معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از کمبود 260 هزار نیروی پرستار در کشور خبر داد.

 محمد میرزا بیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی در حاشیه کنگره واکاوی آموزش پرستاری در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با کمبود نیروی پرستار گفت: در طول 18 سال گذشته و در طول برنامه چهارم توسعه سالی 6 هزار نفر در حقیقت علاوه بر تعداد بازنشستگان کمبود نیرو داشته‌ایم و قرار بود که این تعداد استخدام شوند و این امر صورت گرفت.

وی گفت: در طول طرح تحول 16 هزار نفر استخدام شدند که با توجه به این آمار دیگر هرچه بیکار و فارغ‌التحصیل داشته‌ایم از کارشناسی تا مقطع ارشد و دکتری مشغول به کار شده‌اند. اما حجم نیاز کشور بیش از این تعداد است البته بدون احتساب توسعه بخش‌های ویژه، در حقیقت در حال حاضر 140 هزار پرستار شاغل داریم البته این تعداد گروه‌های پرستاری و در همه بخش‌های دولتی و خصوصی را شامل می‌شود.

 میرزابیگی ادامه داد: در حال حاضر جامعه و نیاز مردم به خدمات پرستاری (چه در منزل و چه در مراکز درمانی) و مهارت‌های دیگر درمانی وجود دارد که این مهارت‌ها در کشورهای مختلف بالغ بر 60 مهارت هست که پرستاران فرا می‌گیرند و به مردم ارائه می‌دهند. در کشور ما حدود 18 مهارت تعریف شده که 4 الی 5 مهارت در شرف نهایی شدن هستند از جمله مهارت مراقبت از سالمندان،مراقبت از بیماران مزمن، دوره مهارت گوارشی، مراقبت از بیماران سرطانی و ... که با توجه به نیاز مردم اولویت‌بندی شده‌اند و کماکان در حال پیگیری هستند.

وی گفت: این دوره برای پرستارانی که حداقل در مقطع کارشناسی تحصیلات دارند بین 3 الی 9 ماه شامل می‌شود. همچنین تعداد 4 الی 5 مهارت در شرف اجرایی شدن هست.

وی گفت: بیشتر مشکلات مردم در حوزه درمان مربوط به کمبود خدمات هست که در سطح دانشگاهی با افزایش ظرفیت پذیرش در دانشکده‌های پرستاری و در سطح غیردانشگاهی طرح کمک‌پرستار یک ساله وجود دارد که فقط این دوره یک ساله مورد قبول است و دوره‌های غیر(4ماهه) فاقد اعتبار هستند.

وی در پایان گفت: در کشور ما نیز این مهارت‌ها همانند همه دنیا سطح‌بندی‌ شده است. ما مهارت‌هایی را داریم که برای ارائه، نیاز به پرستار دانشگاهی نداریم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۶ دی ۱۳۹۴
سلام من داری مدرک کمک بهیاری تزریقات وپانسمان پس چرابه دانشگاه علوم پزشکی مراجعه می کنم استخدام نمی شوم لطفاراهنمای کنیدباتشکر