع دو کشور در مناسبات بین المللی تاکید کرد: نمی توانیم تاثیرگذاری مدیریت عربستان بر این تصمیم سیاسی را ندیده بگیریم.

باید به عقب برگردیم و به سال 2006 که اصفهان پایتخت فرهنگ اسلامی بود و مدیریت آن بر دوش بالاترین مسئول اجرایی استان و شهرداری و وزارت امور خارجه. برگزاری نشست های علمی بین المللی با حضور نمایندگان 57 کشور جهان نیازمند آن است که از همین حالا خود را برای برگزاری نشستها آماده و نسبت به اعلام فراخوان ها اقدام کنیم. انتظار می رود همان گونه که در سال 1385، 30 میلیارد ریال برای پایتخت فرهنگ اسلامی به اصفهان داده شد، مسئولان امر با تخصیص اعتبارات لازم به این مساله و تعیین ردیف بودجه خاص مشهد 2017 در بودجه سال 95 امکان برگزاری هر چه بهتر این رویداد بزرگ فرهنگی را فراهم کنند.

بدون شک فرصت مشهد 2017 برای معرفی ایران به جهان که تا سال 2024 تکرار نخواهد شد، فرصتی نیست که به آسانی از دست بدهیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.