در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و بررسی پیرامون اقدام اخیر عربستان سعودی در قطع روابط دیپلماتیک خود با کشورمان پرداخته شد.

جابرانصاری: ایران هیچ احساس نیازی به برخوردهای انفعالی، احساسی و تأسف آمیز ندارد/ آصفی: قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران قابل پیش‌بینی نبود
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان موضوع نمایش تازه سعودی‌ها با حضور "حمیدرضا آصفی" سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه متحده عربی و "حسین جابرانصاری "سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه14 دی ماه پرداختند.

 در بخشی از گفتگوی ویژه خبری امشب جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان طی ارتباط تلفنی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اتفاق اخیر عربستان در قطع رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران رفتار ما باید چگونه باشد اظهار داشت: اگر ما تحلیل درستی از وضعیت عربستان سعودی داشته باشیم و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند و همین طور تصویر درستی از وضعیت خودمان داشته باشیم امکان اتخاذ سیاست‌های منطقی فراهم خواهد بود.

 وضعیت بحران داخلی عربستان سعودی امری واقعی است

وی اضافه کرد: برخی معتقدند که عربستان سعودی به دلایل متعددی خودش را در یک وضعیت کاملاً بحرانی در سه سطح درون صعودی، منطقه‌ای  و بین‌المللی تصور و تصویر می‌کند که بخش مهمی از این مسائل واقعی است گر چه تصمیم گیران سعودی یک مقدار اقرار آمیز تر به این مسائل نگاه می‌کنند ولی حجم و عمق واقعیت بحرانی عربستان سعودی در هر 3 سطح داخلی، منطقه‌ای  و بین‌المللی یک امر واقعی است.

جابرانصاری بیان داشت: عربستان سعودی در داخل خودش با دو موج متناقض اما در یک موج همراه مواجه هستند یک موج مطالبات تغییرخواهانه و تحول طلبانه برای خروج عربستان سعودی از یک وضعیت ماقبل مدرن و یک وضعیت بدوی و جاهلی است که به لحاظ سیاست داخلی دارد، یک موج دیگر داخلی دیگر نیز توسط جریان تکفیری تندرو و افراطی است که از دل ایدئولوژی و سیاست حاکم در عربستان بیرون آمده اما وضعیت رسمی این ایدئولوژی تندروانه افراطی در عربستان پاسخگوی نیازهای خود نمی‌داند یعنی جریانی که به عنوان جریان القاعده‌ای و به نحوی نیز در داعش هم وجود دارد هر دو این جریان‌ها از درون عربستان سعودی و زیر گرد این جامعه در حال حرکت است و به دنبال تغییر در وضعیت موجود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: در سطح منطقه‌ای نیز عربستان سعودی وضعش بهتر از وضعیت داخلی نیست، با حداقل دو موج پیش‌رونده در تعارض با وضعیت عربستان سعودی مواجه‌اند که یکی از این امواج موج پیش‌رونده انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران  و همپیمانانش است که در طول چند دهه اخیر روند رو به سعود به لحاظ قدرت‌گیری و افزایش نفوذ خود را طی کرده است و موج دیگر نیز جریان مطالبات مردمی برای تغییر تحول دموکراتیک و تحقق عدالت آزادی و استقلال است که در چارچوب جنبش بیداری و بهار عربی در سال‌های اخیر در مجموعه جهان عرب خود را نشان داده که در هر دو امواج هر عربستان سعودی وضعیت بدوی خود را در تعارض با این امواج می‌داند و تلاش می‌کند که تحولی در وضعیت عمومی عربی  اتفاق نیفتد اما در واقع امر هم در چارچوب تحولات چند سال اخیر مثلاً در کشور یمن، بحرین یا تحولات قدیمی تر در یک دهه گذشته مانند عراق تحول تاریخی اتفاق افتاده و همین طور مجموع حرکت مطالبات مردمی در مجموعه منطقه و پیشروی‌های طولی و عرضی از جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تأثیرگذاری منطقه باعث شده است که عربستان سعودی احساس خطر جدی در سطح بین‌المللی کند.

وی اظهار داشت: عربستان سعودی از ابتدای تأسیس تا به امروز خودش، سیاستش و وضعیتش را بر اساس یک پیوند خاص با یک قدرت برتر البته از دید عربستان تنظیم کرده و این جزء اساسی از سیاست و اقتدار عربستان سعودی است.

جابرانصاری در پاسخ به این سؤال که ما باید چه رفتاری در قبال هیئت حاکمه جدید سعودی داشته باشیم گفت: عربستان نه به عنوان کنشگر فعال بلکه به عنوان یک کنشگر منفعل است که داد و بیداد می‌کند و پی در پی بحران‌آفرینی می‌کند و به مجموعه تحولاتی که فکر می‌کند هر کدامش که جلو برود عربستان را دچار مشکل خواهد کرد واکنش نشان می‌دهد

 ما خود را در شرایط بحرانی نه می‌بینیم و نه تصور می‌کنیم/ ایران هیچ احساس نیازی به برخورد انفعالی، احساسی و تعصب‌آمیز ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران خود را در شرایط بحرانی نه می‌بیند و نه تصور می‌کند خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت با اقتدار که هم در جنبه داخلی در بنیان یک انقلاب بزرگ مردمی حکومت و نظام سیاسی خود را شکل داده و در روندهای دموکراتیک و مبتنی بر مردم‌سالاری امور خود را تنظیم می‌کند احساس قدرت می‌کند و هم به لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی رو به صعود و در حال شکوفایی بیشتر است و به همین دلیل نیز جمهوری اسلامی ایران هیچ احساس نیازی به برخوردهای انفعالی، احساسی و تعصب‌آمیز ندارد و سیاست خود را بر اساس عقلانیت، تدبیر و منابع جمهوری اسلامی ایران و منابع امت اسلامی تنظیم می‌کند.

در ادامه این برنامه حمیدرضا آصفی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در امارات متحده عربی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا با روندی که هیئت حاکمه جدید سعودی در پیش گرفته پیش‌بینی می‌شد که این روند به این جا برسد اظهار داشت: ما از زمان قدرت ملک عبدالله شاهد تغییرات جدی در هیئت حاکمه سعودی بودیم، ملک عبدالله پادشاه قبلی عربستان سعودی یک استقلال نسبی نسبت به آمریکا داشت و یک خصوصیات ملی‌گرایی برای خود داشت و تا حدودی سعی می‌کرد در رابطه با همسایگان جانب احتیاط و رعایت برخی مسائل را کند اما از وقتی که ملک سلمان روی کار آمد ما عملاً شاهد این هستیم که یک عده بی‌تجربه به برخوردهای هیجانی و احساسی بر سر کار آمدند و عملاً دولت خود را دچار بحران و مشکلات متعددی کردند.

وی ادامه داد: اگر به رفتار غیرعقلانی سعودی‌ها در چند سال گذشته نگاه شود کاملاً مطمئن می‌شویم که این رفتار و حرکت‌ها از یک هیئت حاکمه بالغ سر نمی‌زند و مصداق این موضوع را می‌توان اشغال بحرین، اقدامات عربستان در سوریه و یمن دانست که سبب شده بحران‌هایی برای عربستان به وجود آید و عربستان سعودی عملاً در باتلاق گرفتار شده و حرکتش را به سمت مخالفین داخلی خود بیشتر کرده است.

قطع روابط دیپلماتیک با ایران قابل پیش‌بینی نبود

وی با بیان این که پیش‌بینی می‌شد با به نتیجه رسیدن برجام ما شاهد سازش در منطقه  به سردمداری سعودی‌ها باشیم گفت: از زمانی که برجام به نتیجه رسید آن اثبات کردند که اگر ایران جایگاه حقیقی خود را به دست آورد دچار مشکل خواهند شد لذا کینه‌ها و خصومت‌های غیرقابل توضیح را ما در این مدت از سعودی‌ها شاهد بودیم اما این که عربستان می‌خواهد به این سرعت بخواهد به حذف رابطه دیپلماسی با ایران باشد قابل پیش‌بینی نبود.

آصفی در پاسخ به این سؤال که عربستان از قطع رابطه خود با ایران چه اهدافی را دنبال می‌کند اظهار داشت: روابط اقتصادی ما با عربستان زیاد نبود اما آن چه که عربستان را برای ما مهم می‌کند این است که این کشور یک کشور اسلامی است و ما دوست داریم با کشورهای اسلامی و همسایگان خود رابطه خوبی داشته باشیم و اگر از کنار این موضوع نیز بگذریم جمهوری اسلامی ایران دوست دارد رابطه متعادل، برادرانه و محترمانه با سایر کشورها داشته باشد

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: سعودی‌ها در عرصه داخلی و بیرونی گرفتارند و به دنبال این بودند که فضا را به نفع خود عوض کرده و از زیر بار فشاری که به آن‌ها آمده خارج شوند لذا سعودی‌ها به دنبال فرار از مسئله می‌گشتند و این فضا را به وجود آوردند.

پول‌های سعودی اینجا جواب داد

آصفی افزود: پول‌های سعودی اینجا جواب داد کشورهایی مثل بحرین،‌جیبوتی و سودان را همراه خودشان کردند. این کشورها فقط از جهت سمبلیک که یک کشور هستند برای ما مهم هستند؛ ولی به لحاظ وزن خیر.

وی با بیان اینکه روابط ما با بحرین شکننده و در سطح کاردار بود، یادآور شد: در مورد امارات هم نتونستند تحمیل کنند. دنبال این بودند امارات هم رابطه را قطع کند که البته سطح رابطه را کاهش داد. اگرچه باید به امارات اعتراض کنیم.

سفیر سابق ایران در امارات بهانه‌ای که سعودی‌ها برای قطع رابطه به آن متوسل شدند را بی پایه خواند و افزود: به بسیاری از سفارتخانه‌های ایران از جمله لندن، آلمان (بن)، هلند نیز حمله شده است. قطع رابطه باید دلایل جدی داشته باشد، ولی سعودی‌ها دلیل جدی نداشتند و ما نیازی نداریم دستپاچه شویم و سعودی‌ها خودشان برمی‌گردند.

آصفی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها برای فرافکنی و فرار رو به جلو این کار را صورت دادند.

وی گفت: بخش زیادی از این اتفاقات و دلایل آن لوس کردن این کشور توسط غربی‌هاست. وقتی کشوری که ناقض حقوق بشر است به عنوان رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل انتخاب می‌شود، چنین رخ می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: سعودی‌ها پدرخوانده داعش هستند و در حال حاضر به همین خاطر بر روی آنها فشار وجود دارد و به همین دلیل می‌خواهند از این مخمصه فرار کنند.

آصفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در داخل ایران برای برخورد با عاملان حمله به سفارت عربستان، اظهار داشت: این رفتارهای سعودی دیگر قابل فهم نیست. عربستان برای سرپوش گذاشتن بر مشکلاتش دنبال غوغاسالاری بود و چند کشور جیره خور هم از این کشور دنباله روی کردند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی باید از ظرفیت‌های دیپماتیک خود برای گفت‌وگو با دیگر کشورها استفاده کند باید با اروپایی‌ها صحبت کنیم برای اینکه عربستان را از ریاست کمیسیون حقوق بشر اخراج کنند.

به گفته وی این کار رژیم صهیونیستی بود که کشورهای اسلامی درگیر منازعه شوند و این برای این رژیم ایجاد آرامش می‌کند و از تفرقه و اختلاف بین کشورهای اسلامی سود می‌برد. 

آصفی در خصوص ادامه رفتار ایران با حاکمان آل سعود گفت: باید متانتمان را حفظ و مواضعمان را محکم و قاطع اعلام کنیم و برای جهان اسلام و کشورهای عربی توضیح دهیم که کار عربستان در خدمت به رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه عربستان چند بدهی به ما دارد، گفت: آنها در قضیه تعرض به دو نوجوان ایرانی در جده، فاجعه منا و اعدام شیخ نمر به ما بدهکارند.

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: باید چهره کریه این حاکمان را افشا و از ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کنیم. چون سعودی‌ها در رسانه‌هایشان خرج می‌کنند که کمپینی را علیه ایران به راه بیندازند.

وی در پایان گفت: آنکه ضرر می‌کند سعودی‌ها هستند باید بدون دستپاچگی، محکم بایستیم.

به گفته آصفی سعودی‌ها با این کارهایشان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت پاسخگویی در قبال پرونده‌های سنگینی که روی دوششان است، خارج شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، آصفری ، آل سعود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۰ دی ۱۳۹۴
ولی به مولا اگه چندوقت دیگه برگشتن بخواین در خواست بازگشتشونو قبول کنین من خودمو از پنجره پرت میکنم پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۵ دی ۱۳۹۴
ایرانیا بخاطرقطع رابطه باعربستان ازدیروز تابحال اعتصاب غذاکردن!!!! خخخخخخخخخخ
آخرین اخبار